ARTYKUŁ

Elektronika w służbie marketingu

Elektronika w służbie marketingu

Dynamiczny postęp technologiczny sprawił, że gadżety elektroniczne na dobre zadomowiły się w branży artykułów promocyjnych. Sami z ciekawością przyglądamy się nowinkom i cudom techniki, które bombardują rynek swoimi kolejny odsłonami. Kreatywny koncept, designerska forma i innowacja technologiczna to przepis, który pozwala otrzymać świetny jakościowo gadżet, który sprawdzi się przy niejednej kampanii.

Asortyment elektroniki nieustannie się zmienia, podążając za dynamicznie rozwijającą się technologią. - Pod pojęciem gadżetów elektronicznych kryje się szeroki wachlarz produktów: od USB, zestawów kabli do ładowania, wtyczek podróżnych, ładowarek samochodowych, kalkulatorów, myszek komputerowych, hubów USB, wskaźników laserowych, stacji pogodowych, po uchwyty do selfie, ładowarki słoneczne, głośniki, słuchawki i power banki – wymienia Karolina Wojtczak z firmy AXPOL Trading. Niewątpliwie jednym z najbardziej popularnych stał się właśnie pendrive czyli pamięć USB, która jest gadżetem bardzo elastycznym. Może to być uzupełnienie dużej, nawet masowej kampanii, upominek dla klienta przy podpisywaniu nowej umowy czy w końcu ekskluzywny prezent dla top nabywcy. Bez wątpienia, wraz z rozwojem technologicznym, bogactwem wzorów, pojemności oraz nieograniczoną możliwością personalizacji, udział nośników USB na rynku reklamowym będzie się umacniał. Dlaczego pamięci USB zyskały taką popularność w reklamie? - Przewagą nośników pamięci, w stosunku do innych gadżetów reklamowych często kończących swój żywot na dnie szuflady, jest ich użyteczność - mówi Wiesław Wilk, Prezes Wilk Elektronik SA, producenta pamięci komputerowych marki GOODRAM . - Firma, która decyduje się na gadżet reklamowy w postaci pendrive'a może mieć pewność, że obdarowany nim kontrahent zatrzyma upominek, i co więcej, będzie go używał przez wiele lat - podkreśla Prezes Wilk Elektronik.

Wraz z rozwojem standardu magistrali szeregowej USB zwiększa się katalog urządzeń, które możemy podłączyć do komputera, a zatem, definiować jako elektroniczne. - Warto podkreślić, że w obecnym roku czeka nas niemała rewolucja związana z wejściem do użytkowania standardu USB 3.1. Dostarczany limit mocy wzrośnie z obecnego 4,5 W dla standardu 3.0 do 100 W. Oznacza to, że możliwe będzie, na przykład, podłączenie do komputera lampki z żarówką 60 W – wyjaśnia Grzegorz Zuber z firmy INSPIRION Polska.

Funkcjonalność i szerokie zastosowanie

Jedną z głównych zalet upominków elektronicznych jest ich wszechstronna uniwersalność. Nie jest to przedmiot, który nieużywany będzie kurzył się na dnie biurowej szuflady. - Gadżety elektroniczne stają się coraz bardziej popularne m.in. ze względu na swoją mobilność, wielofunkcyjność, łatwość w użyciu oraz praktyczność. Obdarowani doceniają ich przydatność w codziennym życiu, to że dzięki nim mogą być zawsze na czasie. Artykuły stanowią zatem doskonały nośnik reklamowy, ponieważ są coraz chętniej wykorzystywane, zwiększając tym samym świadomość marki i poszerzając grono odbiorców danego przekazu reklamowego – mówi Karolina Wojtczak.

