ARTYKUŁ

Zmierzamy w stronę ery cyfrowej innowacji | Dorota Sławińska, Signify Poland (Philips Lighting)

O wdrażaniu nowych technologii, innowacjach w obszarze komunikacji i Internetu Rzeczy, znaczeniu nowej nazwy firmy, sukcesie kampanii edukacyjnej „Czy dbasz o swoje oczy?” oraz projektu „Miasto Światła” mówi Dorota Sławińska, Manager ds. Komunikacji i PR na region Europy Środkowo - Wschodniej, Signify Poland (Philips Lighting).

„Uwalniamy niezwykły potencjał światła, aby życie było jaśniejsze, a świat lepszy” – to Wasze motto. W jaki sposób wprowadzacie je w życie?
Oświetlenie to już nie tylko kompensacja ciemności. Światło daje mnóstwo dodatkowych korzyści i może być nośnikiem wielu informacji. Poprzez światło, na przykład wykorzystując technologię Li-Fi możemy transmitować dane z mnóstwa najróżniejszych urządzeń, światło staje się rodzajem inteligentnego języka, nie tylko rozświetla, ale zaczyna coś znaczyć. Zawsze byliśmy firmą bardzo technologiczną, pięć procent naszych obrotów przeznaczamy na badania i rozwój oraz na wdrażanie innowacji. Niewątpliwie jest tak, że jako firma przenosimy się coraz silniej w obszar komunikacji i Internetu Rzeczy. Jeszcze parę lat temu ten obszar był u nas bardzo mały. Teraz oprócz oczywiście unowocześniania rozwiązań typowo oświetleniowych, intensywnie pracujemy nad rozwiązaniami komunikacyjnymi, kontrolnymi i oprogramowaniem, które ma się komunikować z naszymi rozbudowanymi platformami IoT, właśnie po to aby przynieść wiele korzyści zarówno dla odbiorców profesjonalnych takich jak miasta, sklepy, biura, hotele, obiekty przemysłowe, ale również dla ostatecznego konsumenta.

Philips Lighting to teraz Signify. Z czego wynika potrzeba zmiany znanej i kojarzonej przez konsumentów nazwy na nową?
Przyczyna jest bardzo prosta. W momencie wprowadzenia firmy na giełdę w 2016 roku zobowiązaliśmy się wobec Royal Philips, że jako oddzielna, niezależna spółka zmienimy swoją nazwę. Zrobiliśmy to, natomiast Philips pozostaje naszą marką handlową i tutaj nic się nie zmienia. Dodatkowo w ostatnich latach przeobraziła się i nasza firma, i cała branża. Oświetlenie to już nie tylko oprawy, źródła światła i systemy oświetleniowe. Era cyfrowa poszerzyła to środowisko o obszary hi-tech, jak systemy sterowania czy Internet Rzeczy.

Nazwa Signify podkreśla także nasze ambicje, aspiracje w obszarze innowacji i zrównoważonego rozwoju. Poza tym nazwa powinna sygnalizować obszary, które zamierzamy eksplorować w przyszłości, a nasze plany wykraczają daleko poza „tylko oświetlenie”.

Czy w przyszłości Signify zastąpi markę Philips?
Nie. Obecna formuła bardzo nam odpowiada i będziemy korzystać z brandu Philips na naszych produktach przez długie lata. Nazwa Signify, jest jedynie nazwą spółki i znakomicie wskazuje kierunek w którym zmierza nasza firma.

Co jest obecnie priorytetem w działalności firmy i budowaniu jej pozycji na rynku za pomocą komunikacji marketingowej z klientem?
Nasza komunikacja marketingowa koncentruje się na kreowaniu doświadczeń klientów, zarówno z obszaru B2B, jak i B2C. Celem jest pokazywanie, korzyści i dodatkowych wartości jakie dostarczają nasze rozwiązania klientom w ich codziennym życiu, zadaniach, aktywnościach. Dobrym przykładem może być inteligentny system oświetlenia domowego Hue, którego funkcjonalność pokazujemy w oparciu o konkretne zastosowania takie jak: kreowanie atmosfery sprzyjającej relaksowi, zabawie, poszerzanie wirtualnej rzeczywistości podczas gry komputerowej, synchronizacja z muzyką i filmem w TV czy zwiększenie bezpieczeństwa w czasie naszej nieobecności w domu poprzez zdalne sterowanie światłem.

W ramach kampanii „Czy dbasz o swoje oczy?” edukowaliście Polaków na temat wpływu dobrej jakości oświetlenia na wzrok i samopoczucie. Czy jesteście zadowoleni z efektów kampanii?
To była jedna z większych kampanii jaką przeprowadziliśmy dla konsumentów w ciągu ostatnich 2 lat. Kampania miała wymiar globalny. Polska była jednym z pierwszych rynków, na którym aktywowaliśmy działania edukacyjne. Kampania została doceniona zarówno przez konsumentów jak i rynek, zdobyliśmy za nią nagrodę Effie. Do tej pory świadomość konsumentów w zakresie doboru prawidłowego, bezpiecznego oświetlenia była bardzo niska.

