Logo

Trade marketing

Opakowania i etykiety z efektami specjalnymi

Gama uszlachetnień i zdobień w sektorze opakowań i etykiet sprawia, że niepowtarzalny design i coraz popularniejsze techniki dekorowania trafiają w gusta klientów i oczekiwania rynku. Wszystko po to, aby podkreślić szczególne cechy produktu i przyciągnąć uwagę wśród innych towarów na sklepowej półce – w myśl zasady – „wyróżnij się lub zgiń”.

Dzięki uszlachetnianiu opakowań oraz stosowaniu najnowocześniejszych technik druku i produkcji
– opakowaniom może zostać nadany wyjątkowy charakter. Techniki uszlachetniania stosowane w opakowaniach zależą w dużej mierze od wartości produktu, który ma znaleźć się w środku opakowania oraz od grupy konsumentów, do których produkt jest skierowany. Krzysztof Ciesielski, kierownik oddziału w firmie Follak zwraca uwagę, że przy najprostszych, najtańszych opakowaniach praktycznie nie stosuje się uszlachetnień. – Jeżeli jednak opakowanie jest przeznaczone dla segmentu premium klient ma do wyboru cały szereg procesów, które wynoszą opakowanie na wyżyny sztuki poligraficznej. Opakowania takie często drukowane są na kartonach uprzednio laminowanych foliami metalicznymi. Po druku stosować można lakiery błyszczące, matowe, strukturalne, 3D, jak również lakiery z pigmentami perłowymi lub innymi dodatkami zwiększającymi atrakcyjność pudełka. Na takich opakowaniach często stosuje się również hot-stamping oraz tłoczenie wypukłe. W razie potrzeby używane są również folie do laminacji (błyszcząca, matowa, Soft Touch, antiscratch, czy strukturalna). Oprócz niewątpliwych walorów dekoracyjnych, pełnią często funkcję bariery chroniąc produkt wewnątrz opakowania, czy też izolując zawartość od warunków zewnętrznych – podkreśla Krzysztof Ciesielski.

Szeroki wachlarz uszlachetnień
Portfolio wielu drukarń opakowań i etykiet oferuje różne możliwości indywidualnego uszlachetniania. Mnogość nowoczesnych rozwiązań dedykowanych branży powoduje, że obecnie każdej etykiecie i każdemu opakowaniu można nadać niepowtarzalny charakter i unikalny wygląd. Rozwój technologii powoduje, że powszechnie stosowane techniki zdobienia, tj. chociażby lakierowanie, złocenie czy srebrzenie nabiera całkiem nowego, innowacyjnego charakteru.
– Jeszcze kilka lat temu lakier na etykiecie nakładaliśmy po to aby zabezpieczyć druk, ewentualnie wywołać efekt błyszczenia… Obecnie coraz częściej lakierowanie traktowane jest jako forma nadania opakowaniu unikalnego charakteru. Nasza firma oferuje klientom, np. lakier z dodatkiem brokatu, lakier matowy jako alternatywę dla powszechnie stosowanego lakieru błyszczącego, zamieniając tym samym „zwykłe” lakierowanie w osobliwy element dekoracyjny etykiety – wyjaśnia Maciej Wojtaszek, współwłaściciel Spółki Aniflex, producenta etykiet samoprzylepnych.

Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do innych technik zdobienia: w przypadku cold-stampingu, różnorodność stosowanych folii (w tym także holograficznych czy folii w specjalnych kolorach) umożliwia nadanie opakowaniu niepowtarzalnego wyglądu.
Z całą pewnością, zupełnie nowe możliwości zdobienia etykiet i opakowań stały się możliwe dzięki rozwojowi druku cyfrowego. Postęp technologiczny powoduje, że obecnie etykieta drukowana cyfrowo może być nie tylko personalizowana, ale także dodatkowo uszlachetniona. Przedstawiciel Spółki Aniflex podkreśla: – Dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii finishingu jesteśmy w stanie wyprodukować etykiety „cyfrowe” ze złoceniem, srebrzeniem czy lakierowaniem. W pewnym momencie stanęliśmy przed wyzwaniem jakim była produkcja niewielkiej ilości etykiet samoprzylepnych, których projekt uwzględniałby zdobienie metodą cold-stampingu. Druk fleksograficzny, który w przypadku złocenia czy srebrzenia narzuca się automatycznie, w tym przypadku byłby zupełnie nieopłacalny. Zainwestowaliśmy w nowoczesną technologię i obecnie jesteśmy w stanie zaoferować klientom personalizowane etykiety, drukowane w opłacalnie niskich nakładach uszlachetnione za pomocą cold-stampingu, tłoczenia czy lakierowania – wymienia Maciej Wojtaszek.

