Logo

Marketing MIX

W 2010 r. wzrosną wydatki reklamowe

W bieżącym roku światowy rynek reklamy zmalał o 10,2 proc., ale w przyszłym roku zyska na wartości 0,9 proc., wynika z prognoz domu mediowego ZenithOptimedia Group. W przyszłym roku reklama zyska na wartości globalnie, ale nie we wszystkich regionach. W USA wydatki reklamowe zmniejszą się o 2,4 proc., w Europie Zachodniej – o 0,5 proc., a w Japonii o 3,2 proc. i dopiero w 2011 roku pojawi się umiarkowany wzrost. Z drugiej strony już w przyszłym roku branża reklamowa urośnie w Azji i rejonie Pacyfiku (o 8,4 proc. – nie licząc Japonii), Ameryce Łacińskiej (o 8,1 proc.) oraz Europie Środkowo-Wschodniej (o 2,3 proc.).

W najbliższych latach globalny rynek reklamowy będzie osiągał wartość 447,7 mld dolarów (2010 rok), 465 mld dolarów (2011 rok) i 487,4 mld dolarów (2012 rok). Dominującą rolę będzie nadal odgrywać telewizja, której udział w rynku reklamowym osiągnie w 2011 roku poziom 40 proc. Internet jako jedyne medium przechodzi przez kryzys bez recesji, a w 2012 roku będzie w nim lokowane aż 16 proc. budżetów reklamowych, czyli tylko o 4 proc. mniej niż w prasie. Analitycy ZenithOptimedia Group przewidują, że w połowie nadchodzącej dekady sieć stanie się drugim, co do wielkości medium reklamowym na świecie.