Logo

Marketing MIX

Wydatki reklamowe w krajach strefy euro spadną o 1,1%

Strefa euro uniknęła formalnej recesji (definiowanej jako spadek PKB przez dwa kolejne kwartały) utrzymując niezmieniony poziom PKB w 2012 roku, jest jednak oczywiste, że unijna gospodarka jest w złej kondycji, a z głęboką recesją i bezrobociem borykają się Włochy, Hiszpania, Portugalia i oczywiście Grecja. Na tych czterech rynkach wydatki reklamowe maleją w szybkim tempie. Lokalni reklamodawcy walczą o utrzymanie rezerw gotówkowych, a międzynarodowi rewidują długoterminowy potencjał swoich inwestycji. W innych krajach strefy euro wydatki pozostają na stałym poziomie, poza Austrią, Finlandią i Niemcami, gdzie rosną na równi z inflacją.  ZenithOptimedia szacuje, że wydatki reklamowe w krajach strefy euro spadną w 2012 roku o 1,1%.

Prognozy ZenithOptimedia zakładają, że kraje strefy euro unikną katastrofy gospodarczej (takiej jak np. rozpad eurolandu) w tym roku, po czym nastąpi powolna, ale stabilna poprawa sytuacji gospodarczej. W oparciu o te założenia analitycy przewidują, że wydatki reklamowe w krajach strefy euro wzrosną w 2013 roku o 2,3%, a w 2014 – o 3%.

Sytuacja w krajach strefy euro powoduje obniżenie prognoz dla całej Europy. ZenithOptimedia redukuje prognozy wzrostu wydatków reklamowych w 2012 roku dla Zachodniej Europy z 1,5% do zaledwie 0,4%, a dla Europy Środkowej i Wschodniej z 6,5% do 6,2%.