Belgijska agencja reklamowa wykonała bardzo ciekawą i zarazem trudną aplikację wielkoformatową. 140-metrowy komiks zawisł na ścianach w centrum miasteczka Etterbeek.
Popularny w regionie komiks „Le Chat” został wydrukowany przez belgijską agencję Promo Signs na dwóch, 2-głowicowych ploterach Mutoh ValueJet 1638X. Do zadruku zostały wykorzystane systemy stałego zasilania, zalane atramentami Mutoh Nano-Resin UMS. Jak się okazało finalnie, wydajność takiego parku maszynowego pozawala angażować się w najbardziej ambitne realizacje. System poradził sobie z ogromnymi płaszczyznami jednolitych kolorów, ciemnymi obszarami i typowymi dla komiksu barwami. Nie bez znaczenia miało także doświadczenie aplikatorów wykonawcy.
Po odsłonięciu aplikacji, autor „Le Chat” Philippe Geluck nie krył zdumienia i podziwu nad końcowym rezultatem. Mający 40 tysięcy mieszkańców Etterbeek zyskało ciekawą dekorację swojego centrum turystyczno-handlowego. Dokumentację realizacji dokonał fotograf Gautier Fabri z Nuptial Pictures.
[galeria=”1″]
Wydruk
„Le Chat” został wydrukowany na dwóch drukarkach Mutoh ValueJet 1638X. Japoński „X” to najszybszy ploter w portfolio producenta i jeden z najszybszych systemów druku na rynku. Jego prędkość sięga aż 100 m2/h przy maksymalnej szerokości zadruku 162 cm. Ploter wyposażony jest w dedykowane, specjalnie zaprojektowane przez firmę EPSON głowice dla firmy Mutoh. Macierzowy układ głowic jest w stanie zadrukować 2-calowy pas podłoża w czasie jednego przejazdu karetki. Głowica osiąga maksymalną, rzeczywistą rozdzielczość 1440 x 1440 dpi. Możliwe są oczywiście także druki w niższych kombinacjach 1080, 720 i 360 dpi.
Ploter wyposażony jest we wszystkie topowe technologie firmy Mutoh. DropMaster to najnowsza technologia opatentowana przez firmę Mutoh. Znajduje się tylko w drukarkach serii X. Odpowiada ona za automatyczną kompensację grubości medium aby poszczególne krople lądowały na podłożu w odpowiednim miejscu. Eliminuje to rozbieżności przy stosowaniu różnej grubości materiałów. Intelliengent Interweaving – umożliwia nanoszenie rastra przypominającego rozmytą mgłę lub falę. Przeplot kolejnych warstw eliminuje paskowanie atramentu. VarDot to technologia druku zmienną wielkością kropli atramentu. Głowica generuje poszczególne krople w różnych rozmiarach. Jest to proces zautomatyzowany, a jej efektem są ostre detale, subtelne gradienty i gładkie aple – takie jakie dominowały w realizacji „Le Chat”.
Na pokładzie belgijskich ValueJetów, na których drukowano tę aplikację znajdowały się systemy stałego zasilania w atrament o pojemności 1000 ml. Zbiorniki zostały zalane oryginalnymi tuszami Mutoh Nano-Resin UMS. Ich skład oparty jest na żywicach i nieagresywnych rozpuszczalnikach. Mimo zastosowania proekologicznego oznaczenia bezpieczeństwa Xi (takiego samego jak atramentach lateksowych) zamiast szkodliwego Xn, wydruki nadal cechują się wysoką odpornością za czynniki mechaniczne i warunki zewnętrzne.
Szeroki gamut kolorystyczny przy zastosowaniu tylko 4 kolorów CMYK(!) pozwolił na odwzorowanie barw przewidzianych przez autora komiksu. Co więcej, tusze sprawdziły się na wielometrowych, jednolitych, kolorowych obszarach jak i na bardzo ciemnych aplach.
Nie udałoby się wydrukować komiksu bez stabilnego systemu rozwijająco-nawijającego. Belgijskie Value-Jety 1638X zostały wyposażone w system o udźwigu roli do 100 kg, charakteryzujące się stabilnym i precyzyjnym prowadzeniem folii samoprzylepnej.
Na terenie Polski systemy Mutoh wdrażane są przez Atrium Centrum Ploterowe.
Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.