Niejedna osoba po przeczytaniu tego artykułu powie, że podobne kurtki widziała w sklepach odzieżowych w galerii. Na pierwszy rzut oka może tak wyglądają, aczkolwiek są pewne dość istotne różnice. Kurtki reklamowe, to kurtki, które najczęściej nie krzyczą swoim logotypem i co najważniejsze tak są uszyte, aby zapewnić specjalny dostęp do znakowania, co pozwala na właściwe umieszczenie przekazu reklamowego czy logotypu firmy. Wspólna, z kurtkami w galeriach, jest ich różnorodność pod względem jakości (materiał, wykończenie). Ktoś poszukujący profesjonalnej, oddychającej kurtki sportowej nie pójdzie do pierwszego lepszego sklepu. Z kurtkami reklamowymi jest podobnie, za lepszą jakość trzeba zapłacić więcej. Na szczęście jest tak duży wybór, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla swoich pracowników.
Nadchodząca jesień to właściwy czas na zamianę T-shirtu firmowego na kurtkę, bez obawy, że firma będzie przez to gorzej rozpoznawalna. Większość kurtek, również te z podszewką, posiada specjalny dostęp do znakowania techniką haftu lub druku. Najczęściej jest to zamek w podszewce z tylu na dolnej listwie, który umożliwia naniesienie grafiki na stosunkowo dużej powierzchni. Bardzo często spotykany jest także zamek na wysokości piersi, obok listwy albo wzdłuż listwy zamka.
Wybór kurtek nadających się do znakowania jest naprawdę spory. Pierwsze i najważniejsze znaleźć taką, która najlepiej będzie odpowiadała rodzajowi wykonywanej pracy, znaleźć satysfakcjonującą jakość i właściwą kolorystykę.
Przyjrzyjmy się bliżej jak to wygląda w praktyce. Zacznijmy od kurtek lekkich. Cienkie kurtki, typu WIATRÓWKI są dość popularne, ważą niewiele (ok. 200g) łatwo można je schować do kieszeni lub specjalnego pokrowca (marki B&C, Sol’s). Wykonana zazwyczaj z poliestru lub nylonu. Można podzielić na wiatrówki nazwijmy je tradycyjne, najczęściej kupowane w licznej kolorystyce oraz wiatrówki profesjonalne, sportowe (rowerowe z przedłużonym tyłem, odblaskami). Zazwyczaj kurtki te nie maja podszewki lub jest ona bardzo cienka, wykonana z siatki. Spośród kurtek można wygrzebać również dość nietypową „wiatrówkę” z polarem – na taki wynalazek pokusiła się marka Sol’s.
Kolejna grupa bardzo urozmaicona i również bardzo popularna to kurtki WODOODPORNE. Tu bez wątpienia króluje poliester, choć zdarza się np. poliamid lub nylon lub dodatkowo powłoka o właściwościach hydrofobowych. Kurtki te cechuje (w różnym stopniu) wodoodporność i oddychalność materiału. Właśnie ta uniwersalność powoduje popularność tej grupy wśród klientów. Można znaleźć zarówno kurtki z cienką podszewką, jak i te z ociepleniem polarowym. Mimo, że kurtki te dostępne są od licznych producentów, występują zazwyczaj w 4 kolorach: granatowym, czarnym, czerwonym i szarym lub w kombinacji tych kolorów. Zdarzają się perełki dostępne w 10 kolorach, nawet w ostrym żółtym lub pomarańczowym. W tej grupie można zaleźć kurtki uniwersalne/wielofunkcyjne tzw. 2w1 lub 3w1, z odpinaną podpinką z polara lub z odpinanymi rękawami. Różnorodność w tej grupie jest olbrzymia: od bardzo prostego wykonania po uszczelniane kieszenie, klejone szwy, różnorakie kieszenie, kaptur chowany, odpinany, z podszewką lub bez, mankiety regulowane na rzep, osłona podbródka, plisa pojedyncza lub podwójna przy zamku chroniąca od wiatru, odblaski… Przykładowi producenci: Kariban, B&C, Regatta, Result, Russell, Sol’s, James&Nicholson, Stormtech, Dare2b, Tee Jays.