Oleg Prociuk z drukarni Color Press akcentuje, że techniki zdobienia są już w większości dobrze znane i w tym klienci nie widzą znaczącej wartości dodanej. – Jednak sytuacja znacząco się zmienia, gdy wykonujemy interesujące kombinacje strukturalnych papierów, metalicznych folii czy wyczuwalnych lakierów. Tutaj istotne jest, aby drukarnia była wyposażona nie tylko w technologie, ale mogła też zainspirować klienta bogatym zapleczem materiałowym, jak i ciekawymi realizacjami – przekonuje przedstawiciel Color Press.

Papier – nowe technologie – nowe możliwości
Mówiąc o technikach uszlachetnienia, odnosimy się do rodzaju materiałów z których są stosowane. Niewątpliwie najwdzięczniejszym i najbardziej plastycznym podłożem jest papier. Drukarnia TAKT oferuje bogatą paletę uszlachetnień. Wśród nich m.in. lakier dyspersyjny, UV, strukturalny, puchnący, laminowanie folią, przetłaczanie (w tym wielopoziomowe – efekt 3D – Avolnation) oraz techniki łączone. Czynnikiem, na który jest kładziony nacisk w procesie uszlachetniającej obróbki opakowań jest ich trwałość.

– Z naszego punktu widzenia, stosując całą gamę uszlachetnień na papierze oceniamy ją jako bardzo trwałą i właściwą. Bardzo często wykonujemy testy, by oferując klientowi usługę spełniła jego oczekiwania. Przecież uszlachetnianie wyrobów to nie tylko podnoszenie walorów wizualnych, ale również zwiększanie wytrzymałości mechanicznej podłoża (np. rozciąganie), powierzchni (np. na ścieranie) oraz zwiększenie odporności powierzchni na agresywne czynniki środowiska: światło, wilgoć, woda, utlenianie – wyjaśnia Joanna Stanowicka-Ozga, Marketing Manager w Drukarni TAKT. Wśród produkcji drukarni można znaleźć : opakowania ekskluzywne typu premium, opakowania przestrzenne typu clemshell, kaszerowane dowolnymi okleinami, opakowania kartonowe, gry planszowe, puzzle, gry komputerowe, książki oraz całe spektrum poligrafii miękkiej. W zależności od potrzeb klienta oraz projektu i wizji opakowania dostosowuje się rodzaj uszlachetnienia druku. Zwykle służy to podkreśleniu czegoś istotnego na opakowaniu – np. logo, napisu, nietuzinkowej grafiki, charakterystycznego elementu. Bywa również doskonałym sposobem na uzyskanie niepowtarzalnego efektu.

– Warto zwrócić uwagę na efekt „okleiny ze skóry” stosując lakier strukturalny – produkcja zestawu płyt Bruce Springsteen. Przykład zastosowania lakieru puchnącego znajdziemy w produkcji opakowania okazjonalnego dla marki Mercedes, gdzie na minimalistycznym matowym podłożu, został wyróżniony znak w ten sposób. Doskonałym przykładem produkcji, w którym zastosowana została folia soft touch jest opakowanie Dying Light. Folia ta nadaje uczucie „aksamitnej” w dotyku powierzchni opakowania, gdzie dodatkowo tytuł został pokryty lakierem UV błyszczącym, co go wyróżniło na tle matowej folii soft touch. Przetłaczanie wklęsłe i wielopoziomowe (3D) – tutaj mamy opakowanie Sims4. Kolejnym przykładem innego uszlachetnienia – termo-druku jest Kwadrofonik – tym razem zastosowana została złota folia – podaje przykłady przedstawicielka Drukarni TAKT.

