ARTYKUŁ

Gadżety wpływają na wizerunek marki

Artykuły promocyjne są bezsprzecznie jednym z elementów skutecznej strategii marketingowej marki. O ich sile nie trzeba chyba już nikogo przekonywać. To jeden z prostszych sposobów na to, by zwrócić uwagę klienta i zwiększyć świadomość brandu poprzez wykorzystanie upominku z firmowym logo. Szeroki wachlarz gadżetów reklamowych daje spore pole do działania.

Jaki powinien być gadżet wzmacniający markę? Chyba trudno o jedną receptę. Producenci i dostawcy artykułów promocyjnych wymieniają wiele cech, którymi powinien się charakteryzować upominek przekazujący wartości i misję firmy.

- Przemyślany, dopasowany do odbiorców, praktyczny... przymiotniki można by mnożyć. W gruncie rzeczy chodzi o to, aby nie była to rzecz odłożona na półkę, a raczej taka, z której klient będzie rzeczywiście korzystał. Jeśli upominek spełni ten warunek, dzień po dniu będzie utrwalał w pamięci klienta nasze logo czy hasło reklamowe, a przecież o to chodzi, abyśmy się ciągle i dobrze kojarzyli naszym kontrahentom – mówi Paweł Kolarczyk, właściciel i CEO Fabryka Smyczy.

Fot. TEXET POLAND

Julia Dolatowska, Dyrektor Handlowy Kando Plus zwraca uwagę na funkcjonalność i uniwersalność. - Wyobraźmy sobie naszych odbiorców otrzymujących kilkadziesiąt gadżetów rocznie, każda z tych osób ma inne zainteresowania i potrzeby. Produkt nowoczesny i designerski, ale niefunkcjonalny nie wzmocni marki, ewentualnie chwilowo zwróci na nią uwagę. Dzięki trafieniu z gadżetem w potrzeby konsumentów możemy być pewni, że produkt będzie stale użytkowany, co spotęguje zapamiętanie promowanej marki. Oczywiście bardzo istotne jest, aby logo brandu dobrze komponowało się z gadżetem. Dlatego powinien występować w bogatej kolorystyce, mieć możliwość personalizowania kształtu i, co uważam za bardzo istotne, być uniwersalny w wydruku - dopowiada Julia Dolatowska.

Paweł Białas, Starszy Specjalista ds. Promocji i Marketingu Texet Poland podkreśla role wyczucia sytuacji, kontekstu, jaki niesie za sobą dana marka. - „Po pierwsze nie szkodzić”, głosi pryncypialna zasada lekarzy, a w odniesieniu do gadżetów i marki jest również uzasadniona. Przede wszystkim należy uważać, aby nie obrazić adresata upominku. Chociażby kwestie poglądów politycznych czy religii nie powinno się mieszać do komunikacji marki. Rzecz jasna, nie wszystko da się przewidzieć i wręczenie piersiówki uczestnikowi spotkań AA może się zdarzyć. Gorzej, gdyby cała grupa otrzymała taki prezent – komentuje Paweł Białas.

Fot. FABRYKA SMYCZY

Priorytetem w takiej sytuacji staje się poznanie upodobań konsumenta, tak żeby dobrać trafiony prezent. – Absolutnie pierwszą i najważniejszą rzeczą jest opisanie swojego idealnego klienta. Kto to jest? Co mogą lubić Twoi klienci? Czy działasz w sektorze B2B czy B2C? Określenie tych cech ułatwi nam dopasowanie reszty ważnych aspektów np: potrzebną ilość, budżet, a w dalszej części wybrać odpowiedni upominek dla naszej grupy docelowej. Targetowanie klienta polecam zrobić tak czy inaczej, ponieważ przydaje się to w wielu aspektach prowadzenia firmy – podkreśla Paweł Kolarczyk.

Według Joanny Białeckiej, Business Development Manager Cartamundi Polska warto więc wybierać gadżety, które budują w kliencie zaangażowanie i pozytywne emocje. – Cechy praktyczne upominku stają się mniej ważne! Współczesny odbiorca stawia na zabawę, emocje, dobrze spędzony czas. Idealnie, jeśli gadżet daje poczucie satysfakcji, nie tylko tuż po wręczeniu, ale za każdym razem kiedy klient po niego sięga.

