Logo

Marketing MIX

Sprzedaje się to, czego ludzie potrzebują na co dzień (wywiad)

Na temat popularności elektronicznch gadżetów, Euro 2012 oraz nowego produktu w ofercie CiTRON, rozmawiamy z właścicielem firmy – Arturem Owczarskim.

Joanna Łęczycka: Jak kształtuje się zainteresowanie gadżetami elektronicznymi na polskim rynku?

Artur Owczarski: Szeroko rozumiana elektronika na stałe zagościła w naszej branży. Wystarczy zajrzeć do katalogów międzynarodowych koncernów lub lokalnych importerów. Wszędzie można natrafić na takie artykuły. Branża upominków reklamowych to lustro naszego codziennego życia. Sprzedaje się to co ludzie potrzebują na co dzień i to co jest w danej chwili modne –  no może jeszcze sporo tego co nikomu nie jest potrzebne ale cieszy oko. Wszyscy jesteśmy „gadżeciarzami” tylko nie każdy się do tego przyznaje.  Elektronika spełnia oba te kryteria, jest użyteczna, potrzebna i modna. Kilka lat temu prym wiodły stacje pogodowe czy kalkulatory, dzisiaj niekwestionowanym liderem są pamięci USB. My budowaliśmy rynek pamięci USB w branży artykułów promocyjnych w Polsce, byliśmy tez jednymi z pierwszych w Europie. Zaczęliśmy import USB już na jesieni 2005 roku. Od tamtej pory notujemy nie tylko nieprzerwany wzrost sprzedaży ale i liczby konkurentów. Konkurencja to dobra rzecz bo poszerza rynek i wymusza modernizacje. CiTRON posiada od lat największą ofertę pamięci USB w POLSCE i cały czas ją poszerzamy. W tym roku wprowadzamy na polski rynek zupełnie nową ofertę, nie znane w naszym kraju myszki komputerowe ClickCar Mouse i pamięci USB ClickCar Stick w kształcie luksusowych samochodów. Są to ekskluzywne, odwzorowane w najmniejszych szczegółach, wierne repliki, modeli prawdziwych aut wykonane na licencji producentów.

JŁ: Czy w tym, ważnym dla naszego kraju, roku zauważalny jest wzrost sprzedaży gadżetów elektronicznych?

AO: Euro to trudny temat. Z jednej strony zaangażowane sa wielkie koncerny które artykuły promocyjne realizują w olbrzymich nakładach. Takie zamówienia trafiają do nielicznych firm w Polsce czy w Europie. Obserwujemy również tendencje koncernów do bezpośredniego zamawiania w Chinach bez udziału pośredników. Moim zdaniem ta tendencja będzie się nasilać. Większość firm sprzedających upominki reklamowe nie ma tutaj pola do popisu.

Po drugie są firmy , które wykupiły licencję na logo EURO 2012 i sprzedają artykuły w detalu. To właśnie oni „zaleją” Polsce tanimi i droższymi artykułami z logiem mistrzostw, a nie firmy z branży. Po trzecie nie ma możliwości znakowania artykułów oznaczonych logiem EURO logotypami firm, które nie mają licencji. Te wszystkie argumenty eliminują nasilenie sprzedaży dla większości graczy na rynku. Jedyna zmiana, moim zdaniem to fakt, że klienci będą w tym roku angażować środki przeznaczone na artykuły promocyjne na upominki kojarzące się z piłką lub barwami narodowymi. Nie sądzę jednak żeby to były dodatkowe środki, a raczej te zwyczajowo przeznaczone na „gadzety”. Zwyczajnie w tym roku więcej sprzeda się artykułów kojarzących się z ta tematyką, nic więcej. Dlatego Euro 2012, moim zdaniem, bardziej wpłynie na tematykę sprzedaży upominków, ich charakterystykę, dobór asortymentu niż na wzrost sprzedaży.

W CiTRONIE zamówienia kojarzące się z piłką nożną i związane z EURO 2012 odnotowujemy już od czasów polskich starań o organizację imprezy. Od początku tego roku jednak, co raz więcej klientów życzy sobie USB w kształcie piłkarzy czy koszulek piłkarskich. Znakujemy tez modele barwami narodowymi i elementami kojarzącymi się z piłką nożną. To jedyna różnica.

