ARTYKUŁ

Reklamowa moc kubka

Reklamowa moc kubka

Lubimy kubki. Mamy je w domu i w pracy, korzystając z nich przynajmniej kilka razy w ciągu dnia. Wielokrotnie używane, niektóre towarzyszą nam latami. Jest więc naturalne, że ceramika reklamowa jest jednym z podstawowych działań reklamy pozamedialnej.

Siła kubka

Kubek czy filiżanka towarzyszą nam na co dzień i wiążemy z nimi pozytywne odczucia. - Związane są one z przyjemnością picia kawy, herbaty czy innego ulubionego napoju. Można być niemal pewnym, że komunikat na nich umieszczony nie umiera po kilku dniach czy tygodniach, a możliwości oddziaływania na grupę docelową są znacznie większe niż w przypadku innych narzędzi marketingowych – mówi Arkadiusz Ratajczak, Dyrektor Marketingu firmy MAXIM. Ceramika staje się więc idealnym prezentem dla każdego – i dla kontrahenta, dostawcy, sprzedawców czy też pracowników. Służy szeroko zakrojonym kampaniom marketingowym, sprawdza się podczas eventów i targów, jest elementem programów lojalnościowych, konkursów i promocji konsumenckich. – Kubek zawsze jest pod ręką, do tego ma dużą powierzchnię reklamową, która kilkadziesiąt razy dziennie pojawia się nam przed oczami. Dobrze nam się kojarzy - z ciepłem, z relaksem, ale też z ożywieniem (poprzez korelację z kawą). Nasuwa na myśl zarówno dom, ale też biuro i pracę – dodaje Łukasz Bujanowicz z firmy AVANT Fabryka Porcelitu. Pozytywne skojarzenia związane z kubkiem są wypadkową jego podstawowych funkcji. Pomaga zaspokoić uczucie pragnienia i głodu, często możemy się przy nim odprężyć, chwile przy kubku parującej kawy kojarzą nam się z poczuciem relaksu, momentami z rodziną i przyjaciółmi.

Kreatywne możliwości

Kubki reklamowe czy filiżanki, ze względu na wspomnianą częstość użytkowania, ale także dużą powierzchnię zdobniczą, stanowią pole do popisu promocji swojej firmy, marki czy idei. - Umieszczone na kubku hasło marketingowe, niosące ze sobą jakiś przekaz, a nie tylko logo, żyje o wiele dłużej niż hasło wydrukowane na ulotce czy plakacie. Takie hasło widziane przez klienta kilka razy dziennie, bo tyle razy pijemy kawę lub herbatę, może zainspirować. Na potwierdzenie tej tezy można przytoczyć wynik badań konsumenckich, które dowiodły, że przeciętny kubek reklamowy jest oglądany przez swojego nabywcę ok. 50 minut w ciągu dnia. Oznacza to, że komunikat na nim umieszczony wbija się w pamięć w czasie 100 razy krótszym od reklamy telewizyjnej – zaznacza Arkadiusz Ratajczak. No i oczywiście kubek jest tu na wygranej pozycji w porównaniu do reklamy telewizyjnej. On nie atakuje nas przekazem w sposób nachalny, to my decydujemy, że akurat jego wykorzystamy.
Według badań ConQuest Consulting kubek jest także drugim, najbardziej pożądanym przez Polaków gadżetem reklamowym. - Pozostaje tylko pytanie jaki kubek wybrać? Warto inwestować w wysoką jakość i dobry design. Przestrzegając tych zasad możemy mieć pewność, że wybrany przez nas produkt zwróci uwagę, wzbudzi emocje i będzie cieszył jego właściciela, reklamując naszą markę przez długi czas. Firma SENATOR, której jesteśmy przedstawicielem na rynku polskim, oferuje wiele unikatowych modeli kubków np.: porcelanowe Vertic, Solid i Sweep o charakterystycznych kształtach, kolekcja Purity lub termiczny kubek King Can – mówi Maja Pietkiewicz firmy FRIENDS.
Intrygujący, kreatywny komunikat umieszczony na kubku może też być elementem szerszej kampanii reklamowej. - Poznańska agencja kreatywna Chigo Design zamówiła serię kubków, które z zewnątrz ozdobione są logo i motywami graficznymi korespondującymi z identyfikacją wizualną agencji, a wewnątrz na ściance pojawia się hasła kampanii: „Pierniczymy klientów wymyślających!”. Kiedy kończymy pić kawę na dnie pojawia się tekst „To my mamy im wymyślać”; wszystko opatrzone wizerunkiem… pierniczka. Inny kubek komunikuje: „Szukamy klientów trufli” i wyjaśnienie, że agencji zależy na zleceniach, które niosą ze sobą wyzwanie – tłumaczy Arkadiusz Ratajczak. Kubki reklamowe w swoich kampaniach wykorzystywały liczne marki. Zielone kubki marki Knorr, żółte Lipton czy popularne czerwone Nescafé to trwały element promocyjnych kampanii tych marek. Z kolei reklamowe szklanki w swoich działaniach wykorzystuje Coca-Cola, a filiżanki reklamowe często używają np. banki.

