ARTYKUŁ

Odzież dobrze oznakowana

Tekstylia reklamowe to doskonały nośnik reklamowy. Jedną z ich najważniejszych zalet jest możliwość personalizacji. Umieszczenie logotypu czy przygotowanie dedykowanych produktów pod firmowy event otwiera szerokie możliwości reklamowe dla marketerów.

Odzież niezastąpiona
Poza podstawowym zadaniem, czyli zapewnieniem komfortu termicznego lub ochrony przed warunkami atmosferycznymi, odzież spełnia wiele innych funkcji. - Podkreśla przynależność do określonej grupy, realizuje oczekiwania psychologiczne użytkownika, a więc daje zadowolenie wewnętrzne, wyraża poglądy i osobowość oraz spełnia oczekiwania socjologiczne, które można określić jednym zdaniem: „jak cię widzą, tak cię piszą” – mówi dr Mariusz Szeib, prezes TEXET Poland. Badania przeprowadzone w amerykańskiej Kellogg School of Managment wyraźnie wskazują na ogromną rolę jaką ubrania odgrywają w naszej psychice i jak wpływają na nasze zachowanie. – Badania wykazały, że po założeniu kitla lekarskiego zaczynamy wręcz automatycznie udzielać porad lekarskich, 
a pacjenci leczeni przez taką osobę szybciej wracają do zdrowia. Komfortowe ubranie podnosi wewnętrzną energię, a u 62% respondentów wzmaga się pewność siebie. Kelnerka w czerwonej bluzce otrzymuje średnio o 20% wyższe napiwki niż jej koleżanka w białej, a sportowcy ubrani na czarno są bardziej agresywni – dodaje dr Mariusz Szeib.

Już od dawna odzież reklamowa jest wykorzystywana do promocji wizerunku firmy, jako gadżet reklamowy lub prezent dla klientów. - Dzięki bogatej ofercie produktów począwszy od koszulek, toreb czy czapek, które po oznakowaniu logiem firmy można w bardzo prosty sposób wykorzystać na imprezach plenerowych czy targach, przez takie produkty jak bluzy, kurtki, koszulki polo, mogące być ekskluzywnym prezentem dla potencjalnych klientów lub odzieżą korporacyjną budującą dobry wizerunek firmy – dodaje Anna Kohlíčková, trade marketing specialist w firmie ADLER Czech. Odzież reklamowa to wizytówka naszej marki, jeden z elementów prezentacji naszej identyfikacji wizualnej, który informuje otoczenie kim jesteśmy i co chcemy przekazać.

Uniwersalny t-shirt
Tekstylia promocyjne oferują dużą różnorodność produktów, bogatą paletę kolorów, rozmiarów i krojów. – Takie spectrum możliwości pozwala dopasować najbardziej odpowiedni artykuł do wymagań klienta. Ponadto duży wybór materiałów, od czystej bawełny, po mieszanki z poliestrem czy elastanem oraz produkty posiadające w składzie 100% poliester, zapewniają nieograniczone możliwości wykonania dekoracji - wymienia Anna Śliwińska, Sales & Marketing Manager w Falk&Ross.
Niekwestionowanym królem odzieży reklamowej jest zwykła koszulka. - Od lat 50. XX wieku, t-shirt stał się najbardziej popularną częścią garderoby, początkowo głównie wśród mężczyzn, nieco później również w środowisku kobiet. Do tak sporej popularności przyczynili się w dużej mierze amerykańscy idole z tamtych lat (James Dean, Marlon Brando), którzy wyznaczali modowe trendy i byli wzorem do naśladowania dla ówczesnych nastolatków. Potencjał drzemiący w t-shirtach szybko został dostrzeżony przez światowe koncerny, które zaczęły wykorzystywać odzież w celach reklamowych – wymienia Adam Skrzypacz z firmy W.E.S.T. Polska Sp. z o.o. Takie cechy jak cena, jakość i przede wszystkim trwałość produktu sprawiły, że jego znakowanie stało się najpopularniejszym sposobem promocji dla wielu firm. Bawełniana koszulka stała się nagle najlepszym nośnikiem reklamy wizualnej tak dla małych, limitowanych partii jak i masowych ilości.

Popularne są także koszulki polo, bluzy oraz torby, zwłaszcza bawełniane zakupowe z długim lub krótkim uchwytem. - Nie bez znaczenia w przypadku tych produktów jest fakt dość dużej powierzchni przeznaczonej pod dekorację (można ją wykonać w zasadzie na całym produkcie). Coraz większą popularnością cieszy się także odzież robocza, odzież przeznaczona dla gastronomii oraz spodnie, buty, a także bielizna. Dekorację można wykonać na każdym elemencie ubioru – dodaje Anna Śliwińska. 
Materiały tekstylne uszlachetniać można na wiele sposobów, tak aby podnieść ich walory wizualne i delikatnie obrandować. Odzież reklamowa jest wizytówką naszej marki, ważne więc by w odpowiedni sposób ją oznakować.

