„Świat się zmienia” to hasło przyświecające konferencji, jaka odbyła się 9 kwietnia br. w siedzibie firmy DKS Sp. z o.o. w Gdańsku. W odpowiedzi na nie organizatorzy (firmy: DKS Sp. z o.o., Duplo Polska, Key2Print, Akonda i Europrinter) przygotowali ciekawą tematykę spotkania, które zgromadziło niemal 90 osób. Dotyczyła ona e-commerce i marketingu internetowego. Dodatkową atrakcją tego wydarzenia – oprócz interesujących referatów – była możliwość przetestowania „na żywo” oprogramowania wspomagającego zarządzanie drukarnią, narzędzi do tworzenia stron i sklepów internetowych , a także do zapoznania się z cyfrowymi maszynami drukującymi oraz systemami introligatorskimi. Uczestnicy zostali również zaproszeni do konsultacji indywidualnych, podczas których mogli uzyskać wyczerpujące informacje, dotyczące konkretnych problemów w swoich zakładach produkcyjnych.
Wśród uczestników spotkania dominowały drukarnie, agencje reklamowe i inne firmy – głównie z Pomorza (choć również z innych stron Polski) – związane z szeroko pojętą branżą poligraficzną. Poszukują one rozwiązań, które ułatwiłyby ich przedsiębiorstwom funkcjonowanie w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości oraz gwarantowałyby ich rozwój w różnych kierunkach w przyszłości.
Spotkanie rozpoczęli Andrzej Ćwikliński z firmy DKS Sp. z o.o. oraz Dominik Szulim z Key2Print, którzy przywitali gości i hasłem „Świat się zmienia” zachęcili do zapoznania się z kolejnymi referatami. Pierwsze z wystąpień wpasowało się w to hasło znakomicie, ponieważ dotyczyło nowych możliwości sprzedaży produktów poligraficznych. Igor Kluź z firmy Key2Print skupił się przede wszystkim na różnorakich możliwościach sprzedaży przez Internet. Powołując się na dane, które pokazują, że obecnie około 63% Polaków korzysta z Internetu, a 43% regularnie dokonuje w nim swoich zakupów, przekonywał, że jest to niemal obowiązkowe miejsce, gdzie należy być obecnym ze swoją ofertą. W roku 2013 rynek e-commerce szacowano na około 26 mld zł, zaledwie rok później osiągnął on poziom 30 mld zł, co świadczy o jego ogromnej dynamice. Prelegent powoływał się również na ogromną dynamikę obecności potencjalnych konsumentów na wszelkiego rodzaju portalach społecznościowych, szacując udział osób w wieku od 18 do 24 lat na 92%, w wieku 25-34 lat na 78%, a w wieku 35-44 lat na 56%. To grupy konsumentów – jak podkreślał prelegent – do których należy wręcz kierować swoją ofertę właśnie poprzez narzędzia internetowe, w tym portale społecznościowe. Klienci coraz częściej kupują przez Internet, ponieważ mają dzięki temu kontrolę nad procesem zakupowym, mogą to robić z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie; istotna jest dla nich również szybkość zamówienia i dogodne formy płatności. Dlatego, jak mówił Igor Kluź, koniecznym jest skorzystanie z tej możliwości również przy sprzedaży usług poligraficznych, ponieważ otwierają one przed przedsiębiorstwami z branży poligraficznej szerokie możliwości.
Szerokie możliwości – dzięki realizacji w jednym przebiegu trzech procesów introligatorskich: cięcia, bigowania i perforacji – otwiera przed drukarniami i firmami z branży reklamowej i wielu innych również Duplo. Podczas konferencji Gabriela Swat, dyrektor zarządzająca Duplo Polska, zaprezentowała jedno z najnowszych urządzeń w ofercie firmy – Docucutter DC-616Pro. Ten kompaktowy, wielozadaniowy system, umożliwiający realizację w jednym przebiegu trzech procesów introligatorskich, zapewnia użytkownikom nie tylko znaczne oszczędności czasu, związanego z ich wykonywaniem, ale również kosztów produkcji oraz miejsca – urządzenie bowiem zastępuję trzy inne. Prelegentka nie tylko mówiła o zaletach z wdrożenia tego urządzenia oraz o automatyzacji ustawień w maszynie, gwarantującej jego wysoką prędkość oraz precyzję działania, ale również prezentowała je w pracy, pokazując uczestnikom próbki produkcji. Spotkało się to z ich dużym zainteresowaniem, o czym świadczyły pytania zadawane nieco później – podczas mniej formalnej części spotkania.
[galeria=”1″]
W kolejnej części konferencji jej uczestnicy mogli zapoznać się ze strategią wdrożenia e-commerce w swojej firmie. Marcin Pawłowski z firmy Perfomics opowiedział m.in. o możliwościach budowania pozycji firmy oraz reklamowania jej produktów za pomocą narzędzi, oferowanych przez największą sieć reklamową Google. Przedstawił drogę, jaką przemierza konsument, aby dokonać zakupu i w jaki sposób sprzedawca może mu w tej drodze towarzyszyć. Prezentował też działania, jakie należy podjąć, aby było to efektywne. Istotnym jest – co podkreślał – dopasowanie odpowiedniego komunikatu do danego narzędzia w kolejnych etapach procesu zakupowego.
