Opakowania z metalu to ciekawa alternatywa do innych materiałów dostępnych na rynku. I choć nie należą do najpopularniejszych, znajdziemy produkty, które doskonale prezentują się w takim właśnie towarzystwie. Wystarczy pomyśleć o kawie, herbacie czy elegancko zaprezentowanych alkoholach. Poza właściwościami estetycznymi, opakowania metalowe gwarantują trwałość, wielokrotność użytku oraz ciekawe możliwości personalizacji.
Najwięcej, bo 3100 firm w Polsce wytwarza opakowania z drewna, 2850 z tworzyw sztucznych, a 2100 z papieru i tektury – wynika z analizy przeprowadzonej przez Polską Izbę Opakowań (dane z 2014 r.). 85 podmiotów wykonuje opakowania z metalu, a za nimi plasują się (w liczbie ok. 70) producenci szklanych. Choć puszki głównie kojarzą nam się z kilkoma grupami produktowymi, to możemy wykorzystać je praktycznie do każdego rodzaju produktu, a jedyne co nas ogranicza to gabaryty.
Zakres zastosowań opakowań z metalu jest niezwykle szeroki. – Segmentami, które doceniały i doceniły trwałość i funkcje opakowań metalowych są przede wszystkim branże spożywcze (cukiernicza, przetwórstwo warzywno – owocowe, przetwórstwo mięsne), chemiczne (producenci farb, lakierów) kosmetyczna i alkoholowa. Trwałość i tzw. drugie życie puszek umożliwia także innym producentom wykorzystanie ich w celach nie tylko promocyjnych – mówi Piotr Godyń, Prezes Zarządu DANKAN PACKAGING.
Puszki znajdują szerokie zastosowanie także w wojsku, farmacji czy jako opakowania gadżetów reklamowych. – Opakowania metalowe charakteryzuje trwałość, jakość i elegancja. Są praktyczne i ekologiczne. To niezaprzeczalnie „długowieczny” nośnik reklamy – dodaje Mieszko Nowak z firmy Artbox.
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Opakowania te świetnie sprawdzają się w kontakcie z żywnością. Służą one człowiekowi już od czasów wojen napoleońskich, kiedy to szukano efektywnego sposobu długoterminowego przechowywania żywności. Jak kluczowa była to potrzeba świadczy fakt, że armia francuska straciła w wojnie siedmioletniej więcej żołnierzy z powodu głodu i szkorbutu, niż kul armatnich.
Produkcja opakowań, które służą do przechowywania żywności obwarowana jest jednak licznymi przepisami. – Polska przyjmując na siebie zobowiązania unijne w zakresie materiałów i opakowań do kontaktu z żywnością, wymusza na producentach i dostawcach przestrzeganie szeregu rygorstycznych normatywów, które opakowania metalowe, a właściwie powierzchnie mające styk z żywnością, muszą spełniać – wyjaśnia Piotr Godyń.
Wśród najważniejszych atestów jakie opakowanie musi spełnić znajduje się Dobra Praktyka Produkcyjna (ang. Good Manufacturing Practice, GMP) czyli zestaw standardów stosowanych w produkcji przemysłowej. – Standardy GMP zapewniają wysoką jakość, czystość użytych surowców i komponentów gotowego produktu. Zapewniają również pełną kontrolę nad jakością i pochodzeniem surowców. Stosowanie standardów GMP daje konsumentom większy poziom komfortu i pewność co do wysokiej jakości produktu – wyjaśnia Joanna Jaskowiak z firmy Dosenspezialist GmbH.
Atest General marketability potwierdza natomiast, że opakowanie nie jest niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego oraz żadne szkodliwe substancje nie są uwalniane poprzez kontakt metalowego pudełka ze środkami spożywczymi. – Opakowania poddawane są także badaniom migracji globalnej i specyficznej. Pierwszy polega na określeniu łącznej masy wszystkich substancji przenikających z opakowania, w określonych warunkach badania, do żywności lub płynu modelowego imitującego daną żywność. Badanie migracji specyficznej polega natomiast na określeniu masy substancji przenikającej z materiału lub wyrobu, w określonych warunkach badania, do żywności lub płynu modelowego imitującego daną żywność – wyjaśnia Joanna Jaskowiak.
