ARTYKUŁ

Oczekiwania klientów rosną | Grzegorz Rogólski, MZA w Warszawie

O wpływie ustawy krajobrazowej na reklamę tranzytową, potencjale tego narzędzia marketingowego, o największym systemie Digital Signage w transporcie zbiorowym w Polsce, a także o planach rozwoju opowiada Grzegorz Rogólski, Kierownik Działu Promocji i Reklamy Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.

Jak oceniacie Państwo rozwój reklamy tranzytowej w Polsce?
Uchwała krajobrazowa i rozpoczęcie jej obowiązywania dla nas wszystkich będzie ciekawym doświadczeniem. Wreszcie ucywilizuje się rynek outdooru, ale również oznacza to spore przetasowania. Ograniczanie podaży nielegalnych lokacji poprzez eliminację, prawdopodobnie zwiększy jeszcze zainteresowanie reklamą tranzytową. W ciągu ostatnich pięciu lat zwiększyliśmy wolumen sprzedanych usług marketingowych o 600%, rocznie wzrost kształtował się na poziomie 30%. Wiemy, że oczekiwania klientów rosną, staramy się, by potrzeba raportowania kampanii w specyficznej formie reklamowej jaką jest tranzyt była spełniona. Autobus jest w ruchu, co z całą pewnością jest jego zaletą, jest przeznaczony do przewozu ludzi, można powiedzieć, że odbiorcy reklamy czekają na przystanku, idą chodnikiem czy jadą za autobusem w aucie. Jesteśmy bardzo ciekawi, co przyniesie rok 2018. Biorąc pod uwagę podpisane już zlecenia wiemy, że nie będzie gorszy.

Reklama na nośnikach MZA to jednak nie tylko monitory w pojazdach. Jakie inne narzędzia reklamy posiadacie w swojej ofercie?
Najpopularniejszym nośnikiem jest reklama na tyle pojazdów, czyli fullback. Stanowi doskonałą alternatywę dla billboardów czy citylightów. Jest to nasz główny i dominujący produkt. Oprócz tego nasze nośniki czekają na klientów w autobusach; ekrany UrbanINFO.tV, ramki na plakaty 30/90 cm, uchwyty reklamowe zwane też rączkami. Jesteśmy też gotowi zrealizować inne niestandardowe zlecenia ambientowe, jak wiatrołapy czy naklejki na podłodze pojazdu. Docieramy też do pasażerów, którzy uciekają do wirtualnej przestrzeni Internetu, poprzez landing page bezpłatnego systemu hot-spot freewifi.waw.pl.

Angażujecie się w działania CSR-owe. Jakie kampanie społeczne realizowane były na Waszych nośnikach?
Naszą sztandarową kampanią jest „Kierunek Życzliwość w Komunikacji Miejskiej”. Ciekawa kreacja trafia szczególnie do najmłodszych i głęboko zapada w pamięć naszych dorosłych pasażerów. Zleciliśmy badania tej kampanii i okazało się, że dzięki wykorzystaniu jedynie nośników w transporcie publicznym udało się osiągnąć rozpoznawalność postaci na poziomie 80%, a samej kampanii (logotyp) na poziomie 68%. Byliśmy zaskoczeni aż tak dobrymi wynikami. Społeczna odpowiedzialność biznesu i idea zrównoważonego rozwoju jest nam bliska. Staramy się wspierać akcje, które mogą przynieść coś dobrego społeczeństwu. Chcemy wiedzieć, gdzie jesteśmy, dlatego w firmie powstaje raport dotyczący CSR i Zrównoważonego Rozwoju.

Czym jest i jak zamierzacie rozwijać system UrbanINFO.tV?
UrbanINFO.tV to największy system Digital Signage w transporcie zbiorowym w Polsce. Obecnie to już blisko 800 autobusów z blisko 3500 ekranami. Liczby już na pierwszy rzut mówią o skali. Są jeszcze większe, gdy przeliczymy je na pasażerów. Komunikacja miejska w Warszawie to ponad 1,137 miliardów pasażerów rocznie, co oznacza, że przewozimy prawie całą populację Indii czy Chin. Obecnie każdy kupowany autobus w Miejskich Zakładach Autobusowych wyposażony jest w ekrany LCD czy dostęp do Internetu. Chcemy by ekrany w autobusach były źródłem ciekawych treści. Najnowszą funkcjonalnością, którą wdrażamy jest informowanie mieszkańców z wykorzystaniem systemu. Cieszy nas również to, że UrbanINFO.tV jest rozpoznawany przez pasażerów, zna go 51% przebadanych.

Plany MZA na 2018 rok?
Nowy rok, nowe wyzwania, nowe „targety”. Chcemy podnieść jakość usług wdrażając narzędzia pozwalające zaplanować zasięg i go raportować po zrealizowanej kampanii. Będziemy mogli bardziej szczegółowo przewidzieć, gdzie pokaże się autobus z reklamą. Wiemy, że jest to bardzo ważne dla naszych klientów. Dzięki temu będziemy mogli docierać z większą precyzją w wybrane obszary miasta. A ze spraw przyziemnych, chcemy utrzymać trend by w przyszłym roku również móc pochwalić się dynamicznym wzrostem. Realizowanie nowych projektów sprawia nam satysfakcję i z całą pewnością tego byśmy sobie życzyli w roku 2018. Chcielibyśmy, by zadowolenie z naszych usług było tym, co pozostaje po zrealizowanej kampanii. Wiemy, jak ważne dla rynku i naszych klientów są przewidywalność i stabilność.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Grzegorz Rogólski - Z MZA związany od roku 2011, a od 2013 roku kieruje Działem Promocji i Reklamy, gdzie odpowiada m.in. za kontakty z kluczowymi klientami (negocjowanie i realizacje umów), projekty marketingowe promujące spółkę, nadzór i tworzenie SIWZ systemów reklamy wizualnej w pojazdach. Jest m.in. pomysłodawcą i osobą odpowiedzialną za wdrożenie systemu UrbanINFO.tV, systemu sieci hot-spotów w autobusach (freewifi.waw.pl), współodpowiedzialny za realizację kampanii „Kierunek Życzliwość w Komunikacji Miejskiej”. Odpowiedzialny za sprzedaż powierzchni reklamowych w MZA i SKM Szybkiej Kolei Miejskiej. 

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 1/2018. Pobierz wersję online TUTAJ.

Dodane tagi