Następnie Beata Marek z CyberLow.pl zaprezentowała różnego rodzaju pułapki regulaminów e-sklepów i e-serwisów. Swoje wystąpienie rozpoczęła od pytania ile firm, których przedstawiciele byli obecni na konferencji, korzysta ze sprzedaży swoich usług za pośrednictwem Internetu. Okazało się, że było ich bardzo niewiele, ale temat był dla nich interesujący, na co wskazywała dyskusja wśród uczestników również po oficjalnej części spotkania. Wielu z nich deklarowało posiadanie sklepów internetowych, związanych ze sprzedażą usług poligraficznych, w najbliższym czasie. Prelegentka poruszyła w swoim wystąpieniu cztery zasadnicze kwestie: po co przedsiębiorcy regulamin dotyczący sprzedaży przez Internet (przede wszystkim dla jasności umowy i bezpieczeństwa), o czym często się w nim zapomina (chociażby o podaniu podstawowych danych dotyczących firmy, właściwym opisie produktu bądź usługi, odpowiednich mechanizmach podczas składania zamówienia, wzorcach umów, zgód oraz odpowiedniej informacji na temat zmian w regulaminie itd.), jakich zapisów nie należy używać tworząc go. Na koniec podała przykłady klauzul abuzywnych.
W kolejnej części konferencji Marcin Pawłowski zapoznał uczestników z płatnymi i bezpłatnymi metodami pozyskiwania zleceń dla e-sklepu. Przedstawił tu różne możliwości działań marketingowych m.in. w wyszukiwarkach internetowych. Zwrócił szczególną uwagę na istotę określenia celu danej kampanii, odpowiednich słów kluczowych i sekwencji poszczególnych działań. Przedstawił również „za i przeciw” zlecania tego rodzaju kampanii firmom zewnętrznym.
Kolejny referat – Przemysława Kidy z firmy Europrinter – dotyczył możliwości druku wielkoformatowego na nietypowych podłożach. Swoje wystąpienie prelegent rozpoczął od podania przyczyn, dla których klasyczna drukarnia może zainteresować się drukiem wielkoformatowym. Jedną z nich jest potrzeba wykonywania bardzo małych nakładów, kolejną powiększenie możliwości formatowych, a także poszerzenie portfolio produktów. Następnie omówił druk na nietypowych podłożach. W tym kontekście nawiązał do nanotechnologii, która jest nową i przełomową technologią dla poligrafii, prezentowaną po raz pierwszy podczas ostatnich targów drupa. Jak podkreślał prelegent – nanopigmenty umożliwiają drukowanie na niemal każdym podłożu. Zaletami drukowania farbami nanopigmentowymi jest m.in. łatwość obsługi maszyny drukującej, długowieczność jej głowic drukujących, możliwość zadrukowania bardzo szerokiej gamy podłoży, a także – jak podawał prelegent – wysoka wydajność i niska cena wydruków. Kończąc swoje wystąpienie wspomniał o dedykowanym do farb nanopigmentowych ploterze z oferty Europrinter, który swoją premierę będzie mieć na tegorocznych targach Poligrafia w Poznaniu.
Spotkanie w Gdańsku zakończyły dwa krótkie wystąpienia, które miały charakter pokazowy. Michał Moczulski z firmy Akonda przedstawił wartości dodane w introligatorni, jakie można uzyskać dzięki maszynom Fastbind i Dumor, a Andrzej Ćwikliński zaprezentował druk cyfrowy na nietypowych podłożach, w tym podłożach magnetycznych i RFID, na przykładzie maszyny Konica Minolta Press C1070. Organizatorzy przygotowali na koniec konferencji również losowanie trzech nagród wśród jej uczestników.
Warto podkreślić, że każdy z referatów podczas spotkania w Gdańsku, był nie tylko formą inspiracji dla jego uczestników, ale także okazją do dyskusji oraz do zadawania mniej formalnych pytań podczas przerw czy prezentacji maszyn i oprogramowania, z czego chętnie skorzystali goście tej imprezy. Mogli oni również bezpośrednio zapoznać się z systemem Web-to-Print firmy Key2Print, z urządzeniami produkcyjnymi do druku kolorowego Konica Minolta Press C1070, ploterem nano ekosolwentowym Europrinter EJ1600-SG, systemem Docucutter Duplo DC-616Pro, oklejarką Duplo UltraBind 2000PUR, zestawem do oprawy Fastbind, foliarką półautomatyczną w formacie B3 Chico, gilotyną DigiCut 46 oraz automatyczną bigówką Dumor.
Materiał opracowany na podstawie informacji PAI PrintinPoland.com
OOH magazine był partnerem wydarzenia.
KL