ARTYKUŁ

SMS i email marketing, jak wykorzystać ich potencjał? | Renata Gajoch-Bielecka, FreshMail

Jeśli jesteś marketerem lub prowadzisz firmę, wiesz dobrze, że zbudowanie trwałej relacji z klientem, to długa droga pełna wyboistych zakrętów, która obfituje w niespodziewane zwroty akcji. Szczęśliwie podczas tej podróży możesz do woli korzystać z narzędzi marketingowych, które będą jak GPS pośród meandrów ścieżek konwersji.

Wybór jest naprawdę ogromny. Facebook, email marketing, SMS-y, Google Ads, Chatboty, Instagram, LinkedIn, powiadomienia Push, by wymienić kilka z nich. Tym razem szczególną uwagę poświęcę email marketingowi i SMS-om.

Są to dwa proste i efektywne kanały służące do komunikacji z fanami lub klientami Twojej marki, niezależnie od tego, jak dużą bazę kontaktów posiadasz. Posłużą Ci one do generowania leadów, wzrostu sprzedaży czy do budowania relacji na różnych etapach ścieżki konwersji.

Różnice pomiędzy email a SMS marketingiem

Zanim przejdę do tego, jak osiągnąć synergię z wykorzystania obu kanałów, garść informacji o różnicach ich dzielących.

Długość wiadomości

Email marketing jest świetnym miejscem, jeśli chcesz przekazać dłuższą treść odbiorcom. Dzięki niemu poinformujesz o nowościach w sklepie, wyjaśnisz zmiany w polityce prywatności czy udostępnisz informacje o najnowszych wpisach na blogu. Z kolei SMS ogranicza Cię do 160 znaków konkretu i zwięzłości.

Format wiadomości

W kampanii mailowej zawrzesz temat, nagłówek, grafiki, treści oraz potrzebne linki. Możesz także umieścić więcej niż jedno wezwanie do działania (CTA). Natomiast w wiadomości SMS stłoczysz maksymalnie dwa zdania oraz link kierujący na stronę.

Czas i szybkość

Wiadomości email są zazwyczaj odczytywane od kilku minut do 48h od ich wysłania. Następnie gro z nich ginie w czeluściach skrzynki pocztowej. Inaczej sprawa się ma z SMSami. Większość z nich odczytywana jest w ciągu kilku minut od dostarczenia. Dodatkowo średni Open Rate kampanii SMS wynosi ok. 90-95%.

Nie inaczej ma się sprawa z szybkością dostarczenia wiadomości email i SMS. 41,5% SMS-ów dociera do odbiorców do 5 minut. W przypadku newsletterów i mailingów powyżej jednej godziny 49,7% z nich trafia na skrzynkę pocztową odbiorców.

1.   Przeciwieństwa się przyciągają

Jak widać SMS i email marketing różni kilka istotnych czynników. Jednak właśnie te różnice czynią te dwa kanały komplementarnymi.

Swobodnie wykorzystasz je, by wzmocnić swój przekaz i dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Jak wspomniałam w kampanii mailowej możesz przekazać wiele szczegółowych informacji. Przykładowo, gdy chcesz poinformować o nowości w swoim systemie, możesz opisać skąd powstał pomysł, na czym polega funkcjonalność oraz w jaki sposób klientom powinna się ona przydać.

Natomiast chcąc zwiększyć Open Rate kampanii mailowej oraz dotrzeć do szerszego grona z informacją o nowych możliwościach, warto wysłać kampanię SMS. Możesz to zrobić na dwa sposoby.

  • Wysłać wiadomość SMS z treścią: “Cześć, zajrzyj na swoją skrzynkę pocztową. Mamy tam dla Ciebie coś specjalnego”. Andrzej Ogonowski w podcaście Pawła Sali “Email i Marketing” przyznał, że taki zabieg podności Open Rate nawet o 50%.
  • Drugą metodą jest wysyłka kampanii SMS wraz z linkiem kierującym na odpowiedni landing page, gdzie odbiorcy mogą się zapoznać z Twoim przekazem. Tak zresztą zrobiliśmy wysyłając kampanię SMS do naszych klientów informując ich o możliwości wysyłki SMSów przez system FreshMail.

2. Bodziec do działania

Pracując w marketingu zdajesz sobie sprawę, że nie wystarczy raz wysłać informację o produkcie, a on sprzeda się sam. Proces ten wymaga stopniowego budowania zaufania, relacji i angażowania klienta, by mógł on uznać, że Twój produkt faktycznie jest mu potrzebny.

Jednak są takie dni, gdzie potrzebna jest szybka i skuteczna komunikacja bezpośrednio skłaniająca do zakupu. Będą to wszelakie święta i okazje, takie jak: Dzień Dziecka, Dzień Matki, wyprzedaże sezonowe, Black Friday itp. Wówczas liczy się czas i prędkość reakcji. W tym przypadku świetnie sprawdzi się wysyłka kampanii SMS, dzięki której możesz poinformować o rabacie, czasie trwania promocji i odnieść klienta na odpowiednią stronę. Jako link umieść shortcode, dzięki niemu policzysz też ile osób faktycznie kliknęło w link.

3. Szybkość wysyłki

Często podkreślamy, że we FreshMailu wysyłka kampanii mailowej nie zabierze dużo Twojego cennego czasu. Jednak palmę pierwszeństwa w tej kwestii należy oddać kampaniom SMS. Przygotowanie treści, dobór odpowiedniego segmentu i wysyłka zajmie Ci dosłownie kilka minut.

Tak szybka forma komunikacji sprawdzi się w wielu branżach i sytuacjach. Odbiorcy chcą być na bieżąco informowani o statusie ich przesyłki, a zabiegani konsumenci będą wdzięczni za przypomnienie umówionej wizyty przez SMS.

To również korzyść dla Ciebie, ponieważ jeśli nawet zapomnisz wcześniej poinformować o akcji promocyjnej, to dzięki SMS-om tego rodzaju niedopatrzenie nadrobisz w kilka minut :)

Dodatkowo średni koszt za SMS-a waha się od 0,06 - 0,10 złotych netto, a finalna cena zależy od wolumenu wysyłki. To tani i skuteczny sposób na dotarcie do klientów i skierowanie ich w dół lejka sprzedażowego.

Podsumowanie

W erze rozwoju technologii dwa kanały, które są znane marketerom już od dawna mogą  paradoksalnie przynieść przynieść Ci największe korzyści. Trzymam kciuki za udane wysyłki kampanii SMS i email!

Renata Gajoch-Bielecka, Content Manager - Marketer z zamiłowania i z zawodu. We FreshMailu zajmuje się m.in. prowadzeniem projektów marketingowych, pisaniem tekstów i kampaniami lead generation. Dąży do złotego środka między kreatywnymi, a efektywnymi kampaniami marketingowymi. Prywatnie fanka wszelakiego słowa pisanego - od klasyków po literaturę faktu.

MW

Dodane tagi