Najnowsza edycja badania wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji i domów mediowych różnych szczebli, wskazuje, że wynagrodzenia w branży reklamowej, kolejny rok z trudem, nadążały za wskaźnikami inflacji.
Według badania „Raport o wynagrodzeniach SAR 2010”, organizowanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, wzrost płac w agencjach reklamowych pomiędzy rokiem 2009 i 2010, dotyczy 51 proc. stanowisk (w 2009 – 32 proc.), zaś obniżenie lub stagnacja płac obejmuje 49 proc. stanowisk (w 2009 – 67 proc.). Analiza została przeprowadzona na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, przez firmę IDEA! Management Konsulting. Badanie przeprowadzono wśród agencji zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR i przebadano w nim 23 agencje reklamowe, 13 domów mediowych oraz 2 agencje reklamowe z działami mediowymi. Tegoroczne badanie określa rynkowe poziomy płac dla 67 stanowisk w agencjach reklamowych oraz 43 dla wzorcowych stanowisk w domach mediowych.
Dla stanowisk w agencjach reklamowych średni wzrost płacy zasadniczej wyniósł 1,7 proc. a płacy całkowitej (czyli z uwzględnieniem premii i honorariów zmiennych) 1,1 proc. Dla stanowisk w domach mediowych średni wzrost płacy zasadniczej i płacy całkowitej wyniósł 3 proc. i 4 proc. Podobnie jak w badaniu ubiegłorocznym, zaobserwowano większe wzrosty poziomów płac zasadniczych niż całkowitych, co może oznaczać ograniczanie roli zmiennych składników wynagrodzeń.
Najwyższe osiągane wartości indywidualnych wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych dla stanowisk branżowych (poza Dyrektorem Generalnym/CEO) dotyczą osób zatrudnionych na stanowiskach Creative Director; Executive Creative Director, Financial Director w agencjach reklamowych oraz Media (Planning/Buying) Director, Buying Director, New Business, Financial Director dla domów mediowych. Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w agencjach reklamowych jest Financial Director, z płacą całkowitą średnio o wysokości 26 tys. złotych miesięcznie i Creative Director – z płacą całkowitą średnio w wysokości 23 tys. złotych miesięcznie. Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w domach mediowych jest Buying Director z płacą całkowitą średnio w wysokości 26,6 tys. złotych miesięcznie, Financial Director z płacą całkowitą średnio w wysokości 26,4 tys. złotych miesięcznie oraz Planning Director 24. tys. zł miesięcznie.
Wartość mediany liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych spadła z 69 do 50 (27% spadek zatrudnienia) a średniej z 74 na 62 .Oznacza to iż zatrudnienie w agencjach reklamowych spadło zdecydowanie w trakcie roku 2009. W roku 2010 ponad 28% z pośród badanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia, natomiast wzrost deklaruje 32% a spadek zatrudnienia pracowników etatowych w przeciągu najbliższych 12 miesięcy – 12% firm. Takie dane oznaczają bardziej optymistyczną ocenę sytuacji na rynku reklamy, bowiem w roku 2009 tylko 16% agencji reklamowych przewidywało wzrost zatrudnienia.