Artykuły promocyjne potocznie nazwane również gadżetami reklamowymi to jeden z nośników reklamy. Swoją popularność zawdzięczają kilku aspektom. Wśród podstawowych i chyba najistotniejszych walorów upominków reklamowych można wymienić ich funkcjonalność. Użyteczność przedmiotów jakimi obdarowywani są kontrahenci, pracownicy powodują, że pozostają one na długo w rękach odbiorcy, a przekaz reklamowy zamieszony na nich skutecznie utrwala się w ich pamięci.
Upominki reklamowe często wręczane są przy okazji różnego rodzaju eventów: pikników, imprez branżowych, imprez targowych, a przede wszystkim w codziennych relacjach z klientami. Decyzja o ich zakupie powinna być solidnie przemyślana, tak aby osoba obdarowana była z prezentu zadowolona i chciała z niego korzystać na co dzień… aby tak było przedmiot wręczany powinien nie tylko ładnie wyglądać ale przede wszystkim być solidnie wykonany.
Bardzo często w praktyce jest jednak inaczej. Osoby dokonujące zakupów upominków reklamowych zwracają w pierwszej kolejności uwagę na niską cenę gadżetu…. dlaczego tak jest?
Dlaczego na polskim rynku upominków reklamowych nadal najistotniejszym czynnikiem determinującym zakup jest cena? Jakie są konsekwencje takich wyborów? Na co powinny zwracać uwagę osoby odpowiedzialne za dokonywanie zakupów gadżetów reklamowych?
O odpowiedzi PIAP zapytał samych ekspertów – przedstawicieli agencji reklamowych zrzeszonych w Polskiej Izbie Artykułów Promocyjnych.
Joanna Warkocka – BTL FORMS Effective Advertising: Decydenci odpowiedzialni za zakupy artykułów reklamowych dla firm często pod wpływem presji, ograniczeń budżetów reklamowych, optymalizacji procesów zakupowych wskazują, jako kluczowe i najistotniejsze kryterium podejmowania decyzji -cenę produktu.
Polityka minimalizowania cen, wieloetapowe negocjacje, platformy zakupowe mają ogromny wpływ na strategię i politykę sprzedażową agencji reklamowych. W efekcie doprowadza to do patologicznej sytuacji, w której agencje reklamowe angażując cały potencjał organizacyjno, logistyczno-produkcyjny, zdeterminowane ograniczeniami konkurencji proponują produkt tani, nie spełniający norm jakościowych ,wtórny funkcjonalnie .Kryterium najniższej ceny, warunkujące pozyskanie zamówienia powoduje niekorzystny rezonans, zarówno dla firmy zlecające zamówienie jak i dla realizującej je agencji reklamowej. Konsekwencją tej krótkowzrocznej polityki są poważne reperkusje wizerunkowe, dewaluacja marek, których promocja ma być oparta na tanich gadżetach reklamowych, często jednorazowych, których żywotność jest ograniczona a walory jakościowe wątpliwe.
Natomiast agencje reklamowe narażając swoją reputacje, zmuszone są do wymiany reklamowanego towaru/nieunikniona sytuacja w przypadku sprzedaży tanich produktów//finalnie nie uzyskują zakładanych zysków. Dla obydwu podmiotów: klientów końcowych i agencji reklamowych decyzja zakupu i sprzedaży najtańszych gadżetów reklamowych niesie za sobą flustrację.
Zamiast zakładanych efektów promocyjnych: budowania silnych marek, wzrostu sprzedaży uzyskujemy katastrofalny w skutkach brak zaufania do marki/firmy .Produkt ,który będzie wsparciem promocyjnym dla firm lub ich marek powinien spełniać kryterium jakościowe, być użytecznym i funkcjonalnym,mieć ciekawy design i wyróżniać się na tle innych gadżetów. Z pewnością jego najniższa cena nie jest żadnym gwarantem skuteczności akcji promocyjnych – mówi Joanna Warkocka Właściciel BTL FORMS Effective Advertising.
