ARTYKUŁ

To będzie rok wielkich wydarzeń w branży obiektów targowych

To będzie rok wielkich wydarzeń w branży obiektów targowych

Zarządcy największych obiektów targowo-konferencyjnych w Polsce oceniają miniony rok i przedstawiają prognozy na kolejne 12 miesięcy działalności?

 

Żaneta Berus, Prezes EXPO XXI Warszawa i członek Zarządu Sapphire Group Poland

 

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży obiektów targowych?

Patrząc z perspektywy EXPO XXI Warszawa rok 2015 uważamy za udany, choć był to dla nas okres pełen wyzwań i zmian. Przede wszystkim w ubiegłym roku zwiększyła się ogólna liczba wydarzeń i dużych imprez cyklicznych. Rok 2015 to także okres intensyfikacji naszych działań sprzedażowo-marketingowych na rynkach zagranicznych. Większe zaangażowanie w tym obszarze było możliwe m.in. dzięki rozwojowi działu handlowego odpowiedzialnego za współpracę z klientami międzynarodowymi, aktywnemu udziałowi w  licznych wydarzeniach branżowych oraz  promocji obiektu nie tylko na rynku lokalnym, ale także poza granicami Polski. Współpraca z dużymi, międzynarodowymi klientami motywuje nas do ciągłego podnoszenia standardów obsługi i mogę śmiało powiedzieć, że obecnie pod względem oferty w niczym nie ustępujemy znanym, zagranicznym lokalizacjom targowo-eventowym. Stale rozwijamy nasz dział usług i zespół techniczny, co pozwala dostarczać naszym klientom najnowsze rozwiązania techniczne związane ze sprawną obsługą dużych imprez targowych czy kongresowych i uatrakcyjnieniem wydarzeń eventowych. Eventy to z resztą obszar, który zaczyna odgrywać coraz większą rolę w naszym kalendarzu wydarzeń. Rośnie zarówno ilość, jak i rozmach imprez, które odbywają się w EXPO XXI Warszawa. W tym roku obiekt służył m.in. jako lokalizacja prestiżowych pokazów mody, plan filmowy i reklamowy czy miejsce premier samochodowych.

Rok 2015 to dla nas wreszcie okres intensywnego rozwoju naszych działań w zakresie marketingu & PR. Poszerzyliśmy zespół zajmujący się komunikacją o specjalistów z wieloletnim doświadczeniem w swojej branży i zwiększyliśmy obecność w kanałach online, dzięki czemu od grudnia można nas śledzić m.in. w ramach profilu na Facebooku. Zmiany objęły także wygląd samego obiektu. W drugiej połowie roku po raz pierwszy zaprezentowaliśmy naszym klientom, wystawcom i zwiedzającym efektowny mural, który ozdobił korytarze EXPO XXI Warszawa. Można powiedzieć, że po raz kolejny zdecydowaliśmy się przełamać schematy, ponieważ jako pierwszy obiekt prywatny w Polsce wprowadziliśmy do swoich wnętrz sztukę ulicy. Mural w EXPO XXI Warszawa powstał jako jeden z elementów szeroko zakrojonego projektu rebrandingu, rozpoczętego jeszcze w 2014 roku. Od sierpnia organizatorzy i goście odwiedzający EXPO XXI Warszawa mogą także korzystać z polsko-angielskich plansz, ułatwiających poruszanie się po obiekcie. Nowe oznakowanie spotkało się już z przychylnymi opiniami zarówno lokalnych gości, jak i uczestników wydarzeń otrzymaliśmy w 2015 roku.

Czy imprezy targowe w dobie mediów internetowych pozostają nadal atrakcyjnym narzędziem komunikacji?

