W dalszym ciągu największą popularnością wśród polskich konsumentów cieszą się stosunkowo nieskomplikowane formy promujące konsumpcję. Jednocześnie nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, iż promocja zupełnie na nie nie działa oraz, że zawsze wybierają ten sam produkt, niezależnie od promocji – wynika z najnowszej fali raportu BTL Monitor corocznie przygotowywanego przez ARC Rynek i Opinia.
– W dojrzałej fazie w jakiej już od jakiegoś czasu znajduje się polski rynek, nie następują radykalne zmiany w znajomości form promocji – mówi Marzena Białasek, badaczka z ARC Rynek i Opinia. Czołówka najpopularniejszych rodzajów promocji, zetkniecie z którymi deklaruje najwięcej osób, jest od lat ustalona. Są to stosunkowo nieskomplikowane formy promujące konsumpcję (dwa produkty w cenie jednego) oraz działania nastawione na zwiększenie popytu – degustacje, rozdawanie darmowych próbek lub próbki dołączone do innego zakupu. Klasyczna promocja cenowa polegająca na okresowej obniżce ceny produktu, znalazła się w tym roku ponownie na czwartym miejscu w rankingu znajomości. Co ciekawe, obserwowalny jest również utrzymujący się wzrost znajomości tych form promocji, które niejako zostawiają pieniądze w portfelu kupującego – rabat lub zniżka na zakupy powyżej jakiejś kwoty oraz kupon rabatowy za zakup produktu.
Po znacznym zeszłorocznym wzroście znajomości promocji nastawionych na zakup łączony – pakiet usług za niższą cenę, w tym roku zauważalny jest jej spadek. Może być to związane z powszechnym stosowaniem tego narzędzia szczególnie na rynku usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (triple/quadra play), co powoduje, że konsumenci przechodzą nad nimi do porządku dziennego – często nawet ich nie zauważając.
W tegorocznym badaniu zanotowano stosunkowo niższą atrakcyjność okresowej obniżki cenowej jako zachęty do zakupu w wielu badanych branżach, przy jednoczesnym wzroście przychylności dla promocji opartych o mechanizm rabatów, większej ilości produktu oraz produktów dołączanych do zakupu głównego. „Może to odzwierciedlać coraz bardziej sceptyczne podejście konsumentów do promocji cenowych” – mówi Marzena Białasek, badaczka z ARC Rynek i Opinia. W roku bieżącym więcej osób niż w roku ubiegłym zgodziło się ze stwierdzeniem że produkty objęte promocją są niższej jakości. A jednocześnie nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, iż promocja zupełnie na nich nie działa oraz, że zawsze wybierają ten sam produkt, niezależnie od promocji.
Badanie BTL Monitor 2010 zostało przeprowadzone na reprezentatywnej, miejskiej próbie ludności Polski w wieku 15 – 49 lat (N=800) w terminie od 26 lipca do 11 sierpnia 2010.