tam
Bez dwóch zdań – edukacja, jakość i wartości. W 2024 r. influencerzy chętniej niż kiedykolwiek wcześniej angażowali się w kampanie ekologiczne czy społeczne. Odbiorcy zaczęli oczekiwać, że influencerzy będą wyrażali swoje stanowisko w określonych – ważnych społecznie sprawach, natomiast marki jeszcze mocniej zaczęły postrzegać twórców jako ambasadorów zrównoważonego marketingu czy edukatorów.
W 2024 roku przestrzeń social mediowa była mocniej niż kiedykolwiek wypełniona wartościowym contentem, promowaniem właściwych postaw, mądrych nawyków czy po prostu – nośnikiem istotnych wartości. Na znaczeniu zyskały konta eksperckie, bazujące na rzetelnej wiedzy, badaniach, nauce.
Innym trendem był oczywiście mikroinfluencing. Autentyczność, transparentność i bliskość twórców stały się ich wyróżnikiem, co odbiorcy absolutnie docenili i pokochali.
Przyglądając się temu, co wydarzyło się w świecie influencer marketingu w 2024 roku – dostrzegam sporo sukcesów. Wiele dobrego wydarzyło się po stronie twórców, ale też po stronie samych firm. A już absolutnie dużo dobrego pojawiło się po stronie audytorium, czyli po stronie odbiorców.
Twórcy skoncentrowali się na jeszcze bardziej jakościowym contencie. Rzetelność, uczciwość wobec odbiorców, profesjonalizacja usług i rosnąca świadomość swojego wpływu towarzyszą już większości twórców, z którymi jako Brandlift podejmowaliśmy współpracę w perspektywie ostatnich 12 miesięcy.
Firmy też mają coraz większą świadomość w zakresie wartości i współprac influencerskich. Ich podejście jest najczęściej bardzo otwarte – w tym też na sugestie, większą dowolność twórców. A co najważniejsze – marki rozumiejąc wartość działań influencerskich, nawiązują partnerskie i biznesowe relacje z influencerami, całkowicie porzucając nadrzędność swojej roli. To ważna zmiana, która przyczynia się do prężnego rozwoju całego rynku.
Rola odbiorcy również ewaluuje. Dziś odbiorcy wobec influencerów mają konkretne oczekiwania – przede wszystkim są żądni autentyczności, uczciwości twórców, szczególną uwagę zwracają na spójność wartości, którymi kieruje się influencer. Rosnąca świadomość odbiorców wymusza coraz wyższą jakość contentu i coraz większą profesjonalizację.
Odbiorcy domagają się też mądrych postaw ze strony swoich ulubionych twórców. Rozrywka nie jest ich jedynym oczekiwaniem. Zatem konta, które serwują treści eksperckie – także w 2025 roku mogą czuć się absolutnie bezpiecznie.
W 2025 r. jestem pewna, że trend autentyczności będzie kontynuowany. Na pewno twórcy, którzy są w swoich działaniach szczerzy– mogą liczyć na przychylność użytkowników social mediów. Ten trend też niesie za sobą wciąż bardzo ważną rolę nano- i mikro- influencerów. Wiem, że zainteresowanie współpracą z małymi twórcami jest bardzo duże i na pewno nie ma przesłanek, które wskazywałyby na spadek ich wartości z perspektywy firm.
Technicznie więcej dłuższych materiałów video. Zmęczeni jesteśmy kosumpcja którkich form. Ja prognozuję, że w nadchodzącym okresie wzrośnie rola rozbudowanych narracji. W siłę rosną podcasty, video powyżej 30 sek. Mamy też świetną reaktywcję karuzel.
Polaryzują się treści w kontekście jakości. Na jendym krańcu mamy całe studia produkcyjne pracujące na potrzeby twórców dostarczając bardzo zaawansowane treści na drugim mamy cały szereg surowych materiałów kęconych z ręki. Oba kierunki mają swoich zwolenników.
Dużo będzie się też działo w obszarze brand safety oraz bezpieczeństwa w sieci. Wszystkie kanały aktywnie przystąpiły do chronienia najmłodszych przed niepożądanymi treściami. Moderatorzy są czujni i powstają narzędzia limitujące dostęp czasowy dla najmłodszych.
Przed nami też kolejny rok ze wsparciem, które serwuje nam sztuczna inteligencja. Na pewno w 2025 roku jej rola stanie się już must have – choćby ze względu na oczekiwanie odbiorców – interakcji z twórcami. Chatboty, które wspierają tego typu działania, na pewno dalej chętnie będą wykorzystywane.
AI też jest pomocna do analiz wyników kampanii, wiele cennych wniosków dziś już wysnuwa na wczesnym etapie sztuczna inteligencja i jest w tym absolutnie niezastąpiona. Możemy być pewni, że płaszczyzn do wykorzystania tego typu rozwiązań będzie coraz więcej.
Na pewno przed nami kolejny cudowny rok dla influencer marketingu. Czeka nas dużo jakościowego contentu, dużo owocnych współprac, kreatywnych kampanii i ogólnego rozwoju social mediów.
Karina Hertel
CEO SparkyB.
Całe zawodowe życie związana z mediami. Zaczynała w dziale reklamy miesięczników premium w Marquard Media Polska, gdzie została Dyrektorem Reklamy New Media & Mixed Media. Następnie była Dyrektorem Zarządzającym segmentem Lifestyle & Culture w Grupie Onet-RASP. Od 2019 roku jest Partnerem Zarządzającym martechowej agencji influencerskiej BrandLift. Od 2023 roku współtworzy agencję SparkyB, współpracującą m.in. z Avon, Carrefour, Skrzypovita, DAX Sun, Pepco, Oeparol czy Cashmere.
Więcej podsumowań można przeczytać TUTAJ.