Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw ma ogromny wpływ na sytuację gospodarki całego kraju. Tymczasem małym firmom na polskim rynku łatwo nie jest. Na temat dekoniunktury, bolączek i wspierania przedsiębiorczości rozmawiamy z Krajowej Izby Gospodarczej, Andrzejem Arendarskim.
Joanna Łęczycka: Gospodarcza dekoniunktura dotknęła już wiele krajów. Czy polskie firmy ominie kryzys?
Andrzejem Arendarskim: Jak pokazały badania nastrojów przedsiębiorców, przeprowadzone przez KIG w ubiegłym roku, Polacy są optymistami i wierzą, że dobra koniunktura powróci. 66 proc. ankietowanych przedsiębiorców zadeklarowało zwiększenie obrotów w bieżącym roku, a tylko 10 proc. oczekuje ich spadku. Blisko dwie trzecie przedsiębiorców planowało zwiększyć swoją sprzedaż, także eksportową – wzrostu oczekiwało ponad 45 proc. badanych przedsiębiorców. Dobre prognozy dotyczą również planów inwestycyjnych. Wyniki ankiety KIG mogą budzić zadowolenie. Niestety, kondycja polskich firm w dużej mierze będzie zależeć od rozwoju sytuacji na rynkach finansowych. Wielką niewiadomą wciąż pozostaje rozwój sytuacji w strefie euro – cześć należących do niej państw nadal znajduje się w poważnym kryzysie. Jeśli eurolan wytrzyma kryzys, jest szansa, że nastroje przedsiębiorców nie ulegną pogorszeniu. (…)
Wywiad ukazał się w majowym wydaniu OOH magazine.
Cała publikacja dostępna pod adresem:
pub.oohmagazine.pl/2011/OOH25.pdf