Spośród wszystkich form komunikacji word-of-mouth (WOM) marketerzy największe znaczenie zdają się przywiązywać do viral marketingu.
Z badań JupiterResearch wynika, że sięgają po tę formę marketingu najczęściej po to, aby zwiększyć świadomość marki – tak odpowiedziało 71 proc. respondentów. Połowa badanych chce podnieść sprzedaż internetową, a 44 proc. liczy na to, że zwiększy sprzedaż offline.
Jaka taktyka przyczynia się do sukcesu viral marketingu? Marketerzy zajmujący się relacjami B2B i B2C mają na ten temat różne zdania. Firmy zajmujące się B2C za najbardziej efektywną uważają metodę umieszczania postów na blogach oraz w serwisach takich jak MySpace czy YouTube. Z kolei marketerzy zajmujący się B2B wolą, aby wzmianki o ich kampanii pojawiały się w publikacjach internetowych lub w tradycyjnych periodykach biznesowych – wskazują badania MarketingSherpa.
Raport Competitrack dowodzi, że w swoich kampaniach viralowych większość reklamodawców (60 proc.) swoje reklamy rozpowszechnia w formie wideo. Inne tegoroczne badanie przeprowadzone przez Online Publisher Association wskazuje, że 43 proc. amerykańskich odbiorców materiałów wideo zdobywa je dzięki linkom przesyłanym im przez znajomych. Aby kampania viralowa opierająca się na materiałach wideo była skuteczna ważne jest nie tylko to, jak wygląda sama reklama, ale przede wszystkim, do kogo jest skierowana. Zwraca na to uwagę badanie Agency.com, Brand Genetics oraz Hall&Partners, według którego aż 83 proc. użytkowników internetu systematycznie umieszczających swoje posty i opinie w serwisach społecznościowych polecało innym internautom to, co im samym przypadło do gustu. Przepis na efektywną kampanię viralową wydaje się więc prosty: dostarcz swoje wideo do właściwych ludzi, a oni postarają się, żeby dotarło do innych.
www.mediarun.pl