Mimo zmian rynkowych zmierzających w stronę digitalizacji i rozwoju mediów internetowych w biznesie nadal najważniejsze są relacje. Tą przestrzeń zagospodarowują m.in. targi, które są wartościową platformą komunikacji bezpośredniej. Powiedziałabym, że Internet i nowe media nie tyle zagrażają targom, co je uzupełniają - wspierają ich rozwój, ułatwiają organizację, a w przyszłości zapewne staną się ich integralną częścią. Analizując potencjał targów musimy też pamiętać, że wraz z rozwojem rynku i nowymi kanałami komunikacji ich rola także ewoluuje. Imprezy targowe przechodzą znaczące zmiany, bowiem muszą dopasowywać się do oczekiwań rynku i współczesnego, świadomego klienta. Zmiany te możemy zaobserwować także w przypadku wydarzeń, które obywają się w EXPO XXI Warszawa – targi stają się bardziej interaktywne, atrakcyjne, a sama formuła stopniowo ewoluuje w stronę wydarzeń typu confex. Określenie to oznacza, że klasyczne targi łączone są z różnymi wydarzeniami towarzyszącymi, stanowiącymi integralną część imprezy, takimi jak kongresy, konferencje, seminaria, gale, wieczory wystawców czy koncerty. W tym sensie targi przestały mieć charakter wyłącznie sprzedażowy, a stały się platformą promocji marki, testowania nowych produktów, wymiany wiedzy i doświadczeń oraz zacieśniania relacji. Obecnie nie wystarczy zaoferować dobrze zlokalizowaną przestrzeń o odpowiednim metrażu. Dla naszych klientów jesteśmy partnerem, doradcą i wsparciem na każdym etapie organizacji wydarzenia. Zapewniamy nie tylko pomoc wykwalifikowanych specjalistów i techników oraz ponad 20 000 kw. przestrzeni eventowej, ale także dostęp do nowoczesnego zaplecza technicznego, obejmującego m.in. szybki światłowodowy internet, nagłośnienie, sprzęt multimedialny czy usługi związane z mapingiem lub live streamingiem. Z tych technologii skorzystali m.in. organizatorzy zeszłorocznej konferencji światłowodowej FTTH oraz niezwykle widowiskowych targów Warsaw Games Week. W zeszłym roku razem z firmą Adfairs stworzyliśmy również aplikację mobilną, która stanowi kanał komunikacji organizatorów i wystawców z gośćmi targów oraz umożliwia skuteczną promocję wydarzenia na każdym jego etapie.

Czy w przypadku zarządzanych przez Państwa obiektów - wzrosła czy zmalała liczba wystawców oraz zwiedzających?

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wzrosła zarówno liczba wystawców, jak i gości odwiedzających EXPO XXI Warszawa. Także nasi klienci z roku na rok notują coraz lepsze wyniki w zakresie organizowanych wydarzeń, zarówno w segmencie B2B, jak i B2C. W zeszłym roku sukcesami pochwalili się m.in. organizatorzy Festiwalu Marketingu, Druku i Opakowań, firma Lentewenc, organizator Międzynarodowych Targów Fitness&Wellness, Targów Napojów i żywności WorldFood oraz Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki TransPoland czy firma BASF, która po raz pierwszy pojawiła się w EXPO XXI ze swoją imprezą dla branży sadowniczej i od razu zanotowała ponad 30% wzrost liczby uczestników. W zeszłym roku zaobserwowaliśmy także znaczny przyrost imprez o charakterze międzynarodowym – organizowanych przez zagraniczne firmy i odwiedzanych przez gości spoza naszego kraju. Obok renomy EXPO XXI, które jest jednym z najbardziej znanych obiektów typu multivenue w stolicy, na tę sytuację ma oczywiście wpływ wiele innych czynników, takich jak rozwój samej branży, podnoszenie standardów obsługi, ale także stabilna sytuacja gospodarcza, która towarzyszyła nam w 2015 roku. Staramy się na bieżąco obserwować nawet najdrobniejsze zmiany w oczekiwaniach i wymaganiach organizatorów. Jeśli zauważymy jakiekolwiek tendencje spadkowe, natychmiast na nie reagujemy poprzez bezpośrednie konsultacje, elastyczne modyfikowanie oferty czy dodatkową pomoc prawną lub techniczną. Na szczęście w zeszłym roku nie mieliśmy wielu takich wyzwań, wręcz przeciwnie, mamy wrażenie, że wiele branż na nowo odkrywa potencjał tkwiący w targach. Dlatego oceniamy ten okres jako dynamiczny i pracowity, ale też stabilny.

