Marketing MIX Event w formacie XXL

Event w formacie XXL

41
0

Każda plenerowa (i nie tylko) impreza wymaga odpowiedniej aranżacji i wyposażenia. W eventowym niezbędniku na pewno nie może zabraknąć popularnych dmuchańców, namiotów, flag, parasoli czy balonów. To widoczny, zapadający w pamięć i efektywny nośnik reklamowy.

Producenci figur pneumatycznych i innych nośników reklamowych są w stanie zaoferować branży eventowej cały wachlarz rozwiązań spełniających różnorodne potrzeby; od najbardziej podstawowych „dmuchańców”, takich jak balony, bramy i namioty, po najbardziej odważne i niestandardowe figury. – Figury pneumatyczne można podzielić pod względem funkcji na cztery główne rodzaje: reklamowe, użytkowe, rekreacyjne i dekoracyjne. Na eventach sportowych najpopularniejsze są pneumatyki reklamowe, czyli bramy, balony i namioty. Dzięki swoim zaletom, takim jak: mobilność, lekkość, łatwość montażu, transportu i przechowywania, stały się najefektywniejszymi nośnikami reklamy – mówi Katarzyna Bazyl, Creative Director w firmie Clevair.

Nośnikami, które cieszą się dużą popularnością na eventach są namioty ekspresowe oraz parasole reklamowe umożliwiające przygotowanie strefy wypoczynku dla uczestników eventu. – Dopełnieniem mogą być pufy reklamowe w formie foteli. Są one niezwykle wygodne i lekkie w transporcie. Ich zaletą jest możliwość wykonania na nich spersonalizowanych nadruków reklamowych – wyjaśnia Marek Miodoński, Marketing Manager w firmie Mitko.

Podczas sportowych wydarzeń często spotyka się także pneumatyki stricte użytkowe, np. namioty dmuchane, muszle koncertowe czy inne pneumatyczne zadaszenia. – Sportowe eventy wiążą się także z kwestią organizacji czasu najmłodszym uczestnikom. Tu zastosowanie znajdują pneumatyki rekreacyjne, takie jak: dmuchane zjeżdżalnie, skakalnie, ścianki wspinaczkowe czy tory przeszkód. Na festiwalach największą rolę odgrywają pneumatyki o funkcji dekoracyjnej, ale też użytkowe i rekreacyjne. Namioty mogą stanowić doskonałe zadaszenie dla towarzyszących festiwalom sklepów czy innych punktów usługowych – tłumaczy Katarzyna Bazyl.

Dmuchane figury coraz częściej pojawiają się też w roli dekoracji scenicznych na koncertach. – Doceniona została ich fantastyczna plastyczność i możliwość przybierania niemalże nieograniczonych kształtów i kolorów. Dmuchane dekoracje nie obciążają konstrukcji sceny, są łatwe w montażu, a po zakończonym koncercie można je szybko zdemontować i łatwo zmagazynować. Mogą stać się, obok gry świateł i efektów pirotechnicznych, znaczącym elementem wizualnej oprawy koncertów – dodaje Katarzyna Bazyl.

Plan to podstawa
Przy organizacji eventu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Jedną z nich jest odpowiednie zaplanowanie wydarzenia. Należy osadzić w czasie poszczególne etapy przygotowań i założyć margines błędu. – Ograniczenie do minimum możliwości wystąpienia problematycznych sytuacji umożliwi sprawny przebieg imprezy. Proces produkcji nośników reklamowych zajmuje w Mitko zazwyczaj około 2-3 tygodni. Warto o tym pamiętać, by uniknąć stresujących sytuacji związanych ze sztywnym terminem imprezy. Aby ustrzec się przed zmienną pogodą, należy pamiętać o właściwej ilości namiotów, które ochronią przed zbyt intensywnym słońcem lub deszczem. Ważnym jest również zapoznanie się z ukształtowaniem terenu przeznaczonym pod event oraz podłożem. Ma to niebagatelne znaczenie przy montowaniu nośników. Wówczas trzeba pamiętać o doborze właściwych kotw lub w przypadku podłoża betonowego – balastów – mówi Marek Miodoński.