Gadżet skrojony na miarę marki
Każda branża rządzi się swoimi prawami, marki wybierają różnorakie strategie marketingowe. Na jakiej zasadzie dokonywać wyboru upominków reklamowych, by były dobrą inwestycją? Generalnie koszt gadżetów, w porównaniu z reklamą w mediach ATL i BTL, nie jest wysoki, a ich wpływ na obdarowanych jest nie do przecenienia, pod warunkiem, że prezent z logo danej marki jest odpowiednio dopasowany.

Fot. CARTAMUNDI

- Moim zdaniem, niezależnie od specyfiki branży oraz strategii, (zakładam, że strategią nie jest rozwścieczenie potencjalnych klientów), upominek powinien być dostosowany do zainteresowań grupy docelowej. Obecnie dane geograficzne i demograficzne to za mało, należy znać potrzeby i zainteresowania odbiorców. Choć nie da się wszystkich zadowolić, ważne aby dotrzeć do rdzenia grupy docelowej i wywołać/ utrwalić pozytywne skojarzenia z marką – zaznacza Paweł Białas. Patrząc na katalogi pękające w szwach od wszelakich upominków łatwo się zagubić przy wyborze gadżetu.

Jak sobie z tym poradzić? Przyjęcie odpowiedniej strategii doradza właściciel Fabryki Smyczy. – Kiedy mamy już rozpisanego swojego klienta i określony budżet (roczny lub jeśli chcemy poeksperymentować kwartalny - w krótszym okresie może być trudno zbadać czy wybrane gadżety spełniły swoją funkcję). Wtedy musimy podjąć decyzję czy wybieramy gadżet masowy, aby trafić do jak największej grupy różnych klientów czy skupiamy się na tych najważniejszych. Przecież, co innego damy klientowi, który jest u nas raz na jakiś czas i zostawi 50 zł, a co innego właścicielowi, którego firma jest jednym z naszych najlepszych klientów. Być może najlepszą opcją będzie jednak wybrać jedno i drugie, czyli tak rozdzielić środki, aby w jednym kwartale skupić się na masowym reklamowaniu firmy, a w następnym obdarować tych najistotniejszych. Nie ma tutaj złotego środka. Trzeba testować, sprawdzać, badać, próbować nie zapominając o mierzeniu efektów (co bywa trudne), aby wyciągać wnioski i móc podejmować kolejne przemyślane działania. Warto oczywiście skorzystać również z usług agencji reklamowych, których doświadczenie może okazać się bezcenne – podsumowuje Paweł Kolarczyk.

Praktyczność patentem na uniwersalizm
Kiedy mówimy gadżet reklamowy, standardowe przykłady, które przychodzą na myśl to długopisy, notesy czy smycze. To tzw. marketingowa klasyka, ale czy ucieszy klienta marki? Czy w ogóle istnieje upominek uniwersalny? Joanna Białecka jako tego typu rozwiązanie proponuje personalizowane gry karciane i planszowe, które mają wiele zalet i wpisują się w modny trend grywalizacji. – Gry ucieszą dziecko w każdym wieku, nawet to po czterdziestce! Są również uniwersalnym gadżetem bez względu na branżę. W zależności od tego, co na nich nadrukujemy: nową ofertę, owoce czy przewodnik po mieście - sprawdzą się idealnie! Są także idealne nie tylko jako gadżet masowy, ale również premium. Przy użyciu specjalnych technik zdobień i nadruku uzyskujemy piękny gadżet dla klientów VIP – dodaje przedstawicielka Cartamundi.

Fot. BOTT

Innym przykładem upominku uniwersalnego i wzmacniającego markę, bez względu na wymagania klienta, jest opaska odblaskowa samozaciskowa, używana przez dzieci, dorosłych, sportowców, seniorów, a coraz częściej stosowana jako oznakowanie odblaskiem różnych przedmiotów. - Odblask jest doskonałym tłem dla każdej marki, wzbudza zaufanie konsumenta dzięki użyciu materiału, które poprawia nasze bezpieczeństwo na drodze. Dzięki nowym rozwiązaniom oraz własnej linii produkcyjnej możemy personalizować taką opaskę na różne sposoby: indywidualizować kształty, wykonywać nadruki pod folią, używać kolorowych ekologicznych spodów wraz z certyfikowanymi foliami odblaskowymi oraz dowolnie ją znakować. Połączenie funkcjonalności z jakością wykonania i nowymi rozwiązaniami daje nam pewność, że gadżet spełni oczekiwania odbiorców, a finalnie wzmocni promowaną na nim markę – mówi Julia Dolatowska z Kando Plus.