Jaki będzie rok 2016 dla branży targowej? Jakie są Państwa oczekiwania?

Każdy rok otwieramy nowymi planami i nową listą celów, staramy się wysoko stawiać poprzeczkę. W tym kontekście możemy powiedzieć, że oczekiwania mamy duże zarówno względem samych siebie, jak i naszych klientów czy partnerów. Z roku na rok otrzymujemy coraz więcej ciekawych zapytań od firm z różnych branż. Lubimy wyzwania i staramy się podejmować nawet te najbardziej oryginalne tematy. Dzięki temu w kalendarzu wydarzeń na 2016 rok pojawi się aż siedem ciekawych i zupełnie nowych imprez m.in. targi motocyklowe MOTORONI czy trzy nowe wydarzenia organizowane przez firmę GJC Inter Media. Kolejne nowe imprezy, często o charakterze międzynarodowym, planujemy też na lata 2017 i 2018.

Z drugiej strony prognozujemy, że rok 2016 będzie obfitował w liczne wyzwania, ponieważ przed branżą targową otwierają się ciekawe możliwości rozwoju. Za tym idzie oczywiście dużo dobrych zmian, takich jak zwiększenie i unowocześnienie bazy obiektów, podnoszenie jakości usług czy otwarcie na nowe projekty, często o charakterze międzynarodowym. Ale też wszędzie tam, gdzie jest konkurencja i pewien rodzaj presji związanej z wynikami sprzedażowymi, pojawiają się nieuczciwe praktyki rynkowe, które mogą zniszczyć nawet najlepiej rokujący biznes. W przypadku przemysłu spotkań mam na myśli m.in. dumpingowanie cen, faworyzowanie i finansowanie wybranych obiektów z pieniędzy publicznych kosztem firm prywatnych, czy nieuczciwe praktyki związane z podbieraniem klientów. Wierzę, że w Polsce jest miejsce dla wszystkich graczy, a rynek nadal nie osiągnął nasycenia obiektami targowymi, konferencyjnymi i eventowymi. Kluczem do sukcesu jest więc dialog i współpraca, które pozwolą budować profesjonalny wizerunek polskiego przemysłu spotkań w kraju i za granicą.

 

Andrzej Kasprzak, Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A.

 

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży obiektów targowych?

Rok 2015 dla Międzynarodowych Targów Gdańskich był zdecydowanie udany. Rosła liczba wystawców i zwiedzających. Dużym sukcesem zakończyły się Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO. 20 tys. m2 powierzchni wystawienniczej, 800 metrów torów do ekspozycji taboru, innowacyjne rozwiązania, kilkadziesiąt debat, seminariów, pokazów, 16 tys. gości branżowych i ponad 600 wystawców z 20 państw (o  ponad 100 więcej niż w poprzedniej edycji, przy czym największy wzrost liczby wystawców zarejestrowano wśród firm zagranicznych). To niezwykle prestiżowe w branży transportowej i cieszące się dużą renomą wydarzenie  w skali Europy. Targi TRAKO 2015 to najbardziej okazała edycja w dotychczasowej historii, co dobitnie potwierdza rozwojowy trend tej imprezy. Dumą Międzynarodowych Targów Gdańskich są również Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich AMBERIF, przyciągające setki wystawców i tysiące kupców z 50 krajów świata. Wydarzeniu towarzyszy artystyczny pokaz mody i biżuterii autorstwa czołowych polskich projektantów: AMBER LOOK trends & styles. Z kolei Kongres Smart Metropolia to żywa i ważna debata o problemach aglomeracji miejskiej.  Międzynarodowe Targi Gdańskie  kreują też nowe wydarzenia. W minionym roku - Europejski Kongres Medyczny, poświęcony debacie nad projektem ustawy o zdrowiu publicznym, czy dla osób aktywnie uprawiających sport: FIT FESTIVAL, wydarzenie które łączy w sobie sport, zdrowie i urodę oraz zawody sportowe.

