ARTYKUŁ

Dotacje i innowacje | Marcin Bosek, MODERN FORMS

Z Marcinem Boskiem - założycielem i CEO firmy MODERN FORMS - rozmawiamy m.in. o tym, jak otrzymać kilkumilionową dotację na innowację dla tak, wydawałoby się, oczywistych produktów jak medale, statuetki i trofea. Zapytamy także czy i dlaczego, opłaca się wdrażać innowacyjne pomysły.

Dotacja. Było trudno czy poszło bez żadnych problemów?
Było trudno, gdyż obecne nabory diametralnie różnią się od poprzednich. Niemniej jednak nasz pomysł na innowację w produkcji medali i statuetek jest na tyle dobry, że się obronił. Dodatkowo, mamy dość duże doświadczenie z dotacjami, co z pewnością także nam pomogło. Najtrudniej było oczywiście opracować innowację. Pomogła nam w tym współpraca z techniczną uczelnią wyższą (B+R), dobry zespół, determinacja i wiara w sukces. Zaznaczyć warto, iż prace trwały 2 lata i jeszcze rok potrzebujemy do pełnego wdrożenia naszego pomysłu. Najważniejsze jest to, że się udało. Wypracowaliśmy nową technologię, dzięki której będziemy mogli zaproponować nową jakość w produkcji. Dzięki dotacji możemy tę koncepcję wdrożyć w życie.

Czym zatem będą się wyróżniać Wasze produkty? Gdzie leży ta innowacyjność? Może Pan to zdradzić?
Innowacyjność bierze się przede wszystkim z wypracowania technologii hybrydowej, na którą składa się obróbka CNC z druku 2,5D oraz 3D, technologia na tyle wydajna że umożliwia produkcję medali i statuetek w kilkutysięcznych nakładach, w bardzo krótkim czasie. Oczywiście zakres zastosowania jest znacznie większy – obecnie pracujemy nad kilkoma nowymi możliwościami tego rozwiązania. Inaczej mówiąc – jesteśmy w stanie stworzyć np. dowolny kształt medalu, w połączeniu z różną kombinacją materiałów, przy jednoczesnym wykorzystaniu teksturowania przestrzennego w pełnym kolorze. Ponadto, nawet przy masowej produkcji, nadal możemy personalizować każdy produkt z osobna np. imieniem osoby, której będzie wręczany medal. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii możemy to robić znacznie szybciej niż dotychczas, zapewniając jeszcze wyższą jakość i trwałość produktu końcowego.


Realizacja medalu dla klienta Modern Forms - oficjalnego partnera technologicznego Tour The France

Skąd pomysł na inne podejście do tworzenia medali i statuetek?
Ogólnie, moja przygoda z branżą reklamową zaczęła się w 2010 roku. Założyłem wówczas typową agencję reklamy. Wszystko zaczęło się od klienta, który chciał zamówić medale. Nie chciał jednak takich typowych chińskich krążków z naklejką lub grawerem, a nie stać go było na medale odlewane. Zapytał, czy jesteśmy w stanie wykonać jakiś medal o nieco innym kształcie niż okrągły, ale w rozsądnej cenie. I tak powstały pierwsze medale z różnych, lekkich materiałów – np. pleksi, drewno, dibond itd. – które mogliśmy wytwarzać w zasadzie w dowolnym kształcie. Medale zostały bardzo ciepło przyjęte. Pojawiło się kolejne zamówienie, a za nim kolejne i kolejne. I tak, idąc za ciosem, postanowiłem zmienić profil działalności i wyspecjalizować się w takich produktach. Z czasem okazało się jednak, iż pomimo oryginalnego designu, dużych możliwości łączenia materiałów oraz nieograniczonej personalizacji, niektórym klientom przeszkadzał jeden szczegół – te produkty były po prostu lekkie. Zaczęliśmy więc eksperymenty z różnymi materiałami, w tym także z metalami. Tak powstała koncepcja innowacyjnego produktu, o której dziś rozmawiamy.

