Logo

Event MIX

Barbie®: The Exhibition – wyjątkowa wystawa w the Design Museum już otwarta

5 lipca 2024 r. w londyńskim the Design Museum otwarta została wyjątkowa wystawa – Barbie®: The Exhibition, powstała z okazji 65–lecia marki. Wystawa obejmuje ponad 250 eksponatów pochodzących z lat od 1959 do dziś, które wspólnie ukazują 65–letnią ewolucję designu najsłynniejszej lalki na świecie. Wśród atrakcji wystawy znalazła się rzadka, jedna z najwcześniejszych edycji, pierwsza lalka Barbie z 1959 roku, unikatowy prototyp Talking Barbie oraz najlepiej sprzedająca się lalka w historii – Barbie Totally Hair.

Barbie®: The Exhibition to przekrojowa wystawa prezentująca sześć i pół dekady historii designu najsłynniejszej lalki świata. Odwiedzający mogą zobaczyć ponad 180 lalek Barbie – najbardziej rozpoznawalne, przełomowe i innowacyjne modele, które wpływały na kształtowanie kultury przez minione dziesięciolecia, a także bogaty przekrój jej akcesoriów, strojów, mebelków, domków i wiele więcej.

Wystawa zgłębia ewolucję wyglądu Barbie w kontekście zmian dotyczących różnorodności i reprezentacji, przedstawia ekskluzywne spojrzenie na procesy projektowe firmy Mattel oraz szczegółowo bada lalkę Barbie jako konstrukcyjnie i materiałowo innowacyjne dzieło.

Barbie

Nie mogło tu więc zabraknąć lalek odzwierciedlających dzisiejsze zróżnicowane, wielokulturowe społeczeństwo – wśród nich pierwsze lalki Barbie o ciemnej skórze, latynoskim i azjatyckim typie urody, z zespołem Downa, na wózku inwalidzkim czy o krągłej sylwetce. Do najbardziej unikatowych modeli zaliczyć można natomiast prototyp pierwszej Talking Barbie (1968), który na potrzebę wydarzenia został wypożyczonych bezpośrednio z archiwum głównej siedziby Mattel w Los Angeles. Wystawiony prototyp ma przezroczysty tors, zaprojektowany tak, by pokazać potencjalnym kupcom zabawek mechanizm głosowy lalki uruchamiany za pomocą sznurka.

Wśród głównych atrakcji wystawy znalazły się bestsellery:
• surferka Sunset Malibu Barbie z 1971 roku – jedna z najpopularniejszych lalek swojej dekady;
• przełomowa Day to Night Barbie z 1985 roku – lalka ubrana w różową garsonkę zmieniającą się w elegancką wieczorową suknię, która została zaprojektowana tak, by odzwierciedlać rewolucję zawodową kobiet w latach 80–tych;
• Totally Hair Barbie z 1992 roku – najlepiej sprzedająca się lalka w historii, która sprzedała się w ponad 10 milionach egzemplarzy na całym świecie.

W przestrzeni wystawienniczej fani odnajdą także modele przedstawiające przyjaciół Barbie: Midge, Christie, Teresę i całą ewolucją lalek Ken oraz siostrę Barbie – Skipper.

Wszystko to zaprezentowane w wyjątkowej scenerii zaprojektowanej przez Sam Jacob Studio.

Barbie

Pierwsza Barbie

Pierwszy obiekt, który odwiedzający zobaczą po wejściu do galerii the Design Museum to jedna z najwcześniejszych edycji pierwszej lalki Barbie.

Lalka znana kolekcjonerom jako „Number 1 Barbie” to obecnie niezwykle rzadki i poszukiwany przez kolekcjonerów okaz, który przy okazji wystawy na stałe trafił do zbiorów muzeum. Zakup sfinansowany został dzięki wsparciu Fundacji Conran, a lalka ta uważana jest obecnie za najstarszą Barbie w muzealnych kolekcjach w Wielkiej Brytanii.

Odwiedzający mogą zobaczyć pierwszą Barbie z bliska obok archiwalnych materiałów – m.in. pierwszej reklamy telewizyjnej (także z 1959 roku), która rzuca światło na produkcję i marketing lalki – pokazując, jak Barbie – lalka szybko przekształciła się w Barbie – markę.

Uniwersum Barbie

Barbie®: The Exhibition to także rozległa podróż po całym uniwersum najsłynniejszej lalki na świecie, wychodzącym daleko poza kategorię lalek. Wśród eksponatów podziwiać można ogromną różnorodność zestawów do zabawy, pojazdów, domków i akcesoriów Barbie.