Wyjątkowy sznyt szkła
Procesom uszlachetniania są również poddawane opakowania szklane. Ich zastosowanie może wpływać na wytrzymałość, zabezpieczać przez zarysowaniem powierzchni, a przede wszystkim poprawiać estetykę wyprodukowanych opakowań. Iwona Jadanowska, Marketing Coordinator w firmie Dekorglass, zajmującej się zdobieniem butelek szklanych, kosmetycznych, perfumeryjnych i alkoholowych zaznacza, że do tego celu są używane różnorodne techniki w zależności od zapotrzebowania konkretnej branży. – Jeśli chodzi o branżę alkoholową to śmiało możemy powiedzieć, że najczęściej wykorzystywaną techniką jest sitodruk w połączeniu z matowieniem chemicznym. Często również dla segmentu premium stosowana jest metalizacja. Jeśli chodzi o segment kosmetyczny to częsty udział ma również malowanie z różnym wykończeniem oraz hot-stamping – mówi Iwona Jadanowska.

W sektorze opakowań szklanych co rusz pojawiają się technologiczne nowinki i nowe trendy. Na te potrzeby odpowiadają producenci i dostawcy. – Od jakiegoś już czasu oferujemy nadruk cyfrowy z wyraźnie wyczuwalną teksturą, czyli tak zwany ink jet 3D. Corocznie pojawiają się także różne, ciekawe efekty w malowaniu wodnym. Obserwuje się ogólny trend „wyczuwalnej dekoracji”, dlatego też powszechny staje się także flock – wyjaśnia przedstawicielka Dekorglass.

[galeria=”1″]

Uszlachetnienia kontra prostota
Najnowsze trendy w zakresie projektowania etykiet i opakowań wpływają nie tylko na kierunki rozwoju technologii druku, ale także na sposoby ich wykorzystania. Jednym z najbardziej wyraźnych trendów jest prostota, która wskazuje, że opakowanie powinno „szeptać, a nie krzyczeć”. Trend ten spowodował, że obecnie coraz częściej uszlachetnienie etykiety czy opakowania traktuje się jako pewną formę nadania unikalnego charakteru, podkreślenia wyjątkowości opakowanego produktu, przy jednoczesnym zachowaniu pewnej subtelności i „skromności projektowej”. – Istotność podkreślenia pewnych elementów graficznych przy etykietach projektowanych zgodnie z obowiązującymi trendami powoduje, że zdobienia w postaci złocenia, srebrzenia czy lakierowania są obecnie stosowane w każdej niemal branży i do każdego typu produktów. Nasi klienci coraz częściej rezygnują z „przeładowanych” graficznie projektów na rzecz tych bardziej subtelnych, lecz dyskretnie uszlachetnionych – wspomina Justyna Kierzkowska-Grzyb, specjalista ds. marketingu Spółki Aniflex.

Maja Pelc, CEO w studiu projektowym Pelc & Partners dostrzega problem nadużywania uszlachetnień, nie zawsze nadającym wartości opakowaniom, zwłaszcza tzw. mainstreamowym. W tym przypadku, de facto przydałby się bardziej dobry projekt i przemyślana marka, niż kolejne złocenia, które na siłę próbują dodać rangi opakowaniom i produktom spoza linii premium.

– Dobrze dobrane złocenie w marce premium, przy kosmetykach, alkoholach może być przysłowiową kropką nad „i”, która pokaże konsumentowi jak bardzo przykładamy wagę do opakowania jakiegoś cennego środka. Natomiast na naszych rodzimych półkach często dzieje się tak, że przykładowo złocenia używa się na projektach spożywczych pierwszej potrzeby, jako takiego dodatku, który przyciągnie błyskiem wzrok i doda przekonania, że mamy do czynienia z produktem z wyższej półki. Często spotkamy takie produkty w dyskontach. Wśród współpracujących z nami drukarni znany był przykład jednej z sieci, która na swoich opakowaniach użyła trzech pantonów, złocenia oraz pantonu metalicznego z najnowszej palety kolorów. Drukarnie nie były technologicznie w stanie wydrukować części z zadanych w projekcie efektów. Moim zdaniem, nie musimy mamić klienta złotem – komentuje Maja Pelc.

