ARTYKUŁ

Shopper Marketing a doświadczanie zakupu | POS Media Group

Działania marketingowe opierają się głównie na skutecznej komunikacji. Odpowiednia jej forma, z kolei, zbliża klienta do produktu i marki. Mimo ogromnej popularyzacji zakupów online w ciągu ostatnich kilku lat, to właśnie w handlu bezpośrednim interakcja między klientem a marką jest najbliższa. Ponad 80% decyzji zakupowych klienta jest dokonywanych w sklepie, a marketing w środowisku punktu sprzedaży, zwany shopper marketingiem, to bardzo skuteczne narzędzie, jeśli zostanie „poprawnie” zastosowane.

Shopper marketing na ogół łączy w sobie zarówno komunikację z klientem, jak i psychologię zachowań kupujących. Najefektywniejszym rodzajem komunikacji w handlu bezpośrednim powinien być sposób najbardziej „naturalny”, bazujący na doświadczaniu. Doświadczenia powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby właściwie stymulować odpowiednie części mózgu klienta do zakupu towarów lub usług i zwiększyć liczbę wizyt w sklepie oraz jego przychody. Choć shopper marketing koncentruje się na kliencie w punkcie zakupu, to prowadzone działania marketingowe nie powinny być tylko krótkoterminowe, ale powinny polegać na długoterminowej, złożonej komunikacji.

Miejsce zakupu zamienia się w miejsce doświadczania
Jaka jest kluczowa korzyść sprzedaży bezpośredniej? Możliwość dotykania, wzięcia do ręki, wypróbowania, przymierzenia lub powąchania określonego produktu, który klient chce kupić. Sprzedawcy handlu bezpośredniego powinni zatem wykorzystać tę ogromną korzyść i przenieść zakupy na inny poziom. Kupujący, najczęściej, idą na zakupy do punktów sprzedaży bezpośredniej z konkretnym pragnieniem lub potrzebą, które chcą spełnić. Zwykle kupują swoje ulubione produkty i w większości przypadków, wiedzą, gdzie je znaleźć. Sam zakup może wydawać się nawet zachowaniem automatycznym „na autopilocie". To jest powód, dla którego sprzedawcy i specjaliści ds. marketingu muszą „obudzić klientów" z letargu stosując skuteczną komunikację, która powinna być skierowana i dopasowana do właściwych odbiorców.

Digital Shelf Strip z oferty POS Media Poland.

Jednym ze sprawdzonych sposobów reklamy w sklepie są działania promocyjne. Wydawanie próbek jest działaniem szeroko stosowanym w reklamie nowych produktów, których klienci nie mieli jeszcze okazji poznać. Dzięki próbkom mogą więc próbować, dotykać lub wąchać produkt za darmo, a jeśli aktywność promocyjna jest realizowana profesjonalnie i kreatywnie, może to być nawet bardzo przyjemne doświadczenie. Dlatego też rola hostess w shopper marketingu jest w tej sytuacji kluczowa.

Działania promocyjne rozwinęły się w sieciach sklepów w formie shop-in-shop, czyli sklepu w sklepie, a raczej wyspy reklamowej w danym sklepie. Ta forma reklamy działa bardzo skutecznie i polega na „zbudowaniu” w danej przestrzeni wewnętrznego, małego „sklepu”. Forma ta łączy tradycyjne nośniki POS wraz z promocją nowego produktu. Kupujący chętnie biorą udział w „mini-eventach” wykorzystujących wiele narzędzi takich jak gry, konkursy, degustacje lub inne sposoby interakcji z klientem. Efektywność każdego z nich jest mierzalna, dzięki czemu stosunkowo łatwo jest dobierać odpowiednie narzędzia do promowanego produktu i poprzez obserwację wyników wybierać te, które najskuteczniej wpływają na wyznaczane P&L. Należy brać pod uwagę fakt, że największą skuteczność otrzymuje się dzięki konsekwencji i odpowiedniemu łączeniu kilku różnych narzędzi jednocześnie.

Wzmacnianie doświadczeń w świecie handlu bezpośredniego dzięki kanałom cyfrowym
Mimo faktu, iż osobista interakcja w handlu bezpośrednim jest kluczowa, obecnie nowe formy doświadczeń są oferowane klientom za pomocą różnych platform, kanałów komunikacji i technologii cyfrowych. Shopper marketing promuje aktualnie doświadczenie wielokanałowe strategii „omnichannel”, podkreślając tym samym wartość dodaną produktów i usług. Cyfryzacja powoli staje się uważana za „must-have” w handlu bezpośrednim, z zastosowaniem ekranów telewizyjnych, oświetlenia LED, cyfrowych półek czy nawet rozszerzonej rzeczywistości „AR”. Te „przyciągające wzrok" formy reklamy sprawiają, że zakupy stają się przyjemniejsze, szczególnie dla młodszych odbiorców.


www.pos-media.pl

POS Media Group oferuje szeroką gamę produktów i usług w zakresie reklamy w punktach sprzedaży w dużych sieciach handlowych, w tym działań z zakresu marketingu doświadczeń. Spółka działa w sześciu krajach Europy Środkowej i Wschodniej i posiada filie w dwóch krajach Europy Zachodniej. Spółka współpracuje długoterminowo z wiodącymi europejskimi sieciami handlowymi, w tym z Tesco, Ahold, Kaufland, Lenta, Carrefour, SPAR, Magnit, Metro i wieloma innymi oraz dostarcza rozwiązania reklamowe dla wielu najbardziej znanych marek oraz wiodących reklamodawców na świecie.

Artykuł ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.

 

Dodane tagi