Marketing MIX 3. Festiwal Plakatu Reklamowego Barbakan 2008.

3. Festiwal Plakatu Reklamowego Barbakan 2008.

87
0

Dziś w samo południe w krakowskim Barbakanie nastąpiła uroczysta inauguracja trzeciej edycji Festiwalu Plakatu Reklamowego. Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, główny organizator imprezy, postarała się w tym roku o przygotowanie kilku interesujących, intrygujących i zabawnych wystaw towarzyszących Festiwalowi.

Tradycyjnie na Plantach prezentowane będą plakaty ze zbiorów firm reklamy zewnętrznej, poświęcone określonej tematyce. W tym roku są to plakaty, które w minionych latach wspierały różne akcje społeczne i charytatywne. Firmy reklamy zewnętrznej starały się od samego początku swojej działalności w Polsce wspierać wszelkiego rodzaju inicjatywy, których celem jest pomoc słabszym, poszkodowanym i potrzebującym. Dotyczy to także zaangażowania branży w upowszechnianie idei równości, wolności, prawa wyboru oraz poszanowania ludzkiej godności.

Obok plakatów „społecznych” do obejrzenia będzie wystawa Moniki Starowicz -doktorantki Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach pod tytułem „Dekalog według Moniki Starowicz”.

W Barbakanie zostaną pokazane projekty plakatów nadesłane na konkurs festiwalowy. W tym roku temat konkursu brzmiał: „Prowadzę – jestem trzeźwy”. Jest on związany z trwającą w mediach od 2006 roku kampanią społeczną, promująca trzeźwość. Zadaniem uczestników było zaproponowanie projektu plakatu do trzeciej edycji tej kampanii. Zasadnicze założenia dla autorów projektów konkursowych brzmiały następująco: plakat ma tworzyć pozytywną atmosferę wokół idei bycia trzeźwym oraz zachęcać kierowców i pasażerów do odważnego promowania trzeźwości w swoim otoczeniu. Ma budować modę na trzeźwy, zdrowy styl życia, rozsądne, praktycznie działanie, realną ocenę sytuacji, stanowczość i konsekwencję. Plakat powinien pokazywać rolę członków rodziny, przyjaciół i otoczenia, którzy są świadkami siadania za kierownicę po spożyciu choćby najmniejszej ilości alkoholu. Wyróżnikiem kampanii jest pozytywny wydźwięk przekazywanych komunikatów, odwoływanie się do pozytywnych cech człowieka i akcentowanie zasady, że trzeźwość za kierownicą to sprawa naturalna, powszechna i modna. Plakat nie powinien akcentować negatywnych uczuć, zagrożeń i straszyć konsekwencjami jazdy pod wpływem alkoholu.

Jury konkursu wybrało w pierwszym etapie blisko 70 prac do ekspozycji na wystawie w Barbakanie. Inicjatorem kampanii „Prowadzę – jestem trzeźwy” jest Duszpasterstwo Trzeźwości Archidiecezji Katowickiej, a jej partnerem firma reklamy zewnętrznej Business Consulting. Fundatorem nagród dla laureatów konkursu festiwalowego jest Best Media, wydawca magazynu branżowego Outdoor Media.

Tradycyjnie organizatorzy prezentują twórczość uznanych artystów grafików, którzy zasłynęli przede wszystkim twórczością w zakresie plakatu i grafiki. W tym roku w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej można będzie zobaczyć fragment dorobku Romana Kalarusa, profesora ASP w Katowicach. Tytuł wystawy: „Roman Kalarus – plakaty”. Roman Kalarus nie stosuje technologii komputerowych. W jego pracowni plakaty drukowane są w technice sitodruku. Artysta ręcznie pisze teksty na plakatach, jego grafiki naznaczone są odręczną miękką, białą linią, wpuszczającą błysk światła do kompozycji.

W Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej przy ulicy Rajskiej będzie można podziwiać wystawę plakatów muzealnych ze zbiorów muzeów polskich. Plakaty zaprezentowane na wystawie zostały wybrane z ponad dwustu plakatów nadesłanych przez ponad 40 muzeów z całej Polski, między innymi z Muzeum Narodowego w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Muzeum Armii Krajowej, Muzeum Zamku Książąt Pomorskich. Plakaty dla muzeów projektowali tacy artyści jak: Stanisław Górowski, Władysław Pluta, Andrzej Pągowski, Mariusz Stawarski, Wiesław Wałkuski.

Różnorodność i wyjątkowość plakatów sprawiła, że bardzo trudno było dokonać wyboru.
Nadesłane przez muzea plakaty maja dużą wartość artystyczną oraz kulturową. Ukazują wyjątkowość każdego regionu, jak również dziedzin, którymi się zajmują. Eksponaty ilustrują niemal wszystkie okresy historii sceny polskiej od czasów najdawniejszych do współczesnych.