Wszechstronne zastosowanie elektroniki sprawia, że praktycznie każda akcja promocyjna może wykorzystać tego typu gadżety jako narzędzie promocji. Szczególnie (ale nie wyłącznie) elektroniczne gadżety sprawdzą się w kampaniach skierowanych do grupy konsumenckiej 20-35 lat. - Zwyczajowo to osoby młodsze są bardziej zainteresowane nowinkami technicznymi, łatwiej im też zrozumieć zasady działania danego urządzenia. Warto zaznaczyć, że ta grupa wiekowa będzie stawała się coraz szersza. Dla pokolenie urodzonego w latach 80. XX w., czyli po rewolucji komputerowej, elektronika to naturalny składnik codzienności, a więc cenzura w postaci wieku grupy docelowej będzie z czasem zanikać - wyjaśnia Grzegorz Zuber.

Gadżety możemy wykorzystać praktycznie przy każdym działaniu. - Gadżety elektroniczne najczęściej wręcza sie w trakcie spotkań biznesowych, niemniej jednak klienci końcowi mogą otrzymać ciekawe artykuły biorąc udział w konkursach organizowanych na stronach internetowych lub profilach społecznościowych różnych marek – mówi Artur Tarwacki z firmy Kusha. A to dopiero początek. Elektronikę wykorzystamy w biznesie, życiu codziennym, nauce i rozrywce. Nie ma takiej sfery życia, w której nie korzystalibyśmy z elektroniki. – Gadżety elektroniczne sprawdzają się w biurze, podróży, domu, outdoorze, na konferencjach, wyjazdach służbowych, podczas spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi – w dzisiejszym świecie potrzebujemy być w ciągłym kontakcie i tego rodzaju podarunek nam to umożliwia. Power banki i ładowarki słoneczne dbają o to, abyśmy zawsze i wszędzie mogli wykonać ważny telefon. USB pozwoli nam mieć ważne dane zawsze przy sobie. Zdalny wyzwalacz do zdjęć selfie pomoże uchwycić najważniejsze momenty w naszym życiu i cieszyć się nimi przez długie lata. Głośniki i słuchawki pozwolą się zrelaksować po ciężkim dniu pracy, przy dźwiękach ulubionej muzyki – wymienia Karolina Wojtczak.

Dziś trzeba być po prostu za pan brat z technologiami. - Kampanie wykorzystujące elektronikę są postrzegane jako bardzo nowoczesne i idące z duchem czasu. Firma która wykorzystuje dobrej jakości gadżety elektroniczne na pewno buduje sobie przewagę konkurencyjną – zaznacza Piotr Zieliński, Właściciel GIFT STAR & Pro-USB.

Cena i jakość

Szerokie możliwości personalizacji, począwszy od graweru laserowego, po nadruk pełnokolorowy, indywidualny kształt czy zróżnicowany materiał obudowy sprzyja wykorzystaniu nośników USB zarówno w działaniach masowych jak również ekskluzywnych kampaniach promocyjnych. - Pamięć USB może być nie tylko nośnikiem logotypu firmy, ale również prezentacji, ofert handlowych bądź innych materiałów promocyjnych firmy wgranych na pendrive. Takie działania dodatkowo umacniają funkcję reklamową upominku. - Zawsze jednak, niezależnie od funduszu jaki firma chce przeznaczyć na zakup gadżetu, podstawowym kryterium wyboru dostawcy powinna być ich jakość. To właśnie jakość upominku świadczy o wizerunku firmy - mówi Wiesław Wilk.

Jakość przekłada się na cenę. Szczególnie w kwestii elektroniki. - Z naszych doświadczeń wynika, że odchodzi się od bardzo taniej elektroniki, gdyż często bywa zawodna lub po prostu niepraktyczna. Zanim podejmiemy współpracę z naszymi dostawcami, najpierw weryfikujemy jakość oferowanych przez nich produktów. Klient wręczając upominek ze swoim logo w pewnym stopniu zapewnia swojego Kontrahenta, że zadbał o należytą jakość gadżetu – przekonuje Artur Tarwacki. W podobnym tonie wypowiada się Piotr Zieliński, zaznaczając, że elektronika wymaga jakości i niezawodności. - Kryterium ceny w przypadku zakupu gadżetów elektronicznych nie powinno być decydujące. Pamiętajmy, że dobrej jakości rzecz musi mieć swoją cenę – dodaje Piotr Zieliński.