Barbara Spychaj, Dyrektor ds. Handlowych BOTT podkreśla rolę praktycznego wymiaru artykułów promocyjnych w danej branży. Wtedy mamy pewność, że dany produkt reklamowy będzie pełnił skuteczną funkcję nośnika reklamy. – Dobrym przykładem jest deszczomierz z sumatorem opadów, chętnie stosowany do monitorowania opadów upraw rolnych, w ogrodach oraz trawnikach. Umiejętnie stosowany, daje wiele korzyści jak np. racjonalne i ekonomiczne podlewanie. Jako nośnik reklamy, jest chętnie używany nie tylko w branży rolniczej i chemicznej, ale także przez banki czy firmy ubezpieczeniowe, które obsługują rolników.

Marketingowa siła gadżetów z logo marki
Wysoka jakość, konkurencyjna cena i kreatywny pomysł – taka triada idealnie wpisuje się w nowoczesne myślenie o artykułach promocyjnych. Warto zacytować w tym miejscu, Manoja Bhargava - miliardera, właściciela marki „5 hour energy", który w jednym z wystąpień powiedział: „Zastanów się czy Twój produkt jest praktyczny. Jeśli nie jest, to oby był rozrywkowy, w przeciwnym wypadku jest bezużyteczny". Jak zauważa Paweł Kolarczyk: - Nic nie stoi na przeszkodzie, aby gadżet był użyteczny, a do tego cieszył oczy kolorystyką, wzorem czy formą. Warto zwracać uwagę na jakość upominków. Klienci mogą sprawę uprościć i utożsamić jakość otrzymanego gratisu z jakością usługi lub produktu głównego. Nie ma co ukrywać, że cena jest bardzo ważna, ale w dłuższej perspektywie nie warto przesadnie oszczędzać. W końcu chodzi o budowanie swojego wizerunku - dodaje przedstawiciel Fabryki Smyczy. A gadżety to delikatna materia. W aptekach często wybieramy tańsze zamienniki leków. W przypadku branży artykułów promocyjnych, nie warto z nich korzystać, bo może to zadziałać na niekorzyść marki, którą ma reklamować wybrany przez nas gadżet.

Fot. TEXET POLAND

- Bez wątpienia minął już czas tanich upominków reklamowych, którymi jesteśmy zewsząd zasypywani. Kiepski gadżet, nie spełniający swojej funkcji, zwykle ląduje w koszu. Przy wyborze prezentu dla swoich klientów, lepiej postawić na jakość i pomysł. Pomysłowy gadżet, gdzie niska cena nie jest jedynym kryterium wyboru, dużo skuteczniej spełni swoją rolę reklamową niż tani zamiennik – dodaje Barbara Spychaj.

Wymagania współczesnego konsumenta, podsycane zabiegami marketerów i handlowców, ciągle rosną. Zdobycie jego uwagi, a jeszcze lepiej sympatii to gra warta świeczki. Chodzi przecież o walkę o nowych klientów, którzy zechcą chętniej i częściej kupować produkty danej marki. Paweł Białas jako przykład niezawodnego nośnika reklamowego wymienia odzież. - Wtórne lub niepraktyczne upominki mogą przynieść odwrotny rezultat od zamierzonego. Obecnie zwłaszcza dopasowane ubrania cieszą się coraz większą popularnością. Taliowany krój damski nie wystarczy, mężczyźni również wymagają ubrań typu „slim fit”. Nic dziwnego, że jest coraz więcej produktów o kroju dostosowanym do sylwetki. Nie tylko koszule, również t-shirty, cienkie bluzy czy koszulki polo.

Fot. KANDO PLUS

Wszyscy lubimy być obdarowywani, a nawet drobny prezent wywołuje przemożną potrzebę zrewanżowania się. W przypadku odbiorcy danej marki u klienta, który otrzymał upominek pojawiają się pozytywne emocje, a co za tym idzie budzi to jego zaangażowanie i zwiększenie świadomości brandu. To potężna platforma strategii marketingowej. Warto umiejętnie wykorzystać siłę przekazu gadżetów!

Jaga Kolawa

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.

Dodane tagi