Przegląd wybranych metod zdobienia odzieży:

SITODRUK

To jedna z najstarszych i bardzo popularnych metod znakowania, o niezwykle szerokim zastosowaniu. Można ją wykorzystywać do znakowania różnych tkanin (bawełna, dzianina, a także poliestry) oraz drewna, plastiku, skóry, dlatego nadruk możemy nanosić również na torbach, parasolach, czapkach czy gadżetach plastikowych, zarówno na powierzchniach płaskich, jak i cylindrycznych.

Sitodruk Źródło W.E.S.T. Polska Sp. z o.o.

- Sitodruk jako technika drukarska znany jest od dawna, ale nie każdy wie, że jego początki sięgają XVII wieku i odległej Japonii, gdzie już wtedy przy pomocy metody szablonowej ozdabiano kimona. Dzisiaj, nowoczesne, w pełni zautomatyzowane maszyny sitodrukarskie umożliwiają jednoczesny wydruk kilkunastu kolorów (druk na papierze, to cztery kolory), co daje możliwość bardzo dobrego odwzorowania drukowanego wzoru oraz osiągnięcia wysokiej jakości nadruków. W zależności od stopnia skomplikowania wzoru, automatyczne maszyny sitodrukarskie potrafią wydrukować kilkaset sztuk koszulek na godzinę – tłumaczy Jarosław Kochman z firmy SEMA-PRINT.

Dzisiejszy sitodruk umożliwia wykonanie wielokolorowych nadruków nierzadko pokrywających znaczną część koszulki. Istnieją także rozmaite dodatkowe techniki mające na celu uatrakcyjnić czy polepszyć efekt końcowy.

Sitodruk z wykorzystaniem efektu puchnięcia farby – wysoki nadruk o zaokrąglonych krawędziach - to efekt zastosowania odpowiednich dodatków PUFF. Sublimacja nadruk full color.
Źródło SEMA-PRIN

Często spotykanym jest efekt trójwymiarowości wzoru, widoczny oraz wyczuwalny w dotyku, który powstaje na skutek nałożenia farby HD (High Density) odpowiedzialnej właśnie za wrażenie 3D. Równie często spotykana technika, to tak zwane puchnięcie farby, używana jest także farba żelowa imitująca „efekt wody” czy np. farby metaliczne – dodaje Jarosław Kochman.

Do głównych zalet tej metody możemy zaliczyć trwałość nadruku, wysokie nasycenie kolorów, szybkość wykonania i stosunkowo niski koszt przy dużych nakładach. Ze względu na konieczność przygotowania matrycy, sitodruk nie jest metodą opłacalną przy zamówieniach jednostkowych.

SUBLIMACJA & TERMOTRANSFER
Gdy chcemy nadrukować zdjęcia czy wysokiej rozdzielczości grafiki niezastąpione będą termotransfer oraz sublimacja. Obie metody choć w szczegółach różnią się do siebie, polegają na transferze, nadruku pod wpływem wysokiej temperatury. Sublimacja na odzieży, to przeniesienie wzoru uprzednio wydrukowanego na papierze sublimacyjnym, na tkaninę lub dzianinę poliestrową. To szybka i stosunkowa tania metoda, pozwalająca na wykonanie nadruków full color. - Główne zalety sublimacji, to brak kosztów przygotowalni i trwałość nadruku, który dodatkowo przepuszcza powietrze i jest idealny dla zdobienia np. odzieży sportowej, gdzie materiał musi „oddychać” - wyjaśnia Anna Śliwińska. - Minusem tej metody jest na pewno ograniczenie w doborze rodzaju materiału, ponieważ nadruk wykonuje się na odzieży w 100% wykonanej z poliestru i nie pokrytej innymi warstwami np. mającymi zapewnić wodoodporność itp. Ponadto ograniczenie temperatury prania do max. 40° C – dodaje Anna Śliwińska.


Sitodruk. Bluza marki Dickies. Źródło L-Shop-Team Polska

Ograniczeniem tej techniki jest rownież fakt, iż w sublimacji nie ma możliwości wydruku białego koloru. – Uzyskujemy go zawsze wykorzystując białe podłoże, dlatego zdecydowana większość druków sublimacyjnych wykonywana jest właśnie na białym materiale. Oczywiście metoda dopuszcza stosowanie jej na kolorowych podłożach, ale w takich przypadkach nie ma możliwości osiągnięcia dobrego odwzorowania kolorów – dodaje Jarosław Kochman. Termotransfer polega na wgrzaniu w tkaninę odpowiednio wydrukowanej i przyciętej folii termotransferowej. Nadruk tą metodą powstaje na podobnej zasadzie jak domowej roboty naprasowanki. Jak podkreśla Anna Kohlíčková, termotransfery są idealne w przypadku dużych ilości towaru i konieczności umieszczenia loga w trudno dostępnych miejscach (np. kieszonki, patki kieszonek) lub na odzieży, która nie toleruje bardzo wysokich temperatur koniecznych przy utrwalaniu zwykłego sitodruku (np. płaszcze przeciwdeszczowe). Ograniczeniem termotransferu jest natomiast niska opłacalność przy małych nakładach i fakt, że w miejscu wgrzania folii termotransferowej, materiał nie oddycha.