Grzegorz Ćwikliński Właściciel SPro: W katalogu wiele artykułów promocyjnych wygląda atrakcyjnie, ale dopiero fizyczny kontakt z przedmiotem weryfikuje całe wrażenie. Mogę śmiało, stwierdzić, ze 90% produktów z niespotykanie niską ceną jak za taki produkt są złe jakościowo. Dziesięcioletnie doświadczenie w branży nauczyło mnie że dobre relacje z klientami można zbudować tylko wtedy kiedy oferowany produkt jest odpowiedniej jakości. Unikam w ten sposób niepotrzebnych konfliktów czy żalu ze strony klienta, a zyskuję dobre relacje i lojalność.
Jest oczywiście pewne ryzyko, bo nie jesteśmy w stanie znać fizycznie kilkunastu tysięcy produktów. Zdarzało się, ze zamówienie było realizowane, przychodził produkt i po jego rozpakowaniu dzwoniłem do klienta sugerując inne rozwiązania. Proszę mi wierzyć, ze klient to docenia. Reasumując – warto przekonywać klientów i uświadamiać o stosunku jakości do ceny – mówi Grzegorz Ćwikliński właściciel agencji reklamowej SPro.
Jarosław Niemiera Właściciel Pro-Activ: Jeżeli mówimy o wyborze artykułu reklamowego to zaczynamy od pomysłu na reklamę przy pomocy tak naprawdę prezentu (choćby drobnego), wręczanego naszemu: klientowi, kontrahentowi czy osobom im towarzyszącym .A żeby mówić o pomyśle musimy wiedzieć coś o grupie docelowej i miejscu dystrybucji naszego upominku (piknik, zebranie, konferencja, odwiedziny u klienta itp.).
Bez tego błądzimy po omacku ale wówczas możemy posłużyć się złotymi zasadami wyboru czyli, upominek powinien być: Uniwersalny (np. dla dorosłego, dziecka, kobiety czy mężczyzny), Użyteczny, dla naszych przyszłych obdarowanych .Oczywiście spełniając te warunki i do tego bardzo tanich przedmiotów możemy znajdź bez liku na rynku, ale musimy wówczas pamiętać że mamy do czynienia z reklamą, która oddziałowuje na klienta tak długo jak istnie nośnik (nasz gadżet) na którym została ona umieszczona. A tu najtańszy produkt może okazać się chybioną inwestycją. Kto lubi pisać rozpadającym się długopisem, czy ktoś ubierze koszulkę która po pierwszym praniu nie będzie trzymać żadnego parametru? Trzeba jeszcze dodać że użytkownicy tych niefortunnych prezentów mogą sobie skojarzyć logo z jakością reklamy i wyciągnąć wnioski co jakości produktów reklamującego się. Jakość nie bierze się z nikąd, za dobry produkt za dobrą usługę czy obsługę musimy zapłacić i z tym raczej nikt dziś już nie dyskutuje a cena powinna być raczej wyważoną a nie najniższa – mówi Jarosław Niemiera właściciel agencji reklamowej Pro-Activ.
Polska Izba Artykułów Promocyjnych początkiem 2013 roku zakończyła II edycję badania postrzegania ARTYKUŁÓW PROMOCYJNYCH JAKO NOŚNIKA REKLAMY.
86% marketerów uznało artykuły promocyjne za skuteczne narzędzie.
Wyniki badań zaprezentowane zostały w kampanii skutecznenarzedzie.pl. Badanie skierowane było do klientów końcowych, w szczególności pracowników działów marketingu zarówno dużych korporacji, jak również małych i średnich przedsiębiorstw. 86% ankietowanych uznało upominki reklamowe za skuteczny nośnik reklamy i dokonuje zakupów artykułów w celu kształtowania wizerunku swojej firmy. Wyniki badania pokazały że, z roku na rok zwiększa się świadomość osób odpowiedzialnych za dokonywanie zakupów artykułów reklamowych. Klienci przy dokonaniu zakupów artykułów promocyjnych zwracają uwagęprzede wszystkim na jakość ( odpowiedzi takiej udzieliło aż 73% ankietowanych).
Więcej na temat badania: www.skutecznenarzedzie.pl