ARTYKUŁ

SPRAWA WIELKIEJ WAGI – OPAKOWANIA WIELKOFORMATOWE Z NADRUKIEM

Dzięki swojej konkurencyjnej cenie, dużej wytrzymałości oraz dobrej amortyzacji tektura stała się niezwykle popularnym materiałem do produkcji takich materiałów jak point of sale, czy opakowania wielkoformatowe.

W Polsce zużycie tektury wzrosło całkiem niedawno z 3699,8 tys. ton w 2010 r. do 3821,8 tys. ton w 2012 (z czego do wytworzenia opakowań transportowych wykorzystano 1655,5 (2010) i 1863 tys. ton (2012). W przeliczeniu na jednego mieszkańca zużywamy obecnie 107,9 kg papieru i tektury w ciągu roku, a według danych GUS za 2012 r. przychody ze sprzedaży szacuje się na ponad 26 mln złotych. Problem polega jednak na tym, że opakowania wielkoformatowe zazwyczaj grają w tej bajce rolę raczej brzydkiego kaczątka niż pięknego łabędzia. Co zrobić, aby również i one mogły stać się bardziej przyciągającymi materiałami wspierającymi sprzedaż?

To, że opakowania wielkoformatowe i transportowe są szare i nie należą do najpiękniejszych ma oczywiście swoje uzasadnienie. Producenci są świadomi w jakich ekstremalnych warunkach będą one transportowane i przechowywane (warunki chłodnicze, wysokie temperatury, zniszczenia mechaniczne), a jednocześnie starają się ciąć koszty. Z drugiej strony mamy klientów, którzy oczekują czegoś więcej od tego typu opakowań. I tu rodzi się konflikt między jednymi i drugimi. Rozwiązanie jest jedno – trzeba znaleźć złoty środek. I jak tu w to wszystko wpleść jeszcze jakiś drobny element, aby ze zwykłego tekturowego pudełka zrobić materiał wspierający sprzedaż i do tego ciekawy z marketingowego punktu widzenia?

Przy milionach podobnych, brązowych paczek dostarczanych każdego dnia do klientów warto pomyśleć nad skutecznym sposobem ich identyfikacji w łańcuchu dostaw. W tej kwestii większość firm nadal polega na jednowymiarowych kodach kreskowych stosowanych również w pozostałych branżach. Istnieją jednak na rynku rozwiązania, które mogą wyznaczać nowe trendy obejmujące również opakowania wielkoformatowe i ich znakowanie. Czasem niewiele trzeba, aby szare ogromne pudło przemienić w coś intrygującego, a jednocześnie – kojarzącego się z daną marką. Opakowania wielkoformatowe  i ich przeznaczenie to raczej nie prezentowanie towaru, czy występowanie jako display. Nie zmienia to jednak faktu, że mogą one również pełnić rolę marketingową.

W każdych warunkach

Wzorem dbania o wizerunek na powierzchniach wszelkiej maści jest browar Lech. Idealnym przykładem łączącym walory opakowania transportowego z pudełkiem POS jest projekt opakowania Lech Ice, wyróżniony m.in. w konkursie Worldstar w 2013 r. Opakowanie wielkoformatowe może funkcjonować oczywiście również jako display czy ekspozytor. Wielopak z tektury z nadrukiem dla flagowego piwa Kompanii Piwowarskiej jest funkcjonalny – umożliwia bowiem zakup kilku butelek alkoholu na raz i ich wygodny transport. Dodatkowo od wewnątrz zastosowano papier barierowy, co pozwala na utrzymywanie piwa w zimnej temperaturze przez obłożenie butelek wewnątrz lodem. Cechą szczególną opakowania jest konstrukcja zapewniająca szczelność w kontakcie z wodą powstałą po rozpuszczeniu się lodu (brak perforacji). Oryginalny kształt  i dobrana grafika zwiększają możliwości marketingowe marki i wyróżniają się na półce sklepowej.

Źródło: POSperita
posperita.pl

MW

Dodane tagi