ARTYKUŁ

Dokąd zmierza Digital Signage w transporcie zbiorowym? | Grzegorz Rogólski, MZA

Dokąd zmierza Digital Signage w transporcie zbiorowym? | Grzegorz Rogólski, MZA

Kiedyś ręczna podmiana kart pamięci - dziś wiele nowości: ciągły online, integracja systemów z mediami społecznościowymi Facebook, Twitter czy Instagram. Relacje na żywo, zwiększanie zasięgów o offlinowych pasażerów. Automatyczne pobieranie treści z portalu to już standard.

Co jeszcze mogą nowoczesne systemy DS w pojazdach transportu publicznego? Przykład z Warszawy czyli UrbanINFO.tV w autobusach Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.

Jeszcze dziesięć lat temu aktualizacja treści na ekranach Digital Signage w pojazdach transportu zbiorowego odbywała się za pomocą karty pamięci czy pendrive’a. By zaktualizować treści, każdorazowo wymagana była interwencja człowieka. Było to bardzo kłopotliwe ze względu na specyfikę działalności (autobusy stoją na zajezdniach jedynie w nocy). Wyobraźmy sobie codzienną lub nawet cotygodniową wymianę kart w pięciuset autobusach przez 4-5 godzin (bo tyle autobusy spędzają na zajezdniach).

Systemy wizualne w pojazdach są ściśle zintegrowane z informacją pasażerską i stanowią jedynie dodatek do systemu, którego głównym celem jest informowanie pasażerów na temat trasy i miejsca, gdzie znajduje się autobus czy tramwaj.

Nowe technologie dają coraz większe możliwości i to ma swoje odzwierciedlenie również w transporcie publicznym, a w szczególności w systemach pokładowych taboru autobusowego. Nowoczesne autobusy potrafią raportować do miejsc zarządzania wiele parametrów, takich jak: prędkość, awarie, temperaturę w pojeździe, napełnienie czy opóźnienie względem rozkładu jazdy. Słowem bardzo wiele ciekawych informacji. Nowoczesne systemy pokładowe są stale online, na bieżąco wymieniając dane dotyczące ruchu, a także pobierając materiały, które operator systemów chce pokazać pasażerowi.
Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. od kilku lat są operatorem własnego systemu Digital Signage UrbanINFO.tV, obecnie składa się on z blisko 800 autobusów z ponad 3800 ekranami. Każdy z tych autobusów przewozi dziennie ponad 1000 pasażerów. Zasięgi generowane przez nie mogą konkurować z ogólnopolskimi kanałami komercyjnej telewizji. Osiemset tysięcy pasażerów dziennie, do których dociera UrbanINFO.tV to liczba mówiąca sama za siebie.

Systemy emisji treści w autobusach są produktem reklamowym wyjątkowym na rynku. Z racji stałego przemieszczania się w różnych częściach miast umożliwiają targetowanie przekazu do określonych lokalizacji lub potoków pasażerskich.
Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. wprowadziły innowacyjne funkcjonalności do swoich systemów pokładowych. Uruchomienie tematycznego portalu UrbanINFO.tV oraz nawiązanie współpracy z dostawcami treści pozwala dostarczać aktualne informacje do pasażerów miejskiego przewoźnika.

System emisji w autobusach jest zintegrowany ze stroną internetową opartą o CMS, którym można zarządzać z dowolnej lokalizacji. Po zakończeniu testów funkcjonalnych system będzie umożliwiał geolokalizowanie informacji (nie tylko reklam). Przygotowanie stref, w których emitowane będą różne informacje jeszcze bardziej uatrakcyjni system.

Zwiększenie zasięgów mediów społecznościowych o osoby, które nigdy by do nich nie trafiły (nawet z wykorzystaniem płatnej promocji) jest możliwe dzięki integracji profili Facebooka oraz Twittera z ekranami UrbanINFO.tV. Połączenie to pozwala na prowadzenie relacji w mediach społecznościowych z wydarzeń, które z kolei automatycznie będą przekazywane do systemu UrbanINFO.tV i emitowane w pojazdach Miejskich Zakładów Autobusowych. Czas reakcji systemu to kilka-kilkanaście minut. Serwer automatycznie pobiera treść posta „obeserwowanego” przez niego profilu i na podstawie wcześniej przygotowanego szablonu składa informację emitowaną następnie w autobusach.

W autobusach znajduje się również ponad tysiąc hot-spotów umożliwiających pasażerom dostęp do sieci po zaakceptowaniu regulaminu i obejrzeniu landing page’a.

To wszystko będzie spinała aplikacja, która pokaże, gdzie w danym miejscu jest oczekiwany autobus i czy na pewno przyjedzie zgodnie z rozkładem. Funkcjonalność testowanej przez ponad rok aplikacji TramBus (LiveBus) zostanie wzbogacana o informacje z UrbanINFO.tV, automatyczne logowanie do sieci Wi-Fi i kilka innych ciekawostek, takich jak napełnienie albo informacja czy pojazd jest wyposażony w klimatyzację.

Przyszłość leży w integracji systemów pokładowych pojazdów z witrynami sieci web, a także z aplikacjami zainstalowanymi w telefonach pasażerów. Informacja pasażerska może być wielowymiarowa i docierać do pasażerów w sposób, który najbardziej lubią, czyli poprzez ekrany. Zarówno te zainstalowane w autobusach czy tramwajach, jak i te najbardziej osobiste ekrany ich telefonów.

Grzegorz Rogólski - Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowego Studium Zarządzanie Marketingowego oraz Zarządzania Zespołem Sprzedaży Akademii im. Leona Koźmińskiego. Odpowiedzialny za nadzór i tworzenie SIWZ systemów reklamy wizualnej w autobusach MZA. Jest m.in. pomysłodawcą i osobą odpowiedzialną za wdrożenie systemu UrbanINFO.tV, systemu sieci hot-spotów w autobusach (freewifi.waw.pl), współodpowiedzialny za realizację kampanii „Kierunek Życzliwość w Komunikacji Miejskiej”. Odpowiada za sprzedaż powierzchni reklamowych w MZA i SKM Szybkiej Kolei Miejskiej.

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.

Dodane tagi