ARTYKUŁ

Event gadżetem stoi!

Konferencje, gale jubileuszowe, eventy marketingowe, wyjazdy team buildingowe, pikniki firmowe – wielość eventów sprawia, że trudno sobie wyobrazić tego typu wydarzenia bez odpowiedniej oprawy. Jednym z ważnych reklamowych nośników uzupełniających eventowe imprezy są artykuły promocyjne. Gadżety nie tylko mogą je uatrakcyjnić, ale też stać się unikalną, namacalną pamiątką dla uczestników wydarzenia.

Karta plastikowa firmy Cardilla

Dlatego na pytanie - czy artykuły promocyjne to istotna część składowa eventu? – odpowiedź jest jednoznaczna.
- Artykuły promocyjne to podstawa każdego eventu! Towarzyszą gościom od początku do końca wydarzenia, a nierzadko jeszcze długo po jego zakończeniu. To ważny element komunikacji wizualnej organizatorów i partnerów, warto zadbać o ich jakość i estetykę – mówi Michał Borkowski, właściciel drukarni kart plastikowych Cardilla.
- Ciekawe i spójne z tematyką eventu gadżety potrafią go idealnie uzupełnić. W naturze każdego z nas, bez względu czy mówimy o sferze zawodowej czy prywatnej, leży przyjemność z bycia obdarowywanym. Lubimy coś dostawać. To zawsze budzi pozytywne emocje i buduje wyjątkową więź z firmą, osobą, marką, która wręcza nam upominek. I nieważne – drogi, tani, funkcjonalny czy nie. Jeżeli sam sposób jego wręczania jest zaplanowany i przeprowadzony właściwie efekt zawsze jest pozytywny – dodaje Tomasz Przewoźnik, Sales & Marketing Director Happy Gifts Europe.

Gadżet dobrze dobrany
Okulary przeciwsłoneczne firmy Bodman

Organizatorzy eventów powinni inwestować w gadżety reklamowe, wtedy rośnie szansa na to, że impreza zostanie zapamiętana na dłużej i będzie pozytywnie kojarzona. Jak w takim razie odpowiednio dobrać artykuł promocyjny pod konkretne wydarzenie, aby wzmocnić przy tym przekaz reklamowy? Podstawowym kryterium jest na pewno dostosowanie gadżetu do charakteru wydarzenia. - Pamiętajmy, że rynek oferuje nam tysiące propozycji, które mogą w bardzo ciekawy sposób uatrakcyjnić każdą imprezę. Jeśli organizujemy bieg masowy świetnie sprawdzą się koszulki z nadrukiem dla każdego uczestnika, podczas imprezy na plaży odpowiednie może okazać się wykorzystanie okularów przeciwsłonecznych, czapeczek czy kapeluszy, które uczestnicy będą nosić podczas wydarzenia i później, dla zimowego wydarzenia np. skrobaczki do szyb, rękawiczki, możliwości jest naprawdę wiele – wymienia Piotr Maniak, Dyrektor Handlowy Bodman.

Kolejnym istotnym kryterium jest indywidualne podejście do grupy docelowej – uczestników danej imprezy oraz wzięcie pod uwagę charakteru samego wydarzenia. Inne gadżety są przecież dedykowane np. konferencjom, a inne eventom w plenerze. - Podczas targów branżowych, imprezy firmowej czy obchodów jubileuszu, raczej sugerowany jest prezent związany z daną branżą, firmą lub historią marki. Natomiast organizując wydarzenie tematyczne, np. dla klienta zamożnego, podarunek powinien być dopasowany odpowiednio cenowo, wizerunkowo i jakościowo do wymagających uczestników
- zaznacza Joanna Biernacka, Brands Manager w Expen.

Długopisy Premec od firmy Expen

Upominek winien nie tylko trafiać w specyfikę eventu, ale też wywoływać pozytywne skojarzenia, a podczas użytkowania, prawdziwe emocje. - Dobieramy go biorąc pod uwagę tematykę samego wydarzenia, profil uczestników eventu, branżę. Oczywiście musimy sobie również zadać pytanie, jaką funkcję powinien spełniać nasz upominek? Fajnie, o ile to możliwe, aby gadżet był maksymalnie spersonalizowany. I nie mam tutaj na myśli umieszczenia na gadżecie logo marki czy produktu, którą ma reklamować, ale przede wszystkim coś, co wywoła indywidualne przeżycie. Może to być imię i nazwisko, ulubiony cytat, zdjęcie czy motto życiowe, które zrobi wrażenie na obdarowanym – akcentuje Tomasz Przewoźnik.