Kubek ozdobiony

Czasy, gdy myśląc o kubku reklamowych mówiliśmy o białym kubku z logo firmy odeszły w przeszłość. Tego typu realizacje oczywiście nadal cieszą się popularnością, jednakże możliwości wykonania i znakowania kubków są tak szerokie, że możemy pozwolić sobie na dużą dozę kreatywności. - Technik zdobienia ceramiki reklamowej jest wiele. Wszystko zależy od tego, na czym nam zależy. Jeśli chcemy uzyskać fotograficzną jakość zdjęcia mamy do dyspozycji nadruk sublimacyjny. Klasyczny nadruk sitodrukowy – kalkomania – sprawdza się idealnie przy niestandardowych umiejscowieniach komunikatów np. na uszku, na dnie, pod uchem itp. – mówi Arkadiusz Ratajczak. Jak zaznacza Łukasz Bujanowicz, to najtrwalsza metoda zdobienia. Po naniesieniu na wyrób, kalka jest wypalana w wysokiej temperaturze co zapewnia najwyższą jakość, trwałość i odporność na ścieranie, temperaturę, środki chemiczne czy mycie w zmywarkach. Kolejną metodą jest nadruk bezpośredni, ekonomiczna metoda zdobienia ceramiki, którą wykonuje się farbami ceramicznymi na maszynie do druku bezpośredniego, a następnie wypala się w wysokiej temperaturze, dzięki czemu nadruk jest odporny na wszelkie uszkodzenia tak jak kalka. Nadruk wykonywany w pełnych kolorach, na określonej powierzchni, na zewnątrz produktu.
Bardzo opłacalną metodą jest również nadruk chemoutwardzalny. – Ta metoda zdobienia wykonana farbami chemoutwardzalnymi na maszynie do druku bezpośredniego, ma jednak ograniczoną odporność na uszkodzenia mechaniczne i w tym przypadku zalecane jest mycie ręczne. Nie wymaga wypalania, a nadruk wykonywany w pełnych kolorach, na określonej powierzchni, na zewnątrz produktu – mówi Łukasz Bujanowicz.
Możemy także wybrać nadruk termoczuły lub wypukły. W przypadku tego pierwszego na wcześniej wykonany nadruk nanosi się na maszynie do druku bezpośredniego farbę termoczułą, która zakrywa nadruk lub jego część, a po nalaniu gorącego płynu, farba termoczuła staje się transparentna. Nadruk wykonywany jest na zewnątrz, na określonej powierzchni produktu, tutaj także zaleca się mycie ręczne. Nadruk wypukły to natomiast metoda zdobienia kalką ceramiczną wypukłej części powierzchni kubka. - Po naniesieniu na wyrób, kalka jest wypalana w wysokiej temperaturze, co zapewnia najwyższą jakość, trwałość, odporność na ścieranie, temperaturę, środki chemiczne oraz mycie w zmywarkach.

Nowością w ofercie znakowania jest kalkomania niskotemperaturowa, która daje nieograniczone możliwości kolorystyczne, w tym kolory fluorescencyjne i nadruki w CMYK. – Podstawową zaletą tej metody jest brak metali ciężkich, bogata kolorystyka, odporność na działanie rozpuszczalników, kwasów i zasad, a także odporność na zarysowania porównywalna z lakierowanymi przedmiotami domowego użytku - mówi Łukasz Bujanowicz. - Dla koneserów wyrafinowanych produktów warto wziąć pod uwagę Sensitive Touch – efekt 3D uzyskiwany poprzez piaskowanie – reasumuje Arkadiusz Ratajczak.

Wszystko zależy od tego czego potrzebujemy i oczekujemy. - W zależności od wizerunku marki, grupy docelowej i rodzaju kampanii, każda firma może wybrać odpowiednią dla siebie, podkreślającą jej charakter, technikę znakowania. Albo zdobienia subtelne jak lakierowanie i piaskowanie oraz bardziej krzykliwe jak wielobarwne nadruki fotograficzne lub znakowanie w neonowych kolorach. Kubki można także indywidualizować nadając im kolor zgodny z barwami marki. Firma SENATOR niedawno wprowadziła do oferty także kubki barwione wewnątrz ELITE INSIDE i PURITY FUN kolorowe, nietłukące się naczynia z tworzywa sztucznego – mówi Maja Pietkiewicz.
Oryginalny kubek to jednak nie tylko indywidualny, ciekawy motyw zdobniczy, ale i oryginalny kształt. - Klienci coraz częściej szukają dizajnu z potencjałem reklamowym. Ważne dla nich stają się np. ciekawe połączenia kolorystyczne kubka pozwalające na zaskakujące wyeksponowanie komunikatu firmowego. Zauważamy również duże zainteresowanie kubkami z matowym szkliwem pozwalającym na uzyskanie efektownie kontrastującego nadruku – mówi Arkadiusz Ratajczak. Nie należy jednak zapominać o funkcjonalności, która jest kluczowa, w przypadku przedmiotów używanych na co dzień. - Nasza fabryka stawia obecnie na nowoczesne wzornictwo i ergonomię. Dlatego nowe kubki mają wyjątkowe, nowoczesne kształty, mają też dna zaprojektowane tak, aby podczas mycia spływała z nich woda. Ergonomia jest bardzo ważna, łatwo jest zaprojektować ciekawy kubek, ale nie musi on być wygodny w użytkowaniu. Nie można zapominać o jego przeznaczeniu, jest on przecież przedmiotem codziennego użytku – reasumuje Łukasz Bujanowicz.

Niektórzy mają swój ulubiony. Niektórzy je kolekcjonują. Ale prawie każdy korzysta z nich, a one towarzyszą nam na co dzień. Kubki reklamowe to potężne narzędzie reklamowe, które można wykorzystać na tysiące kreatywnych sposobów. Zatem, do dzieła!

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, lipiec-wrzesień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ.

Dodane tagi