Logo

Marketing MIX

Faktoring wspiera debiutantów

Faktoring to narzędzie finansujące działalność firmy na każdym etapie działania. W praktyce okazuje się, że jedną z głównych barier w rozwoju firm jest nie brak wizji, odwagi i chęci do działania czy też agresywna konkurencja, ale brak kapitału na rozwój. Dotyczy to szczególnie firm będących w początkowej fazie funkcjonowania. Tym bardziej, że firmy te nie są jeszcze atrakcyjnymi partnerami dla banków udzielających kredyty. Dla nich przede wszystkim liczy się historia kredytowa firmy. W takich przypadkach bardzo dobrze sprawdza się faktoring. Podstawą do udzielenia finansowania w postaci faktoringu jest możliwie rozproszony portfel kontrahentów, ich wiarygodność a także perspektywy na przyszłość.

Firma rozpoczynająca działalność jest finansowana najczęściej ze środków własnych jej założycieli. Dzięki ich kontaktom zaczyna pozyskiwać zlecenia od pierwszych klientów. Praktyka rynku pokazuje, że nowe firmy nie mogą liczyć na taryfę ulgową. By konkurować z innymi muszą przyjmować warunki dyktowane przez duże koncerny i akceptować długie terminy płatności.

W historii Bibby Financial Services mamy wiele przypadków współpracy z firmami z krótkim stażem rynkowym. W takiej sytuacji było 3 właścicieli nowej firmy handlowej  zamawiającej w Chinach gadżety reklamowe. Kontakty wśród dużych klientów pozwoliły jej zdobyć pierwsze zlecenia. Barierą rozwoju był jednak mały kapitał obrotowy – 270 000  PLN, a także brak zdolności kredytowej – firma powstała w 2009 roku i nie była jeszcze atrakcyjnym partnerem dla banku. By wypłynąć na szersze wody konieczny był zastrzyk gotówki – za towary produkowane w Chinach płaci się przed wysyłką towaru do kraju co uniemożliwiało właścicielom realizację większych zleceń. W firmie zastosowano faktoring – w   momencie podpisania umowy firma uzyskała limit finansowania 400 000 PLN i miała 3 dużych odbiorców. Dzięki pozyskanej gotówce spółka zaczęła szybko realizować nowe kontrakty będąc w stanie przepłacić za towar i tym samym powiększać skalę zleceń i liczbę odbiorców. Już 4 miesiące później obsługiwała 9 dużych klientów, a limit finansowania wzrósł do miliona złotych. Udzielając finansowania doceniliśmy dobry pomysł na biznes i kontakty właścicieli. Tym samym faktoring stał się „paliwem”, dzięki któremu firma szybko weszła na wyższe obroty.

Autorem wypowiedzi jest Magdalena Martynowska-Brewczak, Dyrektor Oddziału W Warszawie, Bibby Financial Services Sp z o o. (na zdjęciu).