Odwiedzający zobaczą rzadką wersję pierwszego Barbie Dreamhouse z 1962 roku, który wykonany jest z kartonu i prezentuje modernistyczny styl swojej epoki, a także przykłady pojazdów Barbie – jej pierwszy samochód (1962), kamper (1971) oraz cały szereg innych „lokalizacji” – od domków w górach po stacje kosmiczne. Wszystkie te przedmioty ukazują, jak Barbie i jej akcesoria zawsze odzwierciedlały gusta i trendy danej epoki oraz jak marka angażowała się w nowoczesny design w sposób aspiracyjny, ale dostępny.

Wystawa rzuca światło także na wpływ wielkich projektantów i architektów, takich jak Florence Knoll czy Frank Gehry, z których Barbie czerpała na przestrzeni lat.

Barbie i moda

Moda jest znaczącym tematem przewijającym się przez wystawę. W całej wystawie zaprezentowano wiele oryginalnych strojów Barbie, które podkreślają zarówno modowe początki Barbie, jak i jej wpływ na historię nowoczesnego ubioru. Wśród nich znalazł m.in. się strój „Poodle Parade” (1965) odwzorowany w skali 1:1, który Billie Eilish nosiła podczas występu na Grammy 2024 czy strój z 1985 roku autorstwa Oscara de la Renty, pierwszy z wielu projektów powstały we współpracy kreatora mody z marką.

Odwiedzający mogą prześledzić zmieniające się przez ostatnie 65 lat trendy, a także zapoznać się z modowymi wyborami Barbie, na które wpływ mieli światowej sławy projektanci i domy mody – od Claire McCardell i Christiana Diora po Nolan Millera i Zaca Posena.

Ostatnia część wystawy skupia się na trwałej roli Barbie jako ikony popkultury, badając jej wpływ na design we wszystkich jego formach – od mody przez film aż po zaangażowanie marki w kwestie społeczne. To tutaj odwiedzający znajdą oryginalny neonowy strój do jazdy na rolkach, który Margot Robbie nosiła w filmie „Barbie” z 2023 roku oraz inne przedmioty wskazujące na status Barbie jako postaci kulturowej.

Barbie®: The Exhibition to pierwsza duża wystawa w brytyjskim muzeum poświęcona Barbie. Jej organizacja możliwa była dzięki partnerstwu z firmą Mattel, która nie tylko umożliwiła muzeum korzystanie z oficjalnego archiwów Barbie w Kalifornii, ale także wsparła przedsięwzięcie przez udostępnienie bazy wiedzy zgromadzonej przez lata przez historyków i archiwistów marki z Mattel.

Wystawa pozostanie otwarta dla zwiedzających do 23 lutego 2024. Bilety są w sprzedaży na oficjalnej stronie the Design Museum.

Wypowiedzi twórców wystawy

Tim Marlow, Dyrektor i CEO the Design Museum: – Design jest sercem historii Barbie – tak było od momentu jej stworzenia 65 lat i jest do dziś. Jak możemy zobaczyć, jej wpływ również ewoluował z każdą nową generacją. Odwiedzający naszą aktualną wystawę będą mieli okazję zobaczyć niektóre z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych wersji Barbie z ostatnich sześciu i pół dekady, i mamy nadzieję, że będzie to radosne, fascynujące, inspirujące i być może nawet nostalgiczne doświadczenie dla pokoleń fanów Barbie.

Danielle Thom, Kuratorka wystawy Barbie®: The Exhibition w the Design Museum: – Uniwersum Barbie jest rozległe i ekscytujące, a to dzięki starannej pracy utalentowanych projektantów przez ostatnie 65 lat. Barbie jest niewątpliwie jednym z najbardziej globalnie rozpoznawalnych przykładów budowania świata poprzez projektowanie produktu i grafiki. Zainspirowała wielu projektantów i artystów do odniesienia się do jej historii. Historia designu Barbie to bogaty temat, który nasze muzeum ma szansę oświetlić.

Kim Culmone, Design SVP w Mattel: – Od swojego debiutu w 1959 roku Barbie stała się międzynarodową ikoną i inspiracją, która wciąż wywołuje rozmowy, napędza kreatywność i pozwala na samoekspresję ludzi na całym świecie. Ta wystawa opowie historię Barbie z perspektywy designu, obejmując modę, architekturę, projektowanie mebli i pojazdów – obszary, w których pozostawiła swoje ślady w kulturze podczas swojej niezwykłej 65–letniej kariery. Jesteśmy szczęśliwi, że fani i odwiedzający mogą doświadczyć tej wystawy w renomowanym Design Museum już od lipca tego roku.


Więcej newsów z branży TUTAJ.