[galeria=”1″]
Kolejna grupa kurtki WODOSZCZELNE sprawdzające się szczególnie w trudnym warunkach pogodowych kiedy ta wodoszczelność jest konieczna. Są wykonane najczęściej z nylonu lub poliestru ze specjalnymi powłokami PU, PCV, StromDry lub pod jeszcze innymi nazwami zastrzeżonymi przez producenta, ale chodzi o jedno – zapewnić nieprzemakalność. Można znaleźć je również w wersji z ociepleniem warstwy wewnętrznej. Klejone, uszczelniane szwy, wodoodporny zamek nie należą w przypadku tych kurtek do rzadkości.
Kolejna grupa to kurtki ROBOCZE, charakteryzujące się specjalnymi wzmocnieniami w miejscach narażonych na ścieranie, bardziej wytrzymałym materiałem, odpornym na zabrudzenia, wzmocnionymi szwami, dodatkowymi przeszyciami, licznymi użytecznymi kieszeniami. Kurtki te spełniają odpowiednie normy, posiadają wymagane certyfikaty. Dlatego są one trochę droższe, ale ich solidne wykonania daje nam dłuższy czas użytkowania. Koniecznie trzeba wydzielić w tym miejscu kurtki odblaskowe – robocze. To kurtki z materiału odblaskowego lub z elementami odblaskowymi, występujące w wersji z cienką podszewka lub ociepleniem. Są najczęściej bardzo dobrze wodoodporne. W tej kategorii można znaleźć nawet kurtkę z odblaskowej tkaniny softshell. Kurtki z tej kategorii proponuje m.in. firma Yoko, Dickies, Regatta Hard Wear, Result Work-Guard.
Od dobrych kilku lat wśród firm prym wiodą SOFTSHELLE. Są oddychające, wiatroodporne, lekkie, miękkie i przystępne cenowo. Najczęściej wybierane są softshelle marki Kariban, Sol’s, Regatta, Russell, Result, B&C, Tee Jays,Slazenger, James&Nicholson, Spiro i Stormtech. Jeśli natomiast ktoś potrzebuje kurtki wodoodpornej, to na pewno nie będzie to softshell. Niektórzy producenci, jak na przykład Russell albo Result posiadają w swojej ofercie lekkie softshelle, bez warstwy ocieplającej (typowej dla standardowego softshella). I na odwrót można znaleźć również wariacje z dodatkowym grubym ociepleniem (np. James&Nicholson).
Również kurtki zimowe nadają się do oznakowania, nawet te ozdobnie pikowane oraz kurtki narciarskie/snowboardowe. Jeśli zdecydujemy się na profesjonalne kurtki narciarskie możemy wybierać pomiędzy 2-3 producentów (np.Dare2b, Stormtech.) Ciekawe, jaskrawe pikowane kurtki zimowe proponuje np. firma James&Nicholson. Ocieplenie tych kurtek jest zazwyczaj poliestrowe lub z puchu i piór. Z ciekawostek, firma Result zaproponowała w zeszłym roku kurtkę z kamizelką do napompowania, zostawiając właścicielowi indywidualne dopasowanie kurtki do warunków pogodowych. Kamizelka wewnętrzna po nadmuchaniu odpowiadała ociepleniu kurtki puchowej.
Na koniec to, co na czasie, bo tekstylia reklamowe również podążają za modą – nazwijmy je kurtki modne. W tym roku są to lekko ocieplone kurtki pikowane w „romby” (np. marki Result), które cieszą się naprawdę dużym zainteresowaniem wśród klientów.
Artykuł promocyjny/ Ukazał się w OOH magazine, wydanie: październik-grudzień 2014. Wersja online do pobrania TUTAJ
L-Shop-Team – hurtowy dystrybutor tekstyliów
4.000 produktów, w tym ponad 300 kurtek
www.ksiazkawyboru.pl