NEWS

Etykieta mówi wszystko

Współczesne czasy przyzwyczaiły nas do sklepów przepełnionych różnorodnymi produktami. Warto zastanowić się, w jaki sposób dokonujemy wyboru tego jednego, konkretnego artykułu spośród szerokiej gamy wyrobów konkurencji.

Wydawałoby się, że etykieta występująca na produkcie to tylko kawałek papieru lub folii, który identyfikuje artykuł i przedstawia jego zawartość. Tymczasem odgrywa ona większą rolę i już od wielu lat ma znaczący wpływ na sprzedaż. Między innymi odpowiada za przyciągnięcie uwagi konsumenta, służy działaniom marketingowym, a także podnosi walory estetyczne artykułu.

Pierwsze etykiety pojawiły się po to, by identyfikować wytwarzane przez farmaceutów specyfiki. Ich forma była niezwykle prosta – wypisywane ręcznie paski papieru przyczepiano przy pomocy sznurka do butelek i słoików. Na początku XVIII wieku zaczęto drukować etykiety z zaprojektowanymi sygnaturami dla leków i tkanin na kawałkach materiału. Sygnatury były wycinane i przyczepiane do produktów. Nieco później pojawiły się pierwsze oznaczenia na butelkach z winem. W roku 1797 możliwe stało się sprawniejsze produkowanie etykiet, a co za tym idzie nastąpił ich znaczny rozwój. Wszystko dzięki wynalezieniu litografii oraz udoskonalaniu maszyn drukarskich. Coraz bardziej oczywisty stawał się fakt, że charakterystyczna i atrakcyjna etykieta decyduje o sukcesie sprzedażowym.

Kolejnym etapem było pojawienie się kolorowych etykiet. Początkowo były one malowane ręcznie. Dopiero rozwój barwnego druku, w połowie XIX wieku, zaowocował dalszym rozwojem sposobów identyfikowania produktów. W tym czasie pojawiły się słynne opakowania i etykiety musztard Colman’s, zup Campbell, płatków owsianych Quaker, czy też płatków kukurydzianych Kellogg’s. Drogę do coraz tańszej realizacji kolorowych projektów graficznych otworzyło pojawienie się na początku XX wieku druku offsetowego. I to właśnie w latach 30. XX wieku powstało wiele rozpoznawalnych do tej pory projektów etykiet. Pojawiła się między innymi etykieta wafla KitKat, która nie zmieniła się od ponad 60 lat, piwa Budweiser czy też papierosów Lucky Strike. Warto wspomnieć, że ostatni z wymienionych wzorów odniósł tak duży sukces, że jego twórca stał się jednym z najbardziej znanych projektantów opakowań.  Wiele z tych etykiet na stałe wpisało się w popkulturę i do dziś mają wpływ na rozpoznawalność i popularność produktów.

Obecnie etykiety są nie tylko formą reklamy i identyfikacji produktów. Ułatwiają także nadanie wyrobom określonego charakteru. Są również sposobem na zdobycie przewagi nad konkurencją, bo sukces odnoszą produkty, które nie tylko mają wysoką jakość, ale również wyróżniają się ciekawym, starannym wykończeniem i oryginalnym opakowaniem. Na wykonanie spersonalizowanych etykiet mogą sobie dziś pozwolić nawet małe firmy. – Projekty można stworzyć dzięki bezpłatnej aplikacji online dostępnej na stronie internetowej Avery Zweckform. Możliwe jest zarówno zaprojektowanie grafiki od podstaw, jak i skorzystanie z gotowych szablonów – mówi Zuzanna Lewandowska-Piec z firmy Avery Zweckform, producenta wysokiej jakości etykiet samoprzylepnych.

Jeśli decydujemy się na samodzielne stworzenie etykiet na produkty i chcemy, by wyglądały profesjonalnie, powinniśmy zwrócić uwagę także na to, jakich materiałów użyjemy podczas drukowania. – Na rynku dostępna jest szeroka gama etykiet do oklejania produktów przeznaczonych do samodzielnego zadruku. Do wyboru mamy różne rozmiary, kształty i materiały, z których są wykonane, dzięki czemu możemy dopasowywać je do poszczególnych typów produktów. Na przykład etykiety z papieru teksturowanego, które są bardzo wytrzymałe i wodoodporne, pewnie przylegają i nie rozmazują się nawet w wilgotnych warunkach, doskonale sprawdzają się na butelkach, słoikach i schłodzonych produktach. Jeśli natomiast chcemy nadać produktowi ekologiczne wykończenie, do dyspozycji mamy naturalne etykiety wykonane z papieru recyklingowanego – mówi Zuzanna Lewandowska-Piec z firmy Avery Zweckform.

Wszystko rozpoczęło się dość niewinnie, bo od przywiązywania informacyjnych kartek do butelek i pudełek, a dotarło do momentu, w którym etykiety nie tylko są przekaźnikiem informacji o produkcie i jego identyfikatorem, ale także formą reklamy, a nawet formą sztuki. Obecnie trudno wyobrazić sobie produkt bez etykiety, choć paradoksalnie, to właśnie jej brak mógłby być dobrym pomysłem na wyróżnienie się.

OOHMagazine festiwalmarketingu.pl