Czy imprezy targowe w dobie mediów internetowych pozostają nadal atrakcyjnym narzędziem komunikacji?

Kalendarz wydarzeń Międzynarodowych Targów Gdańskich w 2016 roku potwierdza, że branża wystawiennicza w dobie rozwoju mediów internetowych ma się dobrze, dostosowując ofertę do zmieniających się potrzeb. Zwiększenie liczby  imprez realizowanych w AMBEREXPO, pozwala oczekiwać, że liczba gości zbliży się do granicy 200 tysięcy (w 2015 roku 160 tys.). To dowód, że marka AMBEREXPO jest coraz bardziej rozpoznawalna, a projekty spod jej znaku są utożsamiane z ważnymi, oczekiwanymi wydarzeniami o wysokim poziomie jakości i satysfakcji. Pragniemy by AMBEREXPO było miejscem, gdzie spotykają się przedstawiciele sfer gospodarczych, kulturalnych, elity biznesu i młodzież. Żeby te spotkania miały charakter handlowy, ale i rozrywkowy, edukacyjny – ten mariaż dobrze oddaje charakter naszej działalności.

 Jaki będzie rok 2016 dla branży targowej? Jakie są Państwa oczekiwania?

W dorobku 2015 roku Międzynarodowe Targi Gdańskie posiadają ponad sto różnego rodzaju wydarzeń.  Targi, konferencje, gale, festiwale, koncerty, wydarzenia sportowe (tu swoją metę miał AMBEREXPO PÓŁMARATON GDAŃSK). Dzięki nowoczesnej  infrastrukturze Międzynarodowe Targi Gdańskie mogą nie tylko rozwijać znane z minionych lat projekty, także poza siedzibą - jak Jarmark św. Dominika czy Jarmark Bożonarodzeniowy, ale podejmować nowe wyzwania - zarówno z branży wystawienniczej, organizacji kongresów i konferencji oraz różnego rodzaju spotkań.

 

Przemysław Trawa, Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich

 

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży obiektów targowych?

627 tysięcy zwiedzających, 9,5 tysiąca wystawców i wydarzenia na łącznej powierzchni 365 tys. m kw.  – to bilans 2015 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich, które stały się poznańskie nie tylko z nazwy. W październiku 2015 roku jedynym właścicielem Targów zostało Miasto Poznań. W ten sposób historia zatoczyła koło, bowiem to właśnie z inicjatywy poznańskiego kupiectwa w roku 1921 odbył się I Targ Poznański, pierwsze wydarzenie targowe w Polsce o charakterze krajowym. Mówiąc językiem współczesnym, byliśmy wówczas niezłym start up’em! Innowacyjność, dynamika, promocja nowości i nieszablonowych rozwiązań – to wartości, które przyświecały nam wtedy i są dla nas istotne również dziś, prawie 95 lat później. Trudno obecnie wyobrazić sobie Poznań bez najbardziej rozpoznawalnej marki targów w Polsce, miejsca największych imprez targowych, konferencji i koncertów.

Jaki będzie rok 2016 dla branży targowej? Jakie są Państwa oczekiwania?

Rok 2016, w którym świętujemy jubileusz 95-lecia, przyniesie jeszcze więcej wydarzeń dla szerokiej publiczności, nie tylko na terenie Poznania, ale także w innych miastach Polski. Niemal wszędzie towarzyszyć będzie nam muzyka Henryka Wieniawskiego, jest to bowiem rok, w którym odbywają się koncerty w ramach Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego oraz Międzynarodowego Konkursu Lutniczego im. H. Wieniawskiego. Jesteśmy dumni sprawując mecenat nad tymi prestiżowymi wydarzeniami o światowej randze.