Notes od firmy Happy Gifts Europe

Charakter wydarzenia powinien determinować formę upominku, najlepiej gdyby był jak najbardziej zindywidualizowany.
- Gadżet na imprezę to przedmiot, który powinien wprawić w zachwyt, wzbudzać pozytywne skojarzenia i zapadać w pamięć lub pełnić funkcję użyteczną. Oczywiście, gadżet idealny to taki, który spełnia wszystkie powyższe kryteria. Jeśli jest to możliwe, gadżety pod każdy event powinny być w jak największym stopniu personalizowane, co stworzy poczucie indywidualnego podejścia - mówi Marcin Bosek, właściciel firmy Modern Forms.

Wybierając upominek reklamowy warto również zadać sobie pytanie, jaka ma być jego rola, jakie korzyści gadżet ma nam przynieść? - Czy ma to być produkt, który ma zaskoczyć, zadziwić, wzbudzić emocje, czy może produkt, który klient wykorzysta podczas scenariusza imprezy? Co ważne, gadżet ten powinien być spójny z brandem oraz z myślą przewodnią imprezy. W przypadku słodyczy reklamowych dochodzi jeszcze w wielu przypadkach dość istotny element jakim jest termin, w rozumieniu pory roku. Dla przykładu, na imprezy sportowe organizowane w sezonie letnim na świeżym powietrzu idealnym rozwiązaniem będzie woda z grafiką klienta, czy jedna z naszych nowości wpisująca się w trendy fit - chipsy jabłkowe czy bananowe w obrandowanym opakowaniu – podkreśla Katarzyna Zakrzewska, COOKIE Słodycze reklamowe.

Oryginalność czy użytkowość?
Do oczywistego kryterium doboru gadżetu na event należy zaliczyć oczywiście budżet, którym dysponują organizatorzy imprezy. I tutaj „widełki” cenowe mogą zawęzić możliwość wyboru. Czy warto postawić na sprawdzony masowy i użytkowy gadżet, czy raczej lepiej pokusić się o oryginalność i unikatowość?

Chipsy fit od COOKIE Słodycze Reklamowe

Zdaniem Tomasza Przewoźnika, w dużej mierze zależy to od specyfiki samego eventu i profilu jego uczestników. Inaczej będziemy dobierali upominek dla grupy księgowych, inaczej dla grupy sprzedawców. - Idealnie, jeżeli będziemy w stanie połączyć obie te cechy. Przecież nie ma żadnej przeszkody, aby gadżet reklamowy był oryginalny, innowacyjny, budzący ciekawość i zainteresowanie, a jednocześnie nosił znamiona gadżetu praktycznego i funkcjonalnego. Decyduje o tym tylko nasza pomysłowość i kreatywność – zaznacza przedstawiciel Happy Gifts Europe.

Według wielu dostawców artykułów promocyjnych, użytkowość nie wyklucza oryginalności i odwrotnie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę mnogość gadżetów oferowanych przez rynek. - Z pewnością znajdziemy takie, które będą zarówno wyjątkowe, modne, jak i praktyczne. Oczywiście ważne jest, aby nasz upominek wyróżniał się spośród innych, ale jeśli będzie on bezużyteczny z pewnością szybko wyląduje w koszu na śmieci. W przypadku imprez masowych warto inwestować w artykuły stosunkowo tanie, wykonywane w wysokich nakładach, które trafią do dużej liczby uczestników, gadżety bardziej wartościowe zaś możemy wykorzystać jako nagrody w konkursach czy upominki dla gości VIP – mówi Piotr Maniak.

Oryginalność i wartości użytkowe gadżetów promocyjnych mogą (a nawet powinny) iść ze sobą w parze. Tego typu upominków nie brakuje. - Dobry przykład mogą stanowić medale-otwieracze, które idealnie sprawdzają się na wszelkiego typu imprezach sportowych. Stanowią one nagrodę dla uczestnika, jednocześnie pełniąc funkcję nośnika wspomnień i emocji, związanych z wydarzeniem. Co więcej, dzięki funkcjonalnej formie, mogą być wykorzystywane na co dzień, wydłużając czas ekspozycji marki – wyjaśnia Marcin Bosek.
- Przy odrobinie wyobraźni z prostego produktu można stworzyć wyjątkowy gadżet. Świetnym przykładem są identyfikatory: niepozorną plastikową kartę wystarczy wyposażyć w moduł RFiD, aby umożliwiała dostęp do wybranych stref eventu – dodaje Michał Borkowski.

