ARTYKUŁ

Sukces jest wypadkową wielu czynników

Sukces jest wypadkową wielu czynników

Z Solange Olszewską, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. i laureatką nagrody „Ludzie Wolności” w kategorii "Biznes" rozmawiamy o znaczeniu tej nagrody, podejmowanych przez markę działaniach reklamowych, a także o tym, jakie możliwości brandingu i reklamy oferują same autobusy.
OOH magazine: Czym dla Państwa jest otrzymana właśnie nagroda „Ludzie Wolności” w kategorii "Biznes"?

Solange Olszewska: Tytuł „Ludzie Wolności” w plebiscycie organizowanym przez TVN i „Gazetę Wyborczą” z okazji 25 lat wolności gospodarczej w naszym kraju jest dla mnie i mojego męża niezwykle ważny. O przyznaniu tej nagrody decydowały bowiem głosy i smsy oddawane przez ludzi z całego kraju, wielu z nich nie mieliśmy okazji poznać osobiście. Wspólnie z mężem jesteśmy dumni, że zostaliśmy obdarzeni takim zaufaniem. Nie mogliśmy się tego spodziewać, gdy 18 lat temu zaczynaliśmy naszą działalność gospodarczą w Polsce. To niezwykle miłe uczucie. Korzystając z okazji chciałabym jeszcze raz bardzo podziękować za wszystkie gratulacje i słowa uznania, jakie do mnie dotarły. Nagrodę tę dedykuję wszystkim pracownikom, z którymi współtworzymy Solarisa. Odbieram ją także jako wyróżnienie dla wielu polskich przedsiębiorców zaczynających działalność w latach 90., którzy dzisiaj odnoszą sukcesy w kraju i na świecie.

Gdyby, w kilku zdaniach mogła Pani podsumować kluczowe czynniki, które spowodowały o sukcesie marki Solaris?

Sukces jest wypadkową wielu czynników, trudno więc jednoznacznie wskazać te, które w bezpośredni sposób przyczyniły się do zajmowanej przez nas pozycji na rynku. Do jednych z najważniejszych należą z całą pewnością jakość i innowacyjność oferowanych przez nas produktów, dbanie o potrzeby klientów, którymi są zarówno kupujący pojazdy komunikacji miejskiej, jak i ich pasażerowie oraz kierowcy. W branży pojazdów komunikacji miejskiej bardzo ważna jest obsługa posprzedażowa, która działa u nas sprawnie i na wysokim poziomie. Dostarczane przez nas pojazdy użytkowane są od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu lat, jak to ma miejsce w przypadku tramwajów. Sposób obsługi serwisowej w bezpośredni więc sposób wpływa na przyszłe decyzje zakupowe naszych klientów. O sukcesie firmy decydują także mniej mierzalne czynniki. W naszym przypadku jest nim niewątpliwie podejście do wykonywanej przez nas pracy i ludzi, z którymi współpracujemy. Kierując się pasją w swoich działaniach zarażamy nią innych. To z kolei wpływa na sposób postrzegania naszego przedsiębiorstwa zarówno przez samych pracowników, jak i osoby z zewnątrz.

Duży nacisk stawiacie Państwo na innowacyjne rozwiązania. W jakim kierunku zmierzacie?

Od samego początku naszej działalności staraliśmy się wytyczać trendy w branży. Jesteśmy obecnie największym producentem trolejbusów w Europie. Jako pierwsi w Europie w roku 2006 wprowadziliśmy do seryjnej produkcji autobus z napędem hybrydowym. Z kolei w roku 2011 zaprezentowaliśmy nasz pierwszy autobus bateryjny. Bezemisyjna komunikacja publiczna bazująca na napędzie elektrycznym jest naszym zdaniem przyszłym kierunkiem rozwoju aglomeracji europejskich. Miasta, w których mieszkamy stają się coraz bardziej zatłoczone i tym samym coraz mniej przyjazne dla swych mieszkańców. Cichy, bezemisyjny transport publiczny jest więc przyszłościowym kierunkiem. Nasze autobusy elektryczne kupiły już takie miasta jak: Brunszwik, Hamburg, Drezno i Dusseldorf w Niemczech, a także Vasteras w Szwecji czy Klagenfurt w Austrii. Z pewnością liczba tych miejsc będzie szybko rosnąć. Mamy nadzieję, że wkrótce również w Polsce.

Czy na etapie projektowania uwzględniacie możliwości reklamowe w autobusach? Zarówno te zewnętrzne, jak i wewnątrz pojazdów.

