Logo

Marketing MIX

Zarobki w agencjach reklamowych – kontrolowana stabilizacja

Najnowsza edycja badania wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji i domów mediowych różnych szczebli, wskazuje, że wynagrodzenia w branży reklamowej, kolejny rok z trudem, nadążały za wskaźnikami inflacji.

Według badania „Raport o wynagrodzeniach SAR 2010”, organizowanego przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, wzrost płac w agencjach reklamowych pomiędzy rokiem 2009 i 2010,  dotyczy  51 proc. stanowisk (w 2009 – 32 proc.), zaś obniżenie lub stagnacja  płac obejmuje 49 proc. stanowisk (w 2009 – 67 proc.).  Analiza została przeprowadzona na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, przez firmę IDEA! Management Konsulting. Badanie przeprowadzono wśród agencji zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR i przebadano w nim 23 agencje reklamowe, 13 domów mediowych oraz 2 agencje reklamowe z działami mediowymi. Tegoroczne badanie określa rynkowe poziomy płac dla 67 stanowisk w agencjach reklamowych oraz 43 dla  wzorcowych stanowisk w domach mediowych.

Dla stanowisk w agencjach reklamowych średni wzrost płacy zasadniczej wyniósł 1,7 proc. a płacy całkowitej (czyli z uwzględnieniem premii i honorariów zmiennych)  1,1 proc. Dla stanowisk w domach mediowych średni wzrost płacy zasadniczej i płacy całkowitej wyniósł 3 proc. i 4 proc.  Podobnie jak w badaniu ubiegłorocznym, zaobserwowano większe wzrosty poziomów płac zasadniczych niż całkowitych, co może oznaczać ograniczanie roli zmiennych składników wynagrodzeń.

Najwyższe osiągane wartości indywidualnych wynagrodzeń zasadniczych i całkowitych dla stanowisk branżowych (poza Dyrektorem Generalnym/CEO) dotyczą osób zatrudnionych na stanowiskach Creative Director;  Executive Creative Director, Financial Director  w agencjach reklamowych oraz Media (Planning/Buying) Director, Buying Director,  New Business, Financial Director dla domów mediowych. Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w agencjach reklamowych jest Financial Director, z płacą całkowitą średnio o wysokości 26 tys. złotych miesięcznie i Creative Director  – z płacą całkowitą średnio w  wysokości 23 tys. złotych miesięcznie. Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w domach mediowych  jest  Buying Director z płacą całkowitą średnio w wysokości  26,6 tys. złotych miesięcznie, Financial Director  z płacą całkowitą  średnio w wysokości  26,4 tys.  złotych miesięcznie  oraz Planning Director  24. tys. zł  miesięcznie.

Wartość mediany liczby zatrudnionych w agencjach reklamowych  spadła z  69 do 50 (27% spadek zatrudnienia) a średniej z 74 na 62 .Oznacza to iż  zatrudnienie w agencjach reklamowych spadło zdecydowanie w trakcie roku 2009. W roku 2010 ponad 28% z pośród badanych agencji nie planuje zmian zatrudnienia, natomiast wzrost deklaruje  32% a spadek zatrudnienia pracowników etatowych w przeciągu najbliższych 12 miesięcy – 12% firm. Takie dane oznaczają  bardziej optymistyczną ocenę sytuacji na rynku reklamy, bowiem w roku 2009 tylko 16% agencji reklamowych przewidywało wzrost zatrudnienia.