Logo

Marketing MIX

23. Międzynarodowe Biennale Plakatu

Międzynarodowe Biennale Plakatu to prestiżowy konkurs, który przyciąga uwagę miłośników sztuki i artystów. W ostatniej edycji Muzeum Plakatu, organizator konkursu, otrzymało prawie 3500 prac z 50 krajów całego świata. W tym roku impreza odbędzie się już po raz 23 i zaprezentuje twórczość plakatową powstałą na świecie w latach 2010-2011. Prace, nadsyłane przez autorów indywidualnych, grupy, studia i agencje artystyczne oceniane będą w 4 kategoriach: plakat kulturalny, plakat reklamowy, plakat społeczny oraz Złoty Debiut. Dodatkowo, w związku z odbywającymi się w czerwcu mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, wprowadzono kategorię specjalną – EURO 2012. Będzie to konkurs na plakat prezentujący graficzne spojrzenie na tematykę sportową związaną z odbywającym się w Polsce i na Ukrainie turniejem. Spośród kilku tysięcy nadesłanych prac komisja kwalifikacyjna wybierze kilkaset. Publiczność będzie je mogła zobaczyć już od 2 czerwca 2012, nie tylko w Muzeum Plakatu, ale też w wielu innych warszawskich miejscach kultury.

„W tym roku udało się nam pozyskać do współpracy szereg liczących się warszawskich galerii m.in. Galerię Muzeum Drukarstwa, Soho Factory, Galerię Schody oraz Galerię Funky ” – podkreśla Maria Kurpik, Kurator Muzeum Plakatu. „Uzyskaliśmy również wsparcie od wielu instytucji kulturalnych w Warszawie takich jak ASP i Łazienki Królewskie. Sinfonia Varsowia oddała nam swoje przestrzenie na zorganizowanie tam ekspozycji związanych z Biennale. Prowadzimy także rozmowy z Centrum Nauki Kopernik. Moim zdaniem, takie wspólne działania umożliwią nie tylko przetrwanie, ale także rozwój tego najstarszego na świecie i uznanego za najbardziej prestiżowy konkurs w tej dziedzinie sztuki” – dodaje Maria Kurpik.

Międzynarodowe Biennale Plakatu zostało zapoczątkowane w 1966 roku i było pierwszą tego typu imprezą na świecie. Dzięki wysiłkom polskich grafików przetrwało burzliwy dla kultury okres PRL, zyskując prestiżowy status wśród krajowych i zagranicznych artystów. Co dwa lata podsumowuje dorobek uznanych plakacistów, a jednocześnie jest szansą dla młodych artystów do zaprezentowania się w kategorii Złoty Debiut. Wśród laureatów poprzednich edycji są m.in. Andy Warhol, Hiroshi Tanaka i Henryk Tomaszewski.