Medale od firmy Modern Forms

Przy wyborze nawet tańszego, masowego artykułu promocyjnego warto zwrócić uwagę na jakość jego wykonania. Wtedy gadżet skutecznie pełni swoją funkcję reklamową. - Od tego zależy obecność marki w życiu potencjalnego klienta czy partnera biznesowego. Im częściej obdarowana osoba używa danego produktu w życiu codziennym, tym lepszym jest on nośnikiem reklamy. Badania pokazują, że wielu obdarowanych funkcjonalnymi gadżetami w rodzaju pióra czy pamięci USB korzysta z nich przez co najmniej rok, a nierzadko dłużej. Warto zauważyć, że sama jakość jest już nośnikiem przekazu reklamowego – gadżet, który szybko się zepsuje albo będzie „wszędzie”, zadziała odwrotnie, niż byśmy chcieli. Nawet „zwykły” plastikowy długopis może być szczególny, dzięki dopasowanym kolorom lub wysublimowanemu nadrukowi – wyjaśnia Joanna Biernacka.
Tomasz Bylczyński, właściciel Ies Polska podkreśla użytkowe znaczenie odzieży reklamowej na eventach. - Odzież promocyjna pełni zasadniczą rolę na wszelkiego typu wydarzeniach. Dystans pomiędzy odbiorcą a nadawcą znacznie się zmniejsza. Ujednolicenie wizerunku zwiększa siłę przekazu oraz poprawia odbiór firmy na zewnątrz: jest spójny i wyrazisty. Dzięki takim działaniom przedsiębiorstwo jest odbierane jako bardziej profesjonalne i godne zaufania.

Katarzyna Zakrzewska z kolei, skłania się ku oryginalności, jako istotnemu wyznacznikowi przy wybieraniu gadżetu na event. - Nawet najlepszy gadżet użytkowy otrzymany od kilku firm, różniący się jedynie logotypem, traci swoją moc przekazu. Klienci bowiem nie zwracają uwagi od kogo tym razem otrzymali kolejny taki sam lub bardzo podobny gadżet. Sercem jestem jeszcze przy jednym ważnym aspekcie jakim jest jakość upominku. Od lat powtarzana jak mantra niska cena nie determinuje już wyboru upominku. Cena oczywiście nadal jest ważnym kryterium niemniej, w mojej opinii, na pierwszy plan coraz śmielej wychodzi jakość i wspomniana oryginalność gadżetu. Dobrze wykonany produkt z pewnością wpłynie na postrzeganie marki jako solidnej – reasumuje przedstawicielka COOKIE Słodycze Reklamowe.

Trendy i nowości
Rynek gadżetów rozwija się bardzo dynamicznie, zaskakując nas nowymi propozycjami. Często są one hitami jednego sezonu, czasami ich popularność utrzymuje się przez długie lata. Jakie trendy i nowości zagościły w branży w ostatnich sezonach? Producenci i dostawcy gadżetów wskazują na kilka głównych tendencji. - Dzisiaj nośnikiem treści reklamowych może być praktycznie wszystko, a jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia. Wybór idealnego upominku, spośród tysięcy dostępnych produktów, to nie lada wyzwanie. Nowinki technologiczne, inteligentne przedmioty, produkty z zainstalowanymi czujnikami, które mogą wysyłać sygnały za pomocą bluetooth czy Wi-Fi, to wszystko jest już obecne w eventach: liczniki kroków, spalania kalorii czy nawet pióro z wbudowanym bluetooth, aby „wróciło” do właściciela. Nie wolno zapomnieć o trendach ekologicznych, dlatego coraz częściej notesy, obudowy drewniane czy meble posiadają certyfikaty FSC, a np. długopisy są wykonywane z materiałów pochodzących z recyklingu lub biodegradowalnych – wskazuje Joanna Biernacka.