Zrealizujemy też nowe inwestycje. W pawilonie 15 powstanie wielopoziomowa strefa gastronomiczna:  na trzech kondygnacjach zlokalizowana zostanie ogólnodostępna stołówka, restauracja oraz ekskluzywna strefa VIP. Będzie to przedsmak kolejnych modernizacji w nadchodzących latach, kiedy to tereny targowe wzbogacą się o wielopoziomowy parking, butikowy hotel czy targowe muzeum.

W roku 2016 czeka nas również wiele ważnych wydarzeń, nie tylko związanych z jubileuszem MTP, ale także z 1050. rocznicą Chrztu Polski i powstania państwa polskiego. Z tej okazji 15 kwietnia 2016 r., w Sali Ziemi na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, odbędzie się Zgromadzenie Narodowe, czyli wspólne spotkanie Sejmu, Senatu i Rządu RP w obecności Episkopatu Polski, jak i premierów państw ościennych. Kilka miesięcy później, we wrześniu, będziemy gościć na naszym terenie ponad  10 tys. uczestników Dorocznego Światowego Kongresu Dentystycznego FDI. Będzie to największy kongres w dziejach Poznania od czasu konferencji klimatycznej COP14.

 

Paweł Zaboklicki, Wiceprezes Zarządu MT Polska/Marzena Rupińska, Specjalista ds. Marketingu Centrum MT Polska

 

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży obiektów targowych? Czy był udany?

Miniony rok w branży targowej należy uznać za udany. Daje się zauważyć także następujące tendencje - powstają nowe projekty targowe, natomiast te o wieloletniej tradycji cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem wystawców i zwiedzających.  

Czy imprezy targowe w dobie mediów internetowych pozostają nadal atrakcyjnym narzędziem komunikacji?

Komunikacja internetowa jest dziś ważna, bezsprzecznie stanowiąc nośne i efektywne narzędzie marketingowe. Nic jednaknie zastąpi kontaktu bezpośredniego, jaki właśnie umożliwiają spotkania branżowe – pozyskiwanie nowych kontaktów, ale i umacnianie powstałych relacji biznesowych.

Czy w przypadku zarządzanych przez Państwa obiektów - wzrosła czy zmalała liczba wystawców oraz zwiedzających?

Liczba wystawców  i zwiedzających utrzymała się na zbliżonym poziomie, w przypadku niektórych projektów targowych odbywających się w Centrum MT Polska  odnotowano znaczy wzrost na poziomie kilkudziesięciu procent.

Jaki będzie rok 2016 dla branży targowej? Jakie są Państwa oczekiwania?

Branża targowa, jako element inwestycji marketingowych przedsiębiorstw,  stanowi swego rodzaju papierek lakmusowy, odwzorowujący kondycję gospodarki. To jej stan będzie się przekładał na decyzje w budżetach zarówno organizatorów targów, jak i wystawiających się. Rynek obiektów, ale i samych projektów targowych rozwija się, stając się bardziej konkurencyjnym. Efektem tego jest mulitplikowanie wydarzeń o podobnym profilu - zrzeszających tę samą branżę czy zbliżony konsumencki profil imprezy, ale także swego rodzaju regionalizacja wydarzeń. Spodziewamy się utrzymania sprzedaży na poziomie podobnym do roku 2015. Liczymy na pozyskanie kilku nowych wydarzeń targowych, które na stałe zagoszczą w kalendarium imprez Centrum MT Polska.

 

Grażyna Grabowska, Prezes Zarządu Targów w Krakowie Sp. z o.o.

 

Jak oceniają Państwo miniony rok w branży obiektów targowych? Czy był udany?