Jakie produkty wybierają klienci - te standardowe czy z projektowaniem indywidualnym?
Kreatywność - i klientów, i nasza jest bardzo duża - większość zleceń to zamówienia z indywidualnym designem. Oczywiście wszystko warunkowane jest budżetem. Staramy się odpowiadać na zapotrzebowanie rynku i oferujemy także produkty bardziej uniwersalne, które można otrzymać szybciej, bez przygotowywania prototypu, projektowania itd. Obecnie, w naszej ofercie klienci znajdą projekty gotowe, na których można np. podmienić napis lub ewentualnie grafikę i korzystać z korzystnej ceny, szybkiej realizacji i dostawy. Niemniej jednak podstawę działania Modern Forms stanowi usługa tworzenia produktów na indywidualne zamówienie - w tym wypadku nie jesteśmy tylko wykonawcą, ale przede wszystkim doradcą i projektantem.


Zespół Modern Forms wraz z właścicielem firmy - Marcinem Boskiem

To znaczy, że się opłaca inwestować w design i jakość?

Zdecydowanie tak. My postawiliśmy na jakość i innowacyjność - dlatego klienci do nas chętnie wracają. Chcieliśmy oferować coś więcej niż kilka wzorów odlewanych pucharów z grawerem czy okrągłe krążki z nadrukiem. Celujemy w zupełnie inny target. Współpracujemy z klientami, którym zależy na tym, by medal czy statuetka były realnym wyróżnieniem i dobrze wyglądającą pamiątką z wyjątkowego wydarzenia.

Pamięta Pan może jakieś ciekawe, nietypowe realizacje?
Z takich nietypowych to np: puchary teksturowane przestrzennie, betonowe statuetki z kolorowym nadrukiem, medale świecące w nocy, statuetka z materiałów ekologicznych. Można wymieniać wiele takich zleceń dla renomowanych firm, organizatorów imprez sportowych i kulturalnych, fundacji, instytucji samorządowych. Współpracowaliśmy np. z Rolls-Royce, Legrad, Groupon, Eurobild, International Paper, PGE, mBank czy Nike.

Gdzie można znaleźć lub kupić Wasze produkty?
Przede wszystkim na naszych stronach internetowych – www.modernforms.pl oraz www.socialhub.modernforms.pl. Zapraszamy także na nasze stoiska targowe.

Jakie plany na 2017 rok?
Przede wszystkim ekspansja na rynki zagraniczne. Jesteśmy pewni, że jakość i innowacyjność spotka się z dobrym odbiorem także poza granicami kraju. W związku z nową technologią planujemy także wdrożyć nowe produkty oraz usługi. Stawiamy także na Internet – to nasz główny kanał pozyskiwania klienta.

Rozmawiała Beata Jankowska

Marcin Bosek - Podkarpacki biznesmen ur. 1976 r. Właściciel i założyciel firm: od 2000 roku Triton s.c, od 2010 roku Modern Forms, od 2012 roku e-Triton s.c., od 2015 roku wiceprezes zarządu Network Sp. z o.o. oraz członek zarządu MGM Development. Pasjonat biznesu, który swoją pasją zaraża innych. W swoich działaniach stawia na otwarte kontakty biznesowe, odważne wyznaczanie celów oraz rozsądną, wielopoziomową strategię. Współpracuje z ośrodkami naukowo-technologicznymi oraz prowadzi prace badawczo-rozwojowe. Posiada bogate doświadczenie w zakresie kreowania modelu biznesowego firmy, tworzenia strategii rozwoju przedsiębiorstwa, prowadzenia planów oraz polityki kadrowej firmy, a także wdrażania innowacyjnych rozwiązań oraz udoskonalania już istniejących produktów. Ponadto, posiada doświadczenie w nadzorze nad przygotowaniem, realizacją oraz rozliczaniem projektów finansowanych z funduszy unijnych. Nieustannie poszukuje nowych rozwiązań oraz motywuje siebie i zespół do działania.

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.

Dodane tagi