BHP przede wszystkim
Warto pamiętać, że podczas imprez masowych należy spełniać wysoko postawione uwarunkowania dotyczące bezpiecznego użytkowania nośników i innych obiektów. – Bezpieczeństwo jest absolutnym wymogiem każdej figury dmuchanej, co więcej przy wyborze pneumatyków należy zwracać uwagę na detale. Nawet tak proste konstrukcje jak balony, mogą ukrywać mankamenty groźne dla zdrowia i życia ludzi. Przykładem takiego zagrożenia może być kratka zabezpieczająca otwór wlotowy wentylatora. Często spotyka się plastikowe kratki, które dla producentów są tanie w zakupie, natomiast podczas eksploatacji często się łamią i przestają spełniać swoją ochronną funkcję. To z kolei oznacza odsłonięcie wirujących łopatek wiatraka i powstanie potencjalnego zagrożenia dla ludzi, a zwłaszcza dzieci, które mogą włożyć tam rękę. Wentylator powinien być zabezpieczony kratką wykonaną ze stali – tłumaczy Katarzyna Bazyl.
Nośniki tworzone są z różnorodnych materiałów, a na rynku pojawiają się coraz lepsze, wytrzymalsze tworzywa, innowacyjne kreacje i oryginalne rozwiązania. Każdorazowo materiały, z których wykonane są obiekty, muszą spełniać restrykcyjne normy europejskie. – Warunki te zostały szczegółowo opisane m. in. w normie PN-EN 13782:2015-2007 „Obiekty tymczasowe. Namioty. Bezpieczeństwo”. Namioty produkowane przez naszą firmę spełniają wymagania tej normy, dzięki czemu mogą być użytkowane przy prędkości wiatru w porywach nawet do 100 km/h. Inną kwestią jest spełnienie wymogów przeciwpożarowych. Tutaj możemy zaproponować wykonanie naszych zadaszeń z tkanin trudno-zapalnych, spełniających wyśrubowane przepisy normy PN-EN 13501-1 – tłumaczy Marek Miodoński. Także figury pneumatyczne również można wykonywać z materiałów trudno-zapalnych.

Estetyczna jakość
Kolejne wymogi, które są kluczowe w przypadku nośników reklamowych to trwałość i estetyka realizacji. – Trwałość dmuchanych konstrukcji zależy przede wszystkim od jakości użytego materiału. Tkaniny nie da się sprawdzić przed zakupem, ale cena nośnika może w dużej mierze sugerować jakość. Tani produkt powinien być sygnałem dla kupującego, że producent raczej nie wykorzystał najlepszego materiału. Tkanina powinna mieć gramaturę co najmniej 300 g/m2, co jest gwarancją wysokiej odporności na warunki atmosferyczne, zarówno niskie jak i wysokie temperatury. – wyjaśnia Katarzyna Bazyl. Bardzo ważna jest też trwałość zadruku.

– W przypadku dmuchawców najlepsze efekty daje druk lateksowy, oparty na zastosowaniu w 100% ekologicznych i niepalnych składników. Druk lateksowy cechuje się szeroką gamą przejść tonalnych oraz niezwykle wyraźnym oddaniem kolorów – wyjaśnia Katarzyna Bazyl. Atramenty lateksowe tworzone są na bazie wody, co sprawia, że wydruki są bezwonne oraz praktycznie obojętne dla środowiska naturalnego. Uzyskane kolory są żywsze, a zadruk trwalszy niż najbardziej popularny twardy solwent. Wydruki mają także dużą rozdzielczość, dzięki czemu nadają się do ekspozycji z bardzo bliska.

– Warto zwrócić także uwagę na laminację w standardzie, która zwiększa żywotność i odporność zadruku na blaknięcie i promienie UV. Nie każdy producent ma ją w swojej ofercie lub jest to opcja dodatkowo płatna. W naszej opinii laminacja jest absolutnie niezbędna w przypadku narażonych na czynniki atmosferyczne figur pneumatycznych – dodaje Katarzyna Bazyl.

W przypadku namiotów, Marek Miodoński jako jedną z najbardziej trwałych metod druku proponuje sublimację. Jej dodatkową cechą jest wysoka odporność na działanie promieniowania UV, co sprawia, że nośniki mogą być bez obaw używane przez cały sezon.

Podczas planowania należy również założyć, że w trakcie cyklu imprez, nośniki mogą ulec zniszczeniu. – Warto wówczas pamiętać o usługach serwisowania. W przypadku namiotów często nie ma potrzeby wymieniania całego jego stelaża, ale tylko niektórych elementów. Konstrukcje namiotów stelażowych produkowanych przez Mitko są łączone śrubami, co ułatwia proces wymiany elementów. Dzięki temu dalsza eksploatacja nośnika jest nadal możliwa bez konieczności zamawiania nowego produktu – mówi Marek Miodoński.

Nośniki, które znajdują się blisko osób uczestniczących w evencie muszą spełniać bardzo wysokie wymogi estetyczne ich wykonania. – W tej materii bardzo łatwo natknąć się na kicz, zwłaszcza w przypadku niestandardowych figur. Przed zdecydowaniem się na firmę, której chcemy zlecić zaprojektowanie i wykonanie niestandardowej figury, warto przyjrzeć się portfolio oraz wizualizacjom, które wykonała. Nie każdy producent pneumatyków ma w swoim zespole prawdziwego artystę-dizajnera, a nie tylko zwykłego grafika, potrafiącego jedynie obsługiwać programy graficzne. Pneumatyki nie muszą wyglądać tandetnie. Proporcjonalna bryła, realistyczne tekstury i jakość wykonania są gwarancją wysokiej estetyki figury – dodaje Katarzyna Bazyl.

Nośniki, które możemy wykorzystać podczas eventów są przede wszystkim doskonałym medium przekazu marketingowego, który na pewno przyciągnie wzrok uczestników wydarzenia. Duże kampanie, imprezy integracyjne, festiwale muzyczne i imprezy sportowe to świetna okazja, by je wykorzystać. Szeroki wachlarz wyboru i możliwość personalizacji otwierają przed marketerami drzwi do nowych i ciekawych form promocji.
Katarzyna Lipska-Konieczko

 

Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2016. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.