Elektryzujące nowości

Nie ma chyba branży, która rozwijałaby się w szybszym tempie aniżeli technologia i elektronika. Nowinki pojawiają się więc tutaj niczym grzyby po deszczu. - Dużą rynkową nowością są Power Banki 3D w dowolnym kształcie. Po karierze jaką zrobiły PenDrive’y 3D przyszedł czas na banki energii. Obecnie możemy zaprojektować power bank w dowolnym kształcie i odlać go z silikonu – mówi Piotr Zieliński.

Coraz większą popularnością cieszą się produkty oparte o technologię indukcyjną i Bluetooth.
- Wśród nowinek technologicznych możemy wymienić ładowarkę indukcyjną, power bank 3 w 1 z głośnikiem i stojakiem na telefon, słuchawki Bluetooth, teleskopowy uchwyt do selfie, zdalny wyzwalacz migawki, wykrywacz kluczy Bluetooth, czy też zestaw trzech obiektywów do telefonu – wymienia Karolina Wojtczak.

Nowością ostatnich miesięcy jest komunikator głosowy dla dzieci zapracowanych rodziców - Toymail, który umożliwia dwukierunkową komunikację z małym dzieckiem (już od 3. roku życia). - Rodzice wysyłają wiadomości z pomocą aplikacji w swoim smartfonie, a maluszek odbiera ją na swoim Listonoszu, jednocześnie nie męczy wzroku kolejnym ekranem – ten komunikator nie ma wyświetlacza, a do obsługi służą tylko dwa przyciski – wyjaśnia Artur Tarwacki. Kolejnymi nowościami są myszki bezprzewodowe i pamięci USB produkowane na licencjach koncernów motoryzacyjnych, coraz większą popularnością cieszą się także lokalizatory komunikujące się z naszymi telefonami przez Bluetooth, takie urządzenia pomagają nam odnaleźć telefon, portfel, kluczyki itp. Bardzo praktycznym rozwiązaniem są też poduszki Sound asleep. - Taka poduszka muzyczna po podłączeniu do telefonu staje się naszym osobistym, dyskretnym głośnikiem, pozwalającym na słuchanie muzyki do snu i nie przeszkadzającym jak np. słuchawki – wyjaśnia Artur Tarwacki.

Prym wiodą też wszelkiej maści biurowe urządzenia peryferyjne, takie jak podgrzewacze do kawy czy głośniki bezprzewodowe. Ciekawą propozycją w 2015 r. będą tzw. Selfie sticks pozwalające na wykonanie telefonem autoportretu z dużej odległości. - Szybciej, dalej, więcej. To myśl przewodnia jeżeli idzie o elektroniczne gadżety reklamowe. Zasadniczy katalog dostępnych produktów nie zaskakuje, ale oferuje nowe funkcjonalności w starej cenie. Mamy więc: większe pojemności pendrive'ów, dłuższy cykl power banków, wodoodporne głośniki idealne pod prysznic czy jeszcze bardziej fantazyjne kształty lampek stawianych na biurku – mówi Grzegorz Zuber.

Jak podkreśla Wiesław Wilk spodziewać się możemy, że wraz z rozwojem urządzeń mobilnych, coraz większą popularność zyskają nośniki z funkcją OTG, umożliwiające wykorzystanie jednej pamięci zarówno w laptopie jak również np. smartfonie.

Jedno jest pewne. Elektronika to użyteczny gadżet na czasie. Nie można go pominąć planując swoją strategię marketingową.

Katarzyna Lipska

Artykuł ukazał się w OOH magazine, styczeń - marzec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.

Dodane tagi