JŁ: Jakie firmy i przy okazji jakiego rodzaju kampanii zamawiają elektroniczne gadżety?

AO: Większość firm zamawia pamięci USB, chciałoby się powiedzieć, że Ci którzy tego nie robią wkrótce zaczną. Pamięci USB stały się upominkiem masowym. Kilka lat temu kojarzyły się z ekskluzywnością. W czasach gdy pendrive 128 MB z nadrukiem kosztował 46 PLN rzeczywiście tak było. Dzisiaj modele 1 GB kosztują w granicach 10 PLN – to zupełnie przewartościowało pozycjonowanie upominku. Pendrive to naturalny prezent na konferencje prasową, szkolenie, seminarium ale również idealny upominek dla pracowników i klientów. Niezależnie w jakiej branży pracujemy i czym się zajmujemy, nasi klienci, pracownicy, bliższe i dalsze środowisko korzysta z komputerów. Oni wszyscy częściej lub rzadziej korzystają z pamięci USB. Pendrive dołączyły do grona takich upominków jak kubek, długopis czy smycz reklamowa.

JŁ: Jakie możliwości kreatywnego wykorzystania stwarza pendrive?

AO: Na początku dostępnych było około 30-u modeli. Wszystkie do siebie podobne, różnice wynikały z użytego materiału. Na przestrzeni lat wyobraźnia ludzka i rosnące możliwości technologiczne szybko to zmieniły. Dzisiaj łatwo można znaleźć gotowe modele w najróżniejszych kształtach. Od samolotów, otwieraczy do butelek, spinaczy na pranie, gałęzi drzew, maskotek, zakładek do książek samochodów, pociągów, kart kredytowych po modele wypełnione płynem z pływającym logo czy USB wodoodporne, kodowane odciskami palców czy z wbudowanym wskaźnikiem laserowym, długopisem lub kamerą. Dla bardziej wymagających można tworzyć nowe, dowolne  formy plastikowe, metalowe i najbardziej popularne, bo najtańsze, formy silikonowe. Ograniczenia sprzed kilku lat znikają i dzisiaj nie jest problemem wyprodukowanie USB w siedmiu kolorach 3D. jestem pewien że to jeszcze nie koniec. W następnych latach nie jedno nas jeszcze zaskoczy. Technologicznie jesteśmy w trakcie przełomu szybkości zapisu i odczytu. Idzie czas USB 3.0 i tego nikt nie zatrzyma.

JŁ: Citron wprowadził w tym roku nowy designerski produkt. Proszę o nim opowiedzieć.

AO: To zupełna nowość na polskim rynku. Mamy nadzieje, że tak jak w innych krajach na świecie stanie się przebojem nie tylko w naszej branży ale również w sprzedaży detalicznej. Wprowadzamy na nasz domowy rynek znane w wielu krajach świata marki CLICK CAR MOUSE i CLICK CAR STICK.

Są to licencjonowane przez producentów samochodów, wierne repliki odzwierciedlające prawdziwe modele aut luksusowych i codziennego użytku.. Dostępne w ofercie CiTRON myszki i USB to modele takich marek jak: Aston Martin, Maserati,  Mercedes, BMW, Mini Cooper, Range Rover, VW, FIAT, OPEL. Oferta cały czas jest jednak poszerzana i już wkrótce pojawią się modele aut producentów tj.  Bentley i innych.

Produkty CliCK CAR w ofercie firmy CiTRON to wyjątkowe przedmioty posiadające cechy obiektów kolekcjonerskich. Wszystkie egzemplarze są ręcznie malowane, a w trakcie pracy świecą im się przednie i tyle światła. Myszki można zamówić w wersji bezprzewodowej i przewodowej. Pamięci USB dostępne są w pojemnościach 4 GB i 8 GB. Eleganckie opakowanie, dostawy w trzy dni od złożenia zamówienia, możliwość zdobienia tampodrukiem lub grawerem laserowym dopełniają to oryginalna ofertę.