Dyrektor kreatywny agencji reklamowej Koledzy, Rafał Betlejewski jest autorem nowej akcji społecznej związanej z Holocaustem.
– Akcja dotyczy naszej pamięci i niepamięci o społeczności Żydów polskich, którzy mieszkali w Polsce przed II wojną światową i nagle w wyniku kataklizmu zniknęli z naszej rzeczywistości. Zniknęły specyficzna kultura, muzyka, język, styl życia, konkretni ludzie, sąsiedzi, przyjaciele, koloryt. Będziemy namawiać mieszkańców tych miejscowości, w których niegdyś mieszkali Żydzi, do zastanowienia się nad tym zniknięciem i jego konsekwencjami. Będziemy także namawiać do fotografowania miejsc i pamiątek po Żydach – mówi Betlejewski.
Akcja będzie komunikowana przy wykorzystaniu plakatów, cyklu fotografii i napisów na murach. Projekt ma mieć charakter ogólnopolski i potrwa rok. Jest to już kolejna inicjatywa społeczna Betlejewskiego. Wcześniej inicjował m.in. akcję związaną z 60. rocznicą obchodów powstania warszawskiego (seria plakatów pod hasłem „A ja, czy poszedłbym?”).
Rafał Betlejewski jest także wykładowcą Warsaw Street Performance oraz założycielem Stowarzyszenia Ludzi Reklamy.