W przypadku opakowań metalowych możemy wykonać także Odor and taste test – potwierdzający, że dany metalowy produkt nie wykazuje żadnego specyficznego zapachu lub smaku w kontakcie z produktami spożywczymi.
[galeria=”1″]
Wyjątkowe właściwości
Ponieważ trwałość i odporność mechaniczna opakowań metalowych jest udowodnionym faktem, długość życia produktu tak opakowanego również się wydłuża. – Producenci branż chemicznej czy spożywczej coraz częściej sięgają bo tego typu rozwiązania. Rygory branżowe procesów przetwórstwa (np. sterylizacja w przemyśle spożywczym) czy transportu w przemyśle chemicznym (np. certyfikaty RID/AD czy UN) narzucają szereg obowiązków jakościowych na producentów produktu finalnego, które nie zawsze mogą spełnić producenci opakowań z kartonu, tworzyw sztucznych czy też szklanych – tłumaczy Piotr Godyń. Tę lukę, skrupulatnie od lat wykorzystują producenci opakowań metalowych. Tutaj niejednokrotnie jedynymi, które można wykorzystać są właśnie opakowania z blachy stalowej ocynowanej elektrolicznie.
Opakowania metalowe oprócz tego, że są przyjazne środowisku, przede wszystkim cechują się podwyższoną trwałością i możliwościami zdobień. – Dobrze dobrana, uformowana i zabezpieczona przed korozją blacha, powoduje, iż zadana opakowaniu funkcja może być spełniana przez wiele lat. Czynnikami determinującymi trwałość są przede wszystkim grubość użytej blachy, pokrycie cynowe lub inne ochronne oraz stopień pokrycia lakierami zabezpieczającymi czyli ich grubość – wymienia Piotr Godyń.
Szlachetne metale
Puszki jako opakowanie to oczywiście nośnik reklamowy. Takowy musi być więc atrakcyjny, przyciągający uwagę i oryginalny. Służą temu różnorodne metody uszlachetniania, które podnoszą estetykę produktu.
– Dynamiczny rozwój w ostatnich latach oferty opakowań z metalu dla celów reklamy spowodował, że pojawiła się konieczność wydzielenia linii produktów i technik zdobień dostępnych bez większych nakładów z krótkim czasem realizacji. Takim sprawdzonym rozwiązaniem jest nowoczesna technika zdobienia puszek drukiem UV – mówi Piotr Godyń. Na specjalnie przygotowanej uprzednio strukturze materiału, w tym przypadku blasze puszek, wykonywany jest nadruk o jakości zbliżonej do druku offsetowego. Wśród innych sprawdzonych metod zdobień opakowań metalowych Mieszko Nowak wymienia druk offsetowy, druk z palety CMYK oraz Pantone, wykorzystanie lakierów błyszczących i matowych, lakierów soft touch, lakierów klinkierowych imitujących popękaną powierzchnię czy w końcu tłoczenia wielopoziomowe. – Gotowe puszki srebrne przeznaczone do pakowania gadżetów reklamowych zdobimy drukiem sitem, drukiem cyfrowym UV, etykietami z folii samoprzylepnej czy też grawerem laserowym – wymienia Mieszko Nowak.
Wykorzystując opakowania metalowe możemy zaplanować z dużym wyprzedzeniem czasowym ciekawe kampanie produktowe, jak i personalizowane akcje impulsowe, które wymagają szybkiego czasu realizacji. Opakowania z metalu to nie tylko jakościowa alternatywa dla innych materiałów, ale też ciekawa i estetyczna paleta rozwiązań o szerokich możliwościach uszlachetniania.
Katarzyna Lipska
Artykuł ukazał się w OOH magazine, kwiecień – czerwiec 2015. Wersja online magazynu do pobrania TUTAJ.