Logo

Marketing MIX

Grupa PGD liderem polskiego rynku dealerskiego

Lista TOP50 potwierdziła zmiany zachodzące na motorynku. Wskaźnik konsolidacji pobił kolejny rekord, wyraźne zmiany zaszły w czołówce zestawienia, ale Grupa PGD potwierdziła pozycję nr 1, wyprzedzając kolejną firmę w rankingu aż o 5479 aut.

W 2011 z salonów Grupy PGD w Polsce wyjechało 11729 nowych samochodów, co potwierdziło jej pozycję lidera na polskim rynku motoryzacyjnym. Przewaga nad kolejnym dealerem w zestawieniu wyniosła bowiem aż 5479 sztuk.

Ogłoszona po raz piąty lista została przygotowana przez firmę doradczą DCG Dealer Consulting oraz Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar. Podobne zestawienia są publikowane corocznie na wszystkich rozwiniętych rynkach dealerskich świata – m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech czy w Holandii.

Na podstawie list TOP50 obliczany jest przede wszystkim wskaźnik konsolidacji rynku, czyli procentowa wielkość sprzedaży 50 największych firm w stosunku do całego rynku. W Polsce, rok 2011 był kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost tego wskaźnika − tym razem, o kolejne ponad 2 pkt. proc., do 38,79 proc. Polski wskaźnik konsolidacji jest dzisiaj jednym z najwyższych wskaźników na europejskich rynkach dealerskich.

Nadal rozwija się też zjawisko wielomarkowości na polskim rynku dealerskim. Wskaźnik firm wielokoncernowych wśród dealerstw z najnowszego TOP50 uległ niewielkiemu zwiększeniu − z 74 do 78 proc., a w pierwszej dziesiątce nadal nie ma − i pewnie już nigdy nie będzie − dealera sprzedającego samochody tylko jednej marki.