Logo

Marketing MIX

Coldplay zagra na Stadionie Narodowym

Koncert organizowany wspólnie przez Alter Art i Live Nation odbędzie się w ramach trasy promującej najnowszą płytę zespołu zatytułowaną „Mylo Xyloto”. Jeden z pierwszych koncertów, na którym Coldplay wykonali utwory z wtedy jeszcze niewydanego albumu odbył się na festiwalu Heineken Open’er 2011. Był to jednocześnie premierowy występ Coldplay w Polsce, oglądany przez ponad 60 tysięcy fanów. Przyszły rok będzie dla grupy Chrisa Martina czasem intensywnego koncertowania, w ramach którego zespół wystąpi na kilkunastu arenach w Stanach Zjednoczonych i Europie, w tym na 7 stadionach w samej Wielkiej Brytanii. Na koncertowej mapie Coldplay znalazła się także Warszawa.

Album „Mylo Xyloto” ukazał się 24 października br. i w ciągu zaledwie miesiąca trafił do pierwszej dziesiątki najchętniej kupowanych płyt 2011 w Wielkiej Brytanii z wynikiem prawie pół miliona sprzedanych egzemplarzy. Jeśli doliczy się do tego ponad milion egzemplarzy ze Stanów Zjednoczonych i pozostałe setki tysięcy ze sprzedaży ogólnoświatowej w niecałe dwa miesiące od premiery, piąte studyjne wydawnictwo Coldplay rozeszło się w ponad dwu milionach sztuk. Jednocześnie, na Wyspach wersja cyfrowa płyty pobiła rekord sprzedaży: ponad 80 tysięcy egzemplarzy w ciągu tygodnia. Dodając do tego pierwsze miejsca list sprzedaży od Australii przez Danię i Portugalię po Meksyk otrzymamy kolejny bestsellerowy produkt firmowany przez Coldplay.

Nie powinno to jednak dziwić, bo ten zespół był wyjątkowy już od pierwszych chwil. Umiejętności muzyczne członków, teksty oraz melodie natychmiast podbiły serca publiczności. Pierwszy album „Parachutes” pojawił się w lipcu 2000 roku, po serii znakomicie przyjętych koncertów oraz entuzjastycznie odebranych singlach „Shiver” i „Yellow”. Płyta zadebiutowała na szczycie UK Albums Chart spotykając się z aplauzem także w całej Europie oraz Stanach i przyniosła im pierwszą z siedmiu nagród Grammy, jakie otrzymali do tej pory. Na wydanym dwa lata później „A Rush of Blood to the Head” znalazł się cały zestaw hymnów takich jak “In My Place”, “The Scientist” i oczywiście “Clocks”, nagrodzone w 2004 roku Grammy w kategorii Record Of The Year. Sama płyta trafiła na czołowe miejsca wielu podsumowań roku 2002 w muzyce. Z zaledwie dwoma albumami, ale takim repertuarem, zespół mógł spokojnie wcielić się w rolę headlinera takich festiwali jak Glastonbury czy Rock Werchter i wyrobić sobie renomę jednego z najlepszych koncertowych zespołów na ziemi.

Na kolejny album czekano trzy lata. Płyta „X&Y” rozeszła się w ponad 8 milionach egzemplarzy, zdobywając tytuł najchętniej kupowanego albumu roku 2005. Płyta trafiła na pierwsze miejsca list sprzedaży w 20 krajach. Singlami promującymi album były m.in. kompozycje „Speed Of Sound”, „Fix You” oraz „Talk”. Ten ostatni powstał na bazie riffu z „Computer Love” niemieckiej legendy elektroniki Kraftwerk. Warto dodać, że trzy pierwsze płyty Coldplay otrzymały najważniejsze brytyjskie nagrody muzyczne czyli Brit Awards w kategorii Best British Album.

Nowym etapem kariery dla Coldplay stała się współpraca z legendarnym muzykiem i producentem Brianem Eno. Szukający nowych kierunków muzycy w 2008 przedstawili album “Viva la Vida or Death and All His Friends”, na którym eksperymentowali z brzmieniem, produkcją i gatunkami jednocześnie zachowując swój tradycyjny styl i zdolność do pisania przebojowych piosenek, z tytułową „Viva La Vida” na czele. Płyta znalazła swoje rozwinięcie kilka miesięcy później na EP’ce zatytułowanej „Prospekt’s March”. W jednym z utworów gościnnie pojawił się Jay-Z, amerykański raper, prywatnie przyjaciel Chrisa Martina.  

Brian Eno pojawił się po raz kolejny w studiu w czasie prac nad „Mylo Xyloto” – pierwszym koncepcyjnym albumem Coldplay, który – jak podkreślają sami muzycy – jest „historią miłosną z happy-endem”. Wśród inspiracji wymieniany jest amerykański serial „The Wire”, antynazistowski ruch Białej Róży oraz old schoolowe graffiti, co widać w szacie graficznej płyty, scenografii koncertów i wyglądzie zespołu we wszystkich materiałach i wydarzeniach promujących „Mylo Xyloto”.

Każdy element dopracowany w najmniejszym szczególe i zaufane grono współpracowników to wartość sama w sobie. Na szczęście Coldplay potrafią cały czas zaskakiwać, choćby zaproszeniem do gościnnego udziału w utworze „Princess of China” Rihanny czy kameralnym występem dla 500 osób.