Druk bezpośredni (DTG)
Druk bezpośredni wykonywany jest przy pomocy drukarki cyfrowej, projekt w postaci grafiki rastrowej jest nanoszony bezpośrednio na materiał. – Druk DTG sprawdzi się najlepiej w przypadku produktów w 100% bawełnianych, choć nadruk można wykonać także na materiałach z niewielką zawartością poliestru.

Nadruk odbywa się z plotera, a następnie jest utwardzany prasą termo-transferową. Do niewątpliwych zalet tej metody należy duża trwałość i różnorodność nadruku, można go wykonać w pełnej gamie kolorystycznej i z przejściami tonalnymi. Dodatkowo, DTG nie wymaga użycia matryc czy klisz, co bardzo przyśpiesza cały proces znakowania – wyjaśnia Anna Śliwińska. DTG pozwala na fotograficzne odwzorowanie obrazu, a na koszt nie wpływa ilość kolorów. Minusem są na pewno wyższe koszty w porównaniu z innymi metodami, np. sitodrukiem czy konieczność prania odzieży w niższych temperaturach (ok. 30° C).
Haft komputerowy. Źródło Texet Poland

HAFT
Haft komputerowy, następca jednej z najstarszych metod zdobienia przedmiotów oraz odzieży, czyli haftu wykonywanego ręcznie, pozwala uzyskać długotrwały i ekskluzywny wygląd, każdy, nawet bardzo złożony wzór, może być haftowany wieloma kolorami nici. Haft jest trwałą metodą – wykazuje wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne, można go prać w wysokich temperaturach oraz prasować.
Ma też szerokie zastosowanie, możemy nim znakować wiele różnych przedmiotów m.in. odzież, czapki, koce, ręczniki, plecaki czy torby. - Haft, uznawany jest za technikę droższą, lecz lepszą jakościowo. Wadą jest trudność w oddaniu małych detali np. napisów czy innych drobnych szczegółów, zaletą jednak ekskluzywny i elegancki efekt. Jesteśmy tu także ograniczeni co do ilości kolorów i nie uzyskamy przejść tonalnych. Najczęściej stosowany na polarach, bluzach, swetrach i czapkach – mówi Boris Zacerkownyj z firmy Zeta, współtworzący razem z TEXET Poland inicjatywę Pimp Your Clothes.

FLOCK. Źródło ADLER Czech

SUBLIFLOCK, FLOCK & FLEX
Subliflock to metoda w której grafika nanoszona jest na specjalny podkład, a następnie transferowana na docelowy materiał.
- Subliflock umożliwia uzyskanie dowolnych przejść tonalnych oraz wielokolorowej grafiki. Powierzchnia gotowego zdobienia pokryta jest delikatnym meszkiem – mówi Anna Kohlíčková.
Flock, to technika nieco podobna do subliflocka. – To bardzo trwała, odporna na pranie i uszkodzenia mechaniczne metoda. Flock występuje w predefiniowanych kolorach (biały, czarny, czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, szary, granatowy), dlatego też technika ta jest idealna w przypadku jednokolorowych nadruków pozbawionych przejść tonalnych. Flock ma charakterystyczną, „meszkowatą" strukturę i dużą głębię kolorów – wyjaśnia Anna Kohlíčková. Ograniczeniem tej metody jest na pewno wspomniana ograniczona ilość kolorów i brak możliwości nanoszenia skomplikowanych i małych wzorów.

FLOCK. Źródło ADLER Czech

Folia Flex to ta sama metoda znakowania co Flock, lecz wykorzystującą inną folię, która jest płaska i elastyczna, dostępna w wariancie matowym lub błyszczącym. - Folie wykonane są z wysokiej jakości poliuretanu lub PVC. Wersja poliuretanowa jest bardziej rozciągliwa i elastyczna, możemy ją wykorzystywać do nadruku np. na strojach sportowych. PVC jest natomiast odpowiednia np. na ubrania robocze – wyjaśnia Anna Kohlíčková. Nadruki flexowe są gładkie i sztywne, ich wadą jest podobnie jak w przypadku flocka ograniczona ilość kolorów i brak możliwości nanoszenia skomplikowanych i małych wzorów.

Katarzyna Lipska-Konieczko

Dodane tagi