Logo

Marketing MIX

10 trendów na rok 2012 według agencji JWT

JWT, jedna z najbardziej znanych marek reklamowych opublikowała właśnie siódme wydanie raportu, omawiającego najważniejsze trendy, które mają szansę wpłynąć na opinie i zachowania konsumentów w nadchodzącym roku.

W kontekście niepewności gospodarczej na ważności zyskają te trendy, w centrum których znajduje się idea odpowiedzialności społecznej i nowe technologie. Zgodnie z przewidywaniami, gospodarka zmusi marki do tworzenia produktów zaspakajających potrzeby konsumentów wrażliwych na cenę. Jednocześnie nadchodzące czasy obudzą w ludziach ducha przedsiębiorczości, na czele z tzw. Straconym Pokoleniem (Lost Generation) – młodych ludzi gotowych do podjęcia wyzwań zawodowych na własną rękę.

Inne kluczowe trendy omawiane w raporcie to:

• Żywność  jako nowy eko-problem  (Food as the New Eco-Issue) – konsumenci będą mieli coraz większy wpływ na to, jaka żywność będzie produkowana i sprzedawana, głównie za sprawą wzrastającej świadomości ekologicznej i ekonomicznej. W związku z tym, że coraz więcej regionów na świecie cierpi na braki żywności, lub/i ich wzrastające ceny, niezwykle istotne, oprócz uwarunkowań ekologicznych, stanie się zastosowanie mądrych rozwiązań w kwestii dostępności żywności.

• Przypadkowość zaprojektowana na nowo (Reengineering Randomness) – nasze światy stają się coraz bardziej zindywidualizowane i hermetyczne, poszukujemy niszowości lub jesteśmy w niej definiowani. Uważniej selekcjonujemy i chcemy się wyróżniać, więc istotne stanie się poszukiwanie inspiracji na nowo, dostęp do różnorodności opinii, przypadkowości, szerszej perspektywy zjawisk.

• Opcjonalne małżeństwo (Optional Marriage) –  coraz więcej kobiet wybiera model, który nie łączy zakładania rodziny z małżeństwem. To trend popularny w krajach Zachodu  i coraz silniej zaznaczający się na Wschodzie. Współczesna definicja małżeństwa to dzisiaj gospodarstwa jednoosobowe, wolne związki i matki samotnie wychowujące dzieci.

“W naszym corocznym raporcie dotyczącym trendów, systematyzujemy i interpretujemy to, co nas otacza, by inspirować pomysły tworzone wokół marek, kategorii czy przekonań konsumenckich. Pomagamy zidentyfikować pojawiające się możliwości, by móc znaleźć dla nich zastosowanie w komunikacji marketingowej." – mówi Anna Mack, dyrektor działu badań nad trendami w agencji JWT. „Trendy są tak złożone, jak każdy inny ludzki fenomen. Ich definicja jest niedookreślona, a raz zauważone, mogą być swobodnie kształtowane.”

"Raport JWT – 10 trendów, które wpłyną na  nasz świat w 2012 roku” to rezultat badań ilościowych i jakościowych prowadzonych przez nas przez cały rok. Wkład w jego powstanie miało ponad 70 planerów w prawie 30 krajach; przeprowadzono także wywiady z ekspertami, trendsetterami z wielu sektorów, m.in.: technologii, rynku dóbr luksusowych czy też kręgów akademickich.

Wśród trendów, na które JWT zwróciło uwagę w poprzednich latach znalazły się:
–  "De-Teching” w 2011 – coraz większa liczba ludzi odłączających się, choćby na chwilę, od komputerów w poszukiwaniu wytchnienia z dala od  technologii);
– "Location Based Everything”  – trend z 2010 r., eksplozja mobilności, która pozwalała na wzajemne lokalizowanie się przy pomocy telefonów komórkowych);  
– „The small movement" z 2009 r.  – odejście od przekonania, że duże jest lepsze – poczynając od domu, kończąc na samochodach czy telefonach komórkowych;  
oraz "Radical transparency” z 2008 r. –  postawa „nie mam nic do ukrycia" w radykalnej postaci obecna w sieci.

Raport JWT – „10 trendów, które wpłyną na nasz świat w 2012 roku” można pobrać z  JWTIntelligence.com.