Na przestrzeni wielu wieków kultura zmieniała się i nadal będzie się zmieniać, a muzea są łącznikiem miedzy przeszłością, a teraźniejszością. Dlatego też powinniśmy doceniać dobro, którym są muzea, gdyż odkrywają przed nami skarby przeszłości.

Zupełnie inny klimat panować będzie w Muzeum Archidiecezjalnym Kardynała Karola Wojtyły gdzie będzie można zobaczyć wystawę „Motywy krakowskie i krakowianie na ekslibrisach”. Ekslibris krakowski to sześć zasadniczych grup tematycznych:

Ekslibrisy z krakowskimi zabytkami, tymi znanymi i mniej znanymi, urokliwymi zaułkami, pojedynczymi obiektami i ich zespołami, detalami architektonicznymi, ich twórczymi kompozycjami itd., które pojawiają się w rysunkach. To ekslibrisy ilustrujące krakowskie legendy, tradycje, baśnie i podania. Ekslibrisy odnoszące się do przeszłych i współczesnych wydarzeń dziejących się w Krakowie. Podkreślają one duchowość tego miasta przez prezentację na znakach krakowskich kościołów, obiektów sakralnych i przedmiotów kultu religijnego związanych z Krakowem, to ekslibrisy wykonane dla instytucji kościelnych, dla hierarchów, księży i zakonników, a także poświęcone krakowskim świętym. To ekslibrisy wykonane dla krakowian i dla ludzi z Krakowem związanych, m.in.: artystów, malarzy, aktorów, pisarzy i poetów, a także reprezentantów różnych zawodów pracujących w Krakowie i dla Krakowa. To wreszcie twórczość krakowskich artystów grafików tworzących ekslibrisy.

Cały ten zakres tematyczny w jego bogactwie, różnorodności i niezwykłych rozwiązaniach kompozycyjnych prezentuje wystawa, która dowodzi, że Cracovia – to istotnie – totius Poloniae urbs celeberrima.

Wystawę 24 kwietnia o godzinie 17.00 otworzy Jego Eminencja Ksiądz Kardynał Stanisław Dziwisz.

Wspólnie z Krakowskim Biurem Festiwalowym organizatorzy Festiwalu przygotowali także wystawę „Wprost z okładki” (autorski wybór tygodnika Wprost). Ekspozycja prezentowana będzie w jednym z najbardziej prestiżowych miejsc w Krakowie – w Pawilonie Wyspiański 2000 charakteryzującym się wyjątkową architekturą i klimatem.
Kontrowersyjne, prowokacyjne, czasem skandalizujące – takie w ciągu 25 lat istnienia pisma były okładki tygodnika „Wprost”. Ich znakiem rozpoznawczym są wizualne metafory, alegorie, znaczeniowe skróty. Nie wszyscy te metafory i znaki rozumieją. Okładka z lutego 2003 roku przedstawiająca głowę Lwa Rywina w muszli klozetowej była metaforą moralnego dna części elit III RP. Rywin uznał jednak, że okładka jest atakiem na jego osobę. Proces ciągnie się do dziś. W maju 2002 r. „Wprost” opublikował wizerunek Andrzeja Leppera, którego nos rzucał cień tworzący charakterystyczny wąsik. W odpowiedzi posłowie Samoobrony zaproponowali zaostrzenie prawa prasowego. Gdy we wrześniu 2005 r. na okładce ukazała się szefowa Związku Wypędzonych Erika Steinbach siedząca okrakiem na ówczesnym kanclerzu Gerhardzie Schröderze, pojawiły się głosy, że „Wprost” próbuje prowadzić własną politykę zagraniczną. Metaforę mówiącą o tym, że szef niemieckiego rządu wynosi do rangi prawdy historycznej zakłamany obraz historii, zrozumieli na szczęście kuratorzy Niemieckiego Muzeum Historycznego. Okładka trafiła na wystawę „Wojna i jej skutki”.

Wreszcie w Domu Polonii przy Rynku Głównym wystawa – niespodzianka. Rysunki znanego grafika i karykaturzysty Henryka Sawki. Żaden opis nie odda emocji, które będą towarzyszyć tej ekspozycji. Tytuł wystawy: „IV RP gruba kreską”. Autor współpracuje na stałe między innymi z patronami Festiwalu: tygodnikiem Wprost i gazetą Dziennik Polski. Warto zobaczyć dla poprawienia samopoczucia.

Głównym sponsorem Festiwalu jest miesięcznik „Machina”, sponsorami: firmy Oki, Tejbrant i DGP, a wśród patronów medialnych znajdujemy Polskie Radio Program II, tygodnik Wprost, Dziennik Polski, portal MediaLine oraz pisma branżowe (Brief, Outdoor Media, Visual Communication.

Trzeci Festiwal Plakatu Reklamowego Barbakan 2008 w Krakowie potrwa do 18 maja 2008 roku.