ARTYKUŁ

Rozszerzona Rzeczywistość w marketingu

Rozszerzona Rzeczywistość w marketingu

Prelekcje podczas konferencji MARKETING MIX dotyczą szerokiego spectrum marketingu – od tajników komunikacji międzyludzkiej, przez sprawdzone metody pozyskiwania klientów tradycyjnymi kanałami, po nowe technologie, które podbijają dziś rynek i na nowo definiują komunikację z klientem.

Bartosz Kotlarski był zdecydowanie reprezentantem nowych technologii. Podczas zaskakującego momentami wystąpienia zaprezentował publiczności ogrom możliwości, jakie niesie ze sobą Rozszerzona Rzeczywistość w narzędziach marki ARLITY.

Rozszerzona Rzeczywistość – czyli co?

Zanim dojdziemy do możliwości, warto wyjaśnić czym jest technologia Rozszerzonej Rzeczywistości, zwana też AR od ang. Augmented Reality. Najprościej mówiąc jest to rozszerzenie rzeczywistego świata o cyfrowe treści. Jak to działa? Na obraz rzeczywistego świata z kamery – telefonu czy tabletu - zostają naniesione cyfrowe treści. Cyfrowymi treściami mogą być – modele 3D, animacje, filmy, grafika itd. AR nie jest Wirtualną Rzeczywistością – z którą często jest mylony - tam gdzie Wirtualna Rzeczywistość kreuje w 100% cyfrowy świat, tak technologia AR łączy świat cyfrowy z rzeczywistym. AR w naszym otoczeniu funkcjonuje już od dawna. Oparte na niej są m.in. wszelkie filtry w smartfonach i mediach społecznościowych, które powalają nam na robienie selfie z uszami i nosem pandy, dodanymi do naszych twarzy - to zastosowanie Rozszerzonej Rzeczywistości pozwala osiągnąć taki efekt.

Biznes inwestuje w AR


Chwilą chwały AR był moment, kiedy Nintendo wprowadziło na rynek grę Pokémon Go. Mówił o niej wtedy chyba cały świat, łapanie pokemonów stało się niemal globalną rozrywką, a akcje producenta zyskały kilkanaście procent na Tokijskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Rozszerzona Rzeczywistość to jednak nie tylko rozrywka. Największe światowe korporacje, takie jak Microsoft, Apple, Google, Facebook czy Johnson and Johnson już zauważyły, że inwestycja w tę technologię zdecydowanie się opłaca. Efekt? Inwestuje w nią 9 z 10 największych firm świata, w tym tacy potentaci rynku e-commerce jak Amazon i Alibaba. Skąd takie zainteresowanie?

Zastosowanie Rozszerzonej Rzeczywistości

Technologia ma praktycznie wszechstronne zastosowanie w biznesie.

#1 Pozwala na weryfikację projektu nowego produktu już na etapie prototypu. Dzięki temu można szybko wykryć błędne założenia i niedociągnięcia w projekcie. W procesie sprzedaży B2B ocena prototypu w AR pozwala nie tylko przyspieszyć proces decyzyjny (wieloetapowa akceptacja po stronie klienta), ale także zredukować koszty – ocena dokonywana jest bez produkcji i transportu prototypu do klienta.
#2 W przemyśle umożliwia zdalne naprawy i serwis urządzeń w różnych częściach świata. Pozwala oszczędzić czas specjalistów i obniżyć koszty podróży, dzięki wsparciu lokalnych służb i przekazywaniu instrukcji w Rozszerzonej Rzeczywistości.
#3 Daje możliwość uzupełnienia materialnych nośników informacji o produkcie, takich jak opakowania czy katalogi produktów, o wirtualne treści. Wyobraź sobie opakowanie produktów do pieczenia, na którym możesz w Rozszerzonej Rzeczywistości obejrzeć film pokazujący, jak wykonać dekorację ciasta! Tę metodę wykorzystała Coca-Cola. Animacje prezentujące storytelling marki w Rozszerzonej Rzeczywistości są uruchamiane po zeskanowaniu puszki z napojem. (Więcej na ten temat na blogu arlity.com)
#4 Unikalne narzędzia marketingowe, oparte na Rozszerzonej Rzeczywistości pozwalają na przeniesienie całych produktów do przestrzeni klienta - Ikea udostępniła klientom aplikację AR, w której mogą oni obejrzeć produkty z katalogu w swoim mieszkaniu. I to nie jedyny taki projekt.

Dlaczego marki retail również inwestują w Rozszerzoną Rzeczywistość?

Takie pytanie można sobie zadać w kontekście aplikacji Ikea. Sprzedaż oparta jest na sieci stacjonarnych sklepów wielkopowierzchniowych, gdzie każdy produkt można obejrzeć na żywo.

Skąd więc taki kierunek? U podstaw tej decyzji leżą za pewne liczby, pokazujące z jednej strony coraz większą skłonność do zakupów online, a z drugiej oczekiwania klientów związane z AR:
- 69% badanych kupujących oczekuje, że sprzedawcy wprowadzą aplikacje AR,
- 76% badanych konsumentów kupowałoby więcej, gdyby miało możliwość sprawdzenia produktu przed zakupem.

Powszechne wprowadzenie AR nie tylko w branży e-commerce, ale w szeroko rozumianym marketingu, jest jedynie kwestią czasu. Marki takie jak Apple, Lego, czy Coca-Cola inwestują w nią już dzisiaj. Giganci nie mogą się mylić. Rozważ, czy twoja firma także na tym nie zyska. Sprawdź możliwości, jakie dają narzędzia ARLITY.

Materiał ukazał się w ostatnim numerze OOH magazine, pobierz bezpłatnie TUTAJ.

Dodane tagi