– Żadne organizacje nie zarzucały nam, że nie przestrzegamy przepisów – mówi Danuta Gut, dyrektor biura zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, który skupia największych producentów piwa w Polsce.
Wzburzył ich opisany w"Rz" raport Europejskiego Forum na rzecz Odpowiedzialnego Picia (EFRD). Forum w swym podsumowaniu ubiegłorocznych reklam alkoholu w 13 państwach Europy oceniło, że w Polsce 12 ze 112 reklam trunków – głównie piwa – było niezgodnych z zasadami.
Dla polskich browarów niejasne są z kolei zasady oceny przyjęte przez EFRD. Ich wątpliwości budzi samo Forum. – Jest utrzymywane przez producentów alkoholi ciężkich. W wielu krajach reklamy ich produktów są ograniczone przepisami i głównie reklamuje się piwo, więc raport jest recenzją zewnętrzną. Nie podoba nam się, że ten raport bada niezgodność reklam nie z przepisami prawa, ale z zasadami ustanowionymi przez Grupę Amsterdamską. To nie są przepisy przyjęte przez branżę, ale nieznane nam zasady – uważa Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej.
– Nie wiemy, kto badał reklamy i na jakiej podstawie – mówi Eliza Panek, rzeczniczka grupy Żywiec. Jak podkreśla Danuta Gut, w Polsce zgodność reklam z obowiązującymi przepisami jest weryfikowana przez ustawę o wychowaniu w trzeźwości i samych producentów, bo polski przemysł piwowarski w 2005 roku wprowadził kodeks o dobrowolnych ograniczeniach w promocji piwa.
-To nieprawda, że branża piwowarska rozluźniła zasady. Organizujemy coraz więcej działań promujących odpowiedzialne spożywanie alkoholu – mówi Paweł Kwiatkowski.