ARTYKUŁ

E-commerce w 2020 roku okiem agencji Business Factory

E-commerce w 2020 roku okiem agencji Business Factory

  • Pandemia przyspieszyła „digitalizację” zakupów w tych grupach, które nie były przekonane do zakupów online lub nie były one regularną aktywnością. Mam na myśli głownie osoby starsze, które zostały zmuszone do korzystania z tej formy realizacji usługi.
  • Można z pewnością zakładać, że tendencja do przechodzenia do zakupów online będzie miała miejsce nie tylko z inicjatywy konsumentów, ale również w preferencjach samych marek i sklepów. Zakładam że na tym też będą się skupiać działania reklamowe.
  • Skupienie działań marketerów upatruję w mediach społecznościowych, bo tutaj istnieje możliwość precyzyjnego dotarcia i szczegółowej analityki, a co za tym idzie, dokładnego mierzenia ROI.

O tym jak jak pandemia wpłynęła na rozwój e-commerce  w Polsce w 2020, jakie były główne trendy w e-handlu i jaki będzie w tym segmencie rok 2021 mówi Rafał Sobierajski, Team Leader w Business Factory.

Jak pandemia wpłynęła na rozwój E-commerce  w Polsce w 2020?

Pandemia wpłynęła na rynek znacząco i skrajnie, choć dla większości pozytywnie. Dla niektórych branż, jak na przykład sklepów z elektroniką czy e-aptek, wiosna była nowym Q4. Przykładem odwrotnego efektu jest branża bukmacherów, ponieważ ustały wszelkie ligowe rozgrywki sportowe, a Letnie Igrzyska Olimpijskie zostały przeniesione. Plusem natomiast było to, że pandemia przyspieszyła „digitalizację” zakupów w tych grupach, które nie były przekonane do zakupów online lub nie były one regularną aktywnością. Mam na myśli głownie osoby starsze, które zostały zmuszone do korzystania z tej formy realizacji usługi.

Boom przeżyła również branża pośrednicząca między gastronomią i klientem końcowym, ma na myśli dostawców posiłków. Co ciekawe, zaobserwować można było większe zainteresowanie usługami telekomunikacyjnymi u operatorów. W dłuższej perspektywie, pandemia na pewno przyspieszyła zwiększanie udziału zakupów towarów i usług online w stosunku do zakupów tradycyjnych, co dla branży jest dobrym prognostykiem.

Główne trendy w e-handlu w Polsce?

Biorąc pod uwagę trendy, sytuacja pandemiczna pozwoliła urosnąć takim branżom, jak: spożywcza (online z dowozem), kursom online, gastronomii z dowozem czy elektronice - ponieważ stanęliśmy przed wyzwaniem stworzenia kompletnych miejsc pracy w naszych domach. Rozrywka online jeszcze mocniej zaistniała w polskich domach, co jest naturalną konsekwencją zaleceń sanitarnych i czasowych lockdownów. Aby równoważyć ograniczenie możliwości aktywności fizycznej, wiele osób inwestowało nie tylko w sprzęt treningowy, ale również suplementy diety i środki wspomagające utrzymanie formy fizycznej. Trend ten w okresie wzmożonej realizacji postanowień noworocznych, zapewne przybierze na sile.

E-commerce - największy sukces?

Z naszej perspektywy największe sukcesy odnotowaliśmy w działaniach dla klientów z branż: elektronicznej (sieć sklepów) i telecomów (operator). Odpowiednie, dynamiczne dostosowanie ofert (czy potrzeb) klientów, a co za tym idzie, przekazu reklamowego i właściwej strategii wraz ze zmieniającymi się warunkami (tj. zamykanie sklepów, galerii handlowych oraz zmieniające się zapotrzebowanie na produkty i usługi), było kluczowe dla ich skuteczności w tak zmiennych okresach 2020 roku. Właśnie na tym polu odnieśliśmy znaczące sukcesy.

E-commerce – najlepsza kampania?

Zwróciłbym uwagę na dwie marki. Paradoksalnie na markę Apart.  Abstrahując od imponującego rozmachu kampanii, o marce przez pewien okres mówiło się dużo w internecie, co dało ogromny zasięg organiczny, a buzz wywołany „piękną i długą reklamą Apartu” raczej nie odbił się negatywnie ani na wizerunku marki, ani na decyzjach zakupowych klientów. Ponieważ nie miało to wydźwięku negatywnego, a na pewno nie w grupie docelowej. Kolejna to T-Mobile i konsekwentne, umiejętne korzystanie z wizerunku Roberta Lewandowskiego, co, w połączeniu z przyznawanymi mu w okresie świątecznym wyróżnieniami, na pewno znacząco wzmocniło wizerunek brandu w Polsce. Obie te kampanie charakteryzuje też szerokie spektrum kanałów, w jakich emitowane były kampanie wraz z odpowiednim doborem formy i treści komunikatów.

Przyszłość e-commerce w Polsce – co nas czeka w 2021 roku? 

Słowo klucz to wzrost, wzrost i jeszcze raz wzrost. Biorąc pod uwagę nie tylko trendy i przyspieszone pandemią zmiany nawyków zakupowych, ale również regulacje prawno-podatkowe, które obejmą np. stacjonarne markety z elektroniką. Można z pewnością zakładać, że tendencja do przechodzenia do zakupów online będzie miała miejsce nie tylko z inicjatywy konsumentów, ale również w preferencjach samych marek i sklepów. Zakładam że na tym też będą się skupiać działania reklamowe.

Sytuacja ta na pewno skłoni wiele podmiotów do przeniesienia uwagi na działania online lub zwiększenia udziału w sprzedaży w internecie. Z całą pewnością nastąpi usprawnienie procesów logistycznych i zwiększenie nakładów na reklamę w tym zakresie. Skupienie działań marketerów upatruję w mediach społecznościowych, bo tutaj istnieje możliwość precyzyjnego dotarcia i szczegółowej analityki, a co za tym idzie, dokładnego mierzenia ROI.

Rafał Sobierajski, Team Leader w Business Factory. Rafał Sobierajski ma ponad 10 lat doświadczenia w komunikacji, z czego większość to komunikacja online. Tworzył i wdrażał strategie komunikacji w mediach społecznościowych zarówno dla klientów własnych, jak i zespołów agencji, którymi dowodził. Aktualnie związany z polskim oddziałem Business Factory, Facebook Premium Marketing Partnera, Google Premier Partnera oraz TikTok Business Partnera, gdzie jako team leader dowodzi zespołem specjalistów w zakresie prowadzenia kampanii w ekosystemach Facebook, TikTok oraz Google.

KL

 

Dodane tagi