W 2008 roku w Gdańsku zakończono prace nad projektem, który był pionierskim krokiem w marketingu miast i regionów na terenie Polski. Na podstawie międzynarodowego programu badawczego powstała „Strategia Marki Gdańsk do 2013 roku”, obejmująca swoim horyzontem rok po wyjątkowym dla miasta wydarzeniu, jakim miało być współorganizowanie Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012™. Dzięki pogłębionej analizie określono wówczas 5 celów strategicznych, których zadaniem było wytyczenie kierunku, w którym miała rozwijać się Marka Gdańsk, inspirowanie do działania we wskazanych obszarach oraz stworzenie generalnych ram dla inicjatyw i przedsięwzięć realizowanych od 2008 roku. Na szczycie piramidy tożsamości Gdańska stanęła obietnica wolności, inspiracji i twórczego klimatu, a podstawą pozycjonowania marki była idea okna na świat, otwartego na zmiany miasta wolności, które daje do myślenia i niejako zmusza do działania. Konsekwentna, wielopłaszczyznowa realizacja tej strategii przyczyniła się do budowy spójnej marki miasta i zwiększenia jej świadomości na rynku globalnym.
Rozwój Gdańska w ostatnich latach oraz dynamika zmian w jego otoczeniu to główne przyczyny rozpoczęcia prac nad stworzeniem uaktualnionej wizji marki miasta. Nowy dokument strategiczny obejmie ewaluację poprzednich działań oraz krytyczną analizę obecnej kondycji marki w oparciu m.in. o wyniki międzynarodowego projektu badawczego dotyczącego Marki Gdańsk i obejmującego Polskę, Wielką Brytanię, Niemcy, Szwecję i Hiszpanię. Głównym celem projektu ma być przedstawienie wizji przyszłości marki w ujęciu ewolucyjnym oraz wskazanie konkretnych działań, służących dalszemu jej budowaniu i rozwijaniu w spójny i konsekwentny sposób. Istotne będzie sformułowanie odpowiedzi na pytania o aktualną tożsamość Gdańska i jego unikalny charakter: czym się wyróżnia, jakie są jego główne atuty, za pomocą których mógłby rywalizować na rynku globalnym, co w największym stopniu decyduje o jego potencjale i szansach rozwojowych oraz w jaki sposób powinna przebiegać komunikacja marki. Wszystkie założenia będą komplementarne z powstającym równolegle dokumentem „Gdańsk 2030 Plus Strategia Rozwoju Miasta”.
Partnerem miasta w tym przedsięwzięciu i zwycięzcą ogłoszonego wcześniej konkursu jest agencja Ogilvy Brand Consulting.
Źródlo: www.gdansk.pl
Zdjęcie: © whitelook – Fotolia.com