2010 rok upłynie pod znakiem niewielkich wzrostów na rynku reklamy. Internet jest niekwestionowanym liderem dynamiki wzrostu wydatków reklamowych – ponad 16 proc. Polski rynek reklamy uniknie w 2010 roku spadków, głównie za sprawą znacznych wydatków w Internecie – prognozują analitycy ZenithOptimedia. Istotne odbicie i dynamiczny rozwój nastąpi dopiero w 2012 roku. W tym roku zobaczymy wzrost o 1,2 proc. i duże przetasowania w rocznych wydatkach na reklamę w poszczególnych mediach.
2010 to dla mediów dalsza walka z kryzysem, odrabianie strat i stabilizacja. Analitycy ZenithOptimedia u schyłku pierwszego półrocza weryfikują prognozy dla rynku reklamy. Przewidywane wydatki na reklamę w 2010 roku będą niewiele większe niż w 2009 roku – 1,2%. Bardziej znaczące odbicie nastąpi dopiero w kolejnym 2011 roku – o 7,3%.
Druk i outdoor dalej tracą
Pozostałe media zanotują stratę, która jest konsekwencją drugiej fali kryzysu. Choć spadki będą mniejsze niż w 2009 roku, to jednak odczuwalne. Najbardziej poszkodowane będą tradycyjnie media drukowane – dzienniki to spadek rzędu 8,2%, magazyny – 7,5%. W przypadku magazynów to większa strata, niż analitycy ZOG przewidywali na początku roku.
– Udziały prasy w media mixie wciąż spadają i będą spadać. Straty wynikają z trwającego kryzysu i trendu przenoszenia budżetów reklamowych do innych tańszych mediów. Prasa zawsze była najdroższym kanałem dotarcia do konsumentów, a w momencie gdy koszty dotarcia w innych mediach są niższe, to przepaść pomiędzy nimi jeszcze się powiększa. To jest jeden z powodów ciecia budżetów prasowych i przenoszenia ich do innych mediów. Najbardziej na stratach prasy zyskuje internet – mówi Krzysztof Kulesz, Buying Manager ZenithOptimedia.
Pogorszenie szacunków dotyczy także outdooru, który systematycznie traci od początku 2009 roku, a kolejne prognozy powiększają te spadki. Przyczyn takiego stanu rzeczy poszukuje się dużym spadku realnych kosztów zakupu OOH, wymuszonym przez ciężką sytuację gospodarczą. Wbrew oczekiwaniom wyników nie poprawi zainteresowanie tym nośnikiem komitetów wyborczych, głównie z powodu wyjątkowego charakteru tegorocznej kampanii prezydenckiej. To medium ma zakończyć 2010 rok ze stratą 5,8%.
Z optymizmem w przyszłość
Kolejne lata przyniosą znaczną poprawę sytuacji większości mediów. Już w 2011 internet powinien uzyskać wzrost na poziomie 21,7%, telewizja 7,7%, radio 5% a outdoor 5,8%, który w końcu odbije się od dna. Należy zaznaczyć, że 2011 to bardzo pozytywne prognozy dla rynku mediów drukowanych, których strata zdecydowanie zmniejszy swój rozmiar w przypadku dzienników (-3,4%), a magazyny zanotują pierwszy od 2 lat wzrost na poziomie 1,6% w stosunku do roku 2010.
Tort reklamowy bez niespodzianek
Analitycy ZOG prognozują na koniec 2010 roku zwiększenie udziałów rynkowych Internetu i telewizji, kosztem prasy drukowanej (niezmienny trend) i outdooru, których udziały nieco spadną. Radio i kino pozostaną z podobną, jak w 2009 roku, częścią rynku.