Butelka Retap od Moja Butelka

Słodycze reklamowe dostarczają co roku innowacje, stworzone na potrzeby rynku. - Wpisujący się w oryginalność i jakość - czekoladowy labirynt. Połączenie gry zręcznościowej wykonanej z belgijskiej czekolady oraz opakowania z indywidualnym nadrukiem reklamowym.
Sweet message - koperta z dowolną grafiką zawierająca czekoladki w kilku kształtach do wyboru, m.in. like Facebook, gwiazdki, czy zestaw czekoladek „Let's Celebrate”. Każda koperta może być indywidualnie adresowana tym samym przesyłka trafia bezpośrednio do klienta – mówi Katarzyna Zakrzewska.

Marcin Bosek podkreśla również rolę projektantów wyznaczających najnowsze trendy w branży artykułów promocyjnych. - W designie, podobnie jak w przypadku np. przedmiotów użytkowych czy elektroniki, od kilku lat niezmiennie króluje minimalizm i prostota formy. Projekty są bardziej eleganckie i czytelne, liczy się jakość. Nowością jest wykorzystywanie efektu ażurowości w metalach czy teksturowania przestrzennego w druku na szkle - dodaje Marcin Bosek.

Bez wątpienia jednym z wiodących na rynku jest nurt eko. Gadżety wpisujące się w tą modę idealnie sprawdzają się na różnego rodzaju imprezach masowych typu event. Mogą to być np. wygodne i praktyczne worko-plecaki. - W dobie pędzącego czasu i zmieniających się trendów ludzie wracają do prostych i wygodnych rozwiązań. Worko-plecaki znają wszyscy, kojarzą się nam z dzieciństwem i beztroską. Jest to produkt łączący w sobie dzisiejszy trendy eko, bo szyjemy ze 100% bawełny i modę, a jednocześnie dajemy ogromne możliwość personalizacji na każdym etapie szycia, wybór materiałów kolorów i sznurków pozwala na dopasowanie worka do każdej firmy - mówi Renata Hardejewicz z firmy Gift More.

Odzież promocyjna Ies Polska

Piotr Maniak rekomenduje paletę gadżetów „eko”. - Aktualnie wciąż modne są: drewniane breloki, notesy wykonane z papieru z recyklingu czy artykuły z biodegradowalnego plastiku. Popularnością cieszą się także torby reklamowe charakteryzujące się dużym polem zadruku umożliwiającym kreatywne spersonalizowanie produktów, zabawki antystresowe, kubki termiczne. Z uwagi na coraz większą popularność zdrowego stylu życia klienci chętnie, jako gadżety reklamowe, wykorzystują bidony na napoje izotoniczne, pojemniki na żywność czy wszelkie akcesoria sportowe – podsumowuje przedstawiciel firmy Bodman.

Firma Moja Butelka stawia na CSR (odpowiedzialność społeczną biznesu) i ekologię. Jarosław Głódkowski, Manager of Sales Support Moja Butelka uważa, że warto wybierać ekologiczne rozwiązania upominkowe. - Coraz częściej firmy, przekazując upominek biznesowy, zwracają uwagę na to, aby w ten sposób wpłynąć pozytywnie nie tylko na klientów czy partnerów biznesowych, lecz także na środowisko. Czasem mały gest może nieść za sobą wielki przekaz. Gadżetem łączącym piękny design, użyteczność i ekologię są butelki Retap. Ich wyjątkowa konstrukcja, kształt i materiał, z którego są wykonane, sprawią, że codzienna czynność, jaką jest picie wody, stanie się wyjątkowym przeżyciem. Jednak butelki te nie są jedynie sposobem na wygodny transport i spożycie wody. To także rozwiązanie korzystne dla zdrowia, zrównoważonego stylu życia i środowiska. Niezależne badania przeprowadzone przez Carbon Footprint Ltd wykazały, że poprzez stosowanie butelek Retap w ciągu roku zaoszczędzić można ponad 30 kg ekwiwalentu CO2 w porównaniu z piciem kupowanej wody w butelkach plastikowych – wyjaśnia Jarosław Głódkowski.

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że gadżety to doskonały sposób na dotarcie z przekazem marketingowym do uczestników eventów. Warto je odpowiednio wykorzystać, a przede wszystkim nie bagatelizować tego, wpływającego na budowanie świadomości marki, elementu komunikacji z klientami. Dzięki właściwie dobranym upominkom reklamowym każdy event zostanie zapamiętany na dłużej i będzie budził pozytywne emocje, a o to przecież chodzi organizatorom imprez!

Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 4/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.

Dodane tagi