Technologia LED stała się bardzo popularna, szczególnie wśród klientów końcowych. Jednocześnie na rynek trafiło wiele produktów nie spełniających wymaganych norm, które psują reputację technologii LED - i generalnie LED'ów. Dlatego my, jako światowy producent i ekspert w tej dziedzinie, chcemy zwrócić klientom uwagę na kwestię jakości i standardów, jakie powinno spełniać dobre oświetlenie, aby pomóc im świadomie podejmować decyzje zakupowe.

Obszary zastosowań produktów Philips są bardzo szerokie. Zintegrowane oświetlenie marki Philips trafia m.in. do sklepów. W jaki sposób wpływa na zarządzanie przestrzenią w placówkach handlowych?
Nowoczesne systemy oświetleniowe instalowane w sklepach mają coraz szerszą funkcjonalność, a tym samym dostarczają korzyści na wielu płaszczyznach zarządzania placówką handlową. Z jednej strony pozwalają na optymalizację wydatków i obniżenie kosztów utrzymania sklepów poprzez redukcję zużycia energii elektrycznej. Ten wątek w ostatnim czasie stał się szczególnie ważny ze względu na nawet kilkudziesięcioprocentowe podwyżki cen energii, które mocno odczuły sklepy wielkopowierzchniowe. Z drugiej strony możemy wykorzystać infrastrukturę oświetleniową w sklepie do pozyskiwania i analizy danych na temat zachowań konsumentów poprzez np. tworzenie ścieżek klienta i ocenę, która część sklepu jest najbardziej atrakcyjna i najczęściej odwiedzana. Jest to możliwe, ponieważ każda oprawa emituje specjalny kod, który łączy się z telefonem klienta i w ten sposób analizuje jego położenie w sklepie.

Dzięki projektowi „Miasto Światła” organizowany był cykl warsztatów iluminacyjnych oraz spotkań z mieszkańcami i włodarzami miast. Czy przyniósł oczekiwany skutek?
Ten projekt został bardzo pozytywnie przyjęty przez mieszkańców, którzy brali w nim aktywny udział. Chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat przestrzeni miejskiej, tego jak powinna się ona zmieniać zarówno pod kątem wizualnym, jak i funkcjonalnym. W trakcie projektu „Miasta Światła” rozmawialiśmy także z mieszkańcami o nowych technologiach miejskich, realizując badanie potrzeb w obszarze smart city. Co trzeci mieszkaniec podkreślał, że nadal wśród społeczeństwa brakuje wystarczającej wiedzy na temat korzyści wynikających z wdrażania rozwiązań smart.

Byliście technologicznym partnerem inauguracji wystawy dzieł Pabla Picassa w warszawskim Muzeum Narodowym. Dzięki Philips dzieła malarza zostały dodatkowo wzbogacone iluminacją świetlną. Czy często decydujecie się na podobne aktywności sponsorskie?
Nie często. Starannie dobieramy naszych partnerów i aktywności, w które się angażujemy. Ma to bezpośredni związek z filozofią firmy, która ma na celu opowiadanie klientom historii w oparciu o nasze rozwiązania, a nie jedynie prezentowanie logotypu.

Nowe technologie otwierają drzwi do bardziej inteligentnego, zdigitalizowanego, a zarazem bezpieczniejszego świata. W jaki sposób zintegrowane systemy LED, usługi i oprogramowania Philips budują taką przestrzeń?
Przykładów, w jaki sposób nowoczesne systemy LED poprawiają bezpieczeństwo jest mnóstwo, zarówno w obszarze miast, jak i przestrzeni komercyjnych. Jednym z nich są inteligentne przejścia dla pieszych, w których oświetlamy nie samo przejście, a przede wszystkim sylwetkę pieszego. Inteligentne przejścia dla pieszych polegają na tym, że kiedy nie ma ruchu, oprawy są ściemnione, co pozwala na ograniczenie zużycia energii elektrycznej. Natomiast w momencie, kiedy pieszy się do niego zbliża, sensory go wykrywają i rozświetlają całe przejście. Inny przykład to technologia Human Centric Lighting, czyli oświetlenie do biur zaprojektowane zgodnie z naturalnym cyklem dobowym człowieka, wspierające jego komfort, zdrowie i samopoczucie i tym samym poprawiające efektywność jego pracy.

Rozmawiała Jaga Kolawa

Dorota Sławińska - Manager ds. Komunikacji i PR na region Europy Środkowo – Wschodniej. Od 13 lat związana z Signify (poprzednio Philips Lighting), gdzie pełniła m.in. funkcję managera ds. komunikacji marketingowej również na region CEE, specjalizując się w tworzeniu komunikacji i kampanii marketingowych skierowanych do sektora profesjonalnego (B2B). Od 3 lat Rzecznik Prasowy Signify CEE. Zajmuje się komunikacją zewnętrzną: media Relations, jak i wewnętrzną firmy oraz zarządzaniem kryzysowym. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz studiów podyplomowych CIM (Diploma in Professional Marketing) w Akademii Leona Koźminskiego. W wolnych chwilach rozwija swoją fotograficzną pasję.

Wywiad ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.

Dodane tagi