Miniony rok pokazał, że polski przemysł spotkań w szybkim tempie goni kraje Europy Zachodniej, a nasze obiekty dostarczają usługi  profesjonalne i wysokiej jakości. Dostrzegają to nie tylko firmy z zagranicy, ale także organizacje i instytucje, które decydują się na organizację targów i konferencji w Polsce. Dla EXPO Kraków to był rekordowy rok pod względem liczby zwiedzających i wystawców, a także zorganizowanych w nim imprez zewnętrznych. Wszyscy doceniają jakość naszego obiektu i jego przystosowanie do przeprowadzania eventów wszelkiego rodzaju. Pojawiają się u nas także ci organizatorzy, którzy do tej pory zadowalali się obiektami o gorszej infrastrukturze. Cieszy coraz większa rezerwa do organizacji wydarzeń w  nieprzystosowanych obiektach, które na szczęście powoli odchodzą w niepamięć. 

Czy imprezy targowe w dobie mediów internetowych pozostają nadal atrakcyjnym narzędziem komunikacji?

W Internecie nie spotkamy w jednym miejscu i czasie 600 najpopularniejszych autorów z Polski i zza granicy, a na Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie – tak. Przez Internet nie sprawdzimy jak smakuje butelka wina z Chile, a na Międzynarodowych Targach ENOEXPO w Krakowie – tak. Przykładów można mnożyć, ale nie o to chodzi. Mimo niewątpliwych zalet, które proponuje nam „sieć”, nic nie zastąpi spotkań i relacji międzyludzkichani wyjątkowej atmosfery panującej na targach. Nasze imprezy rosną w siłę, czego doskonałym przykładem są Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations 2015. Jedyne targi opakowaniowe w Warszawie i jedne z dwóch w Polsce. Zainteresowanie kolejną edycją, która odbędzie się w EXPO XXI 12-13 kwietnia, jest tak duże, że musieliśmy rozszerzyć ekspozycję na kolejną halę, by umożliwić udział w wydarzeniu wszystkim chętnym.

Czy w przypadku zarządzanych przez Państwa obiektów - wzrosła czy zmalała liczba wystawców oraz zwiedzających?

Miniony rok był dla nas wyjątkowy z wielu powodów. Tylko wydarzenia z kalendarza Targów w Krakowie przyciągnęły uwagę 350 tys. zwiedzających z całego świata, którzy spotkali się z 4 tysiącami wystawców, spośród których aż 30% stanowiły firmy z zagranicy! Wzrost zawdzięczamy m.in. temu, że wykupiliśmy spółkę easyFairs Poland, dzięki czemu zyskaliśmy 4 dodatkowe duże imprezy. Ponadto w Międzynarodowym Centrum Targowo-Kongresowym EXPO Kraków odbyło się wiele niezwykłych wydarzeń organizatorów zewnętrznych, m.in. konwent tatuażu, zlot miłośników mangi i anime, ogromna kolacja dla 1,5 tys. osób, podczas której zaserwowano przystawkę w 9,5 minuty! Różnorodność spotkań pokazuje, że niezależnie od zainteresowań, hobby, pasji, ludzie chcą i będą się spotykać. A takie wielofunkcyjne obiekty jak EXPO Kraków im to umożliwiają.

Jaki będzie rok 2016 dla branży targowej? Jakie są Państwa oczekiwania?

Od kilku lat branża targowa notuje tendencję zwyżkową, która powinna się utrzymać, choć wszystko będzie zależało od gospodarki w ujęciu globalnym. Natomiast warto podkreślić, że firmy zrzeszone w Polskiej Izbie Przemysłu Targowego podejmują wspólne działania na rzecz profesjonalizmu oraz etyki działania w branży. Powoli więc będzie następować czyszczenie rynku z imprez nieprofesjonalnych, które psują wizerunek targów oraz zróżnicowanie pomiędzy targami, a giełdami i kiermaszami, mylnie postrzeganymi i utożsamianymi z… targami. Dla naszej firmy ten rok będzie wyjątkowy m.in. z tego powodu, że świętujemy 20-lecie działalności. 

https://pl.fotolia.com/ooh

JK

Dodane tagi