O wyposażeniu nowego autobusu, trolejbusu czy też tramwaju w bardzo dużym stopniu decydują sami klienci. To oni określają kwestie związane z np. rozmieszczeniem miejsc siedzących, liczbą drzwi czy też kolorystyką zewnętrzną i wewnętrzną pojazdów. To od nich zależy wyposażenie pojazdu w specjalne ramki na reklamy outdoorowe, ekrany LCD, czy też w Wi-Fi. To czy na pojazdach można stosować reklamę outdoorową wynika z polityki danego miasta. W niektórych aglomeracjach reklamy zewnętrzne są dozwolone, z kolei w innych tabor musi być ujednolicony kolorystycznie i z tego względu nie stosuje się reklam. Z technicznego punktu widzenia pojazdy komunikacji publicznej można przystosować do wielu nośników komunikacji marketingowej: począwszy od specjalnie wydzielonych miejsc na reklamy na ścianach pojazdu lub na jego szybach, przez ekrany LCD, na głośnikach przez które można puszczać komunikaty reklamowe skończywszy. W autobusie możemy też zaaranżować specjalne przestrzenie np. dla dzieci. Aby się nie nudziły podczas podróży autobusem montujemy tam kierownicę i pulpit kierowcy, dekorując ją dodatkowo kolorowymi rysunkami. Niedawno jeden z przewoźników poprosił nas o wyposażenie autobusu w specjalną słuchawkę, przez którą najmłodsi pasażerowie będą mogli słuchać swoich ulubionych bajek. Możliwości są więc bardzo duże i w zasadzie ograniczone tylko zasięgiem naszej wyobraźni.

Firma w 2001 roku przeszła gruntowne zmiany oraz rebranding. Dlaczego podjęli Państwo taką decyzje?

Decyzja ta wynikała w głównej mierze ze zmiany struktury właścicielskiej naszej firmy. W latach 1996-2000 działaliśmy pod nazwą Neoplan Polska. Część udziałów w spółce należała wówczas do niemieckiej centrali firmy Neoplan. W 2000 roku Neoplan został przejęty przez MANa, a my z kolei odkupiliśmy wszystkie udziały i staliśmy się 100% właścicielami firmy, która zmieniła nazwę na Solaris Bus & Coach. Wdrożyliśmy do produkcji swoje własne konstrukcje, które potrzebowały nowego logotypu i nazwy. Tak powstał Solaris i produkowane przez niego autobusy miejskie Urbino, do których dołączyły wkrótce trolejbusy Trollino, a nieco później tramwaje Tramino.

Jakie działania są dla Państwa aktualnie kluczowe w komunikacji klientem? Czy prowadzicie kampanie wizerunkowe?

Prowadzimy zarówno kampanie wizerunkowe, jak i produktowe. Aktualnie trwają działania promocyjne związane z premierą nowej generacji naszych autobusów miejskich Urbino, która zastąpi dotychczas produkowane modele. Kolejne odsłony naszych działań promocyjnych śledzić można na bieżąco na stronie internetowej www.nowysolaris.pl. Po raz pierwszy nasze nowe Urbino zostanie zaprezentowane publiczności 24 września br. podczas targów IAA w Hanowerze. Serdecznie zapraszam na tę premierę!

Na Państwa stronie internetowej można znaleźć Sklep Solarisa z bogatym asortymentem firmowych gadżetów. Jaką rolę w strategii marketingowej odgrywają właśnie artykuły promocyjne?

Branża B2B rządzi się nieco innymi prawami, niż produkty sprzedawane bezpośrednio do klienta końcowego. Pojazdy komunikacji publicznej są szczególne pod tym względem. Naszymi klientami są zarówno nabywcy autobusów czy tramwajów, jak i pasażerowie oraz kierowcy. Wiadomo, że przeciętny Kowalski nie kupi autobusu, ale jest jego miłośnikiem i chciałby mieć jakiś symbol tego pojazdu czy pamiątkę z targów, gdzie widział nowy model. Dlatego prowadzimy sklep z naszymi upominkami reklamowymi, ale także wiele z nich dystrybuujemy jako „gratisy” na targach. Najbardziej rozpoznawalnym symbolem naszych pojazdów jest zielony jamnik, którego wizerunek znajduje się na każdym naszym pojeździe. Dlaczego zielony jamnik? Dlatego że jest długi jak autobus, jest „niskopodłogowy” jak nasze pojazdy i a zielony dlatego, że dbamy o środowisko zarówno na etapie produkcji, jak i podczas eksploatacji naszych pojazdów.


Rozmawiała Katarzyna Lipska

Wywiad ukazał się w OOH magazine, lipiec-wrzesień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.

Solange Olszewska wspólnie z mężem Krzysztofem stworzyła firmę Solaris Bus & Coach S.A., która jest czołowym europejskim producentem pojazdów komunikacji publicznej. Ukończyła studia na Akademii Medycznej w Warszawie, a w latach 1986-94 pracowała naukowo na berlińskim Freie Universität. Od lutego 1995 roku współzarządza rodzinną firmą Solaris, zatrudniającą obecnie ponad 2500 osób w Polsce i zagranicą.

Dotychczasowa działalność zawodowa i społeczna Solange Olszewskiej znalazła uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. W roku 2005, jako jedyna kobieta w Europie, została uhonorowana tytułem „Bus Builder of the Year” w uznaniu zasług dla rozwoju branży autobusowej. W roku 2011 niemiecki magazyn ekonomiczny „Handelsblatt” uznał ją za jedną ze 100 najbardziej wpływowych kobiet świata biznesu, po raz pierwszy wyróżniając w ten sposób Polkę.

W uznaniu wkładu wniesionego w rozwój współpracy polsko-niemieckiej, zarówno na płaszczyźnie biznesowej, jak i społecznej, Solange Olszewska dwukrotnie była odznaczona przez Prezydenta RP. W roku 1999, kiedy to odebrała Złoty Krzyż Zasługi oraz w roku 2013, kiedy przyznano jej Krzyż Kawalerski Orderu Zasługi RP.

Dodane tagi