Logo

Marketing MIX

W 2012 roku wydatki na reklamę w Polsce spadną o 0,7%

ZenithOptimedia szacuje, że w 2012 roku łączne wydatki na reklamę w Polsce spadną o 0,7% w stosunku do poprzedniego roku. Oznacza to redukcję wcześniejszych estymacji, mówiących o wzroście na poziomie 1,9%. Prognozowana wartość rynku reklamowego wyniesie na koniec roku 7,09 mld złotych netto.

Obniżenie wydatków reklamowych jest odbiciem ogólnej sytuacji makroekonomicznej oraz wynikającego z niej ograniczenia budżetów.

Zredukowaliśmy wcześniejsze estymacje z uwagi na mało optymistyczne informacje płynące z rynku, dotyczące wartości wydatków reklamowych w pierwszym kwartale oraz prognozy gospodarcze mówiące o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji. Ostrożniejsze prognozy wynikają także z weryfikacji wcześniejszych oczekiwań związanych z Euro 2012. Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców, ci jednak obcięli swoje inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym – tłumaczy Anna Marszalik-Kraszewska, Dyrektor Działu Rozwoju Badań DriveR, ZenithOptimedia Group.

Beneficjentem Euro 2012 miał być outdoor, jednak praktyka pokazała, że mistrzostwa jedynie zmniejszyły cięcia budżetów, jakie od pewnego czasu dotykają to medium. ZenithOptimedia szacuje, że w tym roku wydatki na reklamę OOH zmniejszą się w stosunku do roku poprzedniego o 2,6%.

Nieznaczny spadek odnotuje największe pod względem udziału w wydatkach medium, czyli telewizja. Według szacunków ZenithOptimedia w 2012 roku inwestycje na reklamę telewizyjną będą niższe od ubiegłorocznych o 0,4%. Spadek wynika ze zmniejszonego popytu na czas antenowy, który można zaobserwować od kwietnia i który nie odbudował się na czas Euro 2012 ze względu na obawy marketerów o zbyt duże nasycenie reklamowe.

Radio, kino i Internet to jedyne media, w których, zdaniem analityków ZenithOptimedia, wydatki reklamowe wzrosną. Będzie to odpowiednio: +2,5%, +3,7% oraz +11,5%.

Tak duży wzrost wydatków na reklamę w Internecie jest odzwierciedleniem światowego trendu. Na wzrost ten przypada w głównej mierze zwiększenie inwestycji na reklamę w wyszukiwarkach (SEM) oraz na performance. Jednocześnie spodziewane jest wyhamowanie wydatków na reklamę display – wyjaśnia Agata Majecka, Dyrektor Zarządzająca Performics, digitalowego działu ZenithOptimedia Group.