Trendy i rola designu
W listopadzie ubiegłego roku w Spale odbyła się konferencja organizowana przez Spółkę Aniflex, poświęcona m.in. najnowszym trendom w projektowaniu etykiet i opakowań. Zaproszeni eksperci zwracali uwagę na trzy obowiązujące tendencje: prostotę, personalizację oraz tzw. powrót do natury, czyli trend związany z ekologią. – Na tej podstawie, a także na podstawie analizy światowych tendencji można wysnuć jednoznaczny wniosek mówiący o tym, że uszlachetnianie etykiet i opakowań będzie wykorzystywane jako subtelne narzędzie podkreślenia wyjątkowości danego produktu. Dominujące znaczenie w procesie wyróżnienia produktu na sklepowej półce będzie miał w przyszłości „oryginalny pomysł i ciekawy surowiec”, a design etykiet czy opakowań ma być temu podporządkowany – mówi przedstawicielka Spółki Aniflex. Z tą tezą zgadzają się przedstawiciele branży oraz projektanci opakowań, stawiający na te trzy główne trendy – w zależności od potrzeb klienta i oczekiwań konsumentów.

Sébastien Ploszaj, Art Director w agencji Ostecx Créative, akcentuje, że w ostatnich latach znacząco rośnie popularność etykiet na folii clear i projektów typu „No label look”. – Badania potwierdzają, że takie opakowania mają większą szansę na uwagę konsumentów i pozytywnie wpływają na postrzeganie wartości produktu. Pierwszy raz sięgnęliśmy po tego tupu rozwiązanie tworząc nową linię produktową „55” dla Browaru Gościszewo. Minimalistyczne etykiety wzmocniły pozycjonowanie piwa w segmencie premium – komentuje przedstawiciel agencji.

Firma Follak kładzie również nacisk na zmieniające się wymogi rynku w zakresie zdobień opakowań.

– Zauważamy coraz większe zainteresowanie produktami „ekologicznymi”. Klienci często wymagają lakierów bez szkodliwych związków chemicznych (np. bez benzofenonu) lub też lakieru Low Migration, gdy opakowanie przeznaczone jest do produktów spożywczych. Wszystkie folie używane do laminacji, jak również kleje muszą mieć odpowiednie certyfikaty dopuszczające produkt do bezpośredniego, lub pośredniego w przypadku kleju, kontaktu z żywnością – nadmienia Krzysztof Ciesielski, kierownik oddziału w Follak.

Dla Drukarni TAKT głównym trendem jest minimalizm.
– W połączeniu z odpowiednio dopasowaną formą uszlachetnienia druku nadaje wyjątkowości każdemu opakowaniu. Przy tak wielkim szumie informacyjnym oraz natłoku informacji, który panuje na rynku, producenci opakowań dążą do prostoty, by w ten sposób trafić do klienta docelowego. W klimacie minimalizmu, stworzyliśmy opakowania dla tak znanych marek jak: Mercedes, Skanska, Dying Light, Tommy Hilfilger – wylicza Joanna Stanowicka-Ozga.

Jeśli chodzi o opakowania szklane tutaj rola designu i modnych rozwiązań jest nie do przecenienia, szczególnie w sektorze kosmetycznym. – Design opakowania musi nieść spójny dla marki przekaz. Czołowe firmy z sektora kosmetycznego zawsze na początku roku przesyłają briefy ze szczegółowymi instrukcjami na nadchodzący rok. Dzięki temu, dana marka dba o swój wizerunek i lojalność klientów. Opakowanie to przecież również część produktu. Jeśli coś jest na czasie w branży fashion, te same elementy będą powtarzały się w dekoracji butelek do perfum. Zeszłoroczny trend, tzw. różowe złoto dalej cieszy się wzięciem- mówi Iwona Jadanowska z Dekorglass.

Joanna Rewaj, Strategy & Innovation Expert w Dragon Rouge podsumowując kwestię trendów podnosi ich rosnącą ilość i zróżnicowanie. – W jednym czasie współistnieją tak odmienne zjawiska, jak minimalizm estetyczny, czy rezygnacja z opakowań w ogóle oraz tendencja do projektowania opakowań niezwykle estetycznych, zachwycających swoją formą, czerpiących wprost ze sztuki popularnej albo z bogatej tradycji. Opakowania stają się dziś nośnikiem nie tylko informacji. Pozwalają budować wyróżniającą i wciągającą historię o marce, budując dzięki temu krąg wiernych fanów – mówi przedstawicielka agencji.

Marketingowa rola dekorowania opakowań
Chociaż truizmem jest stwierdzenie, że „opakowanie sprzedaje produkt”, nie można pomijać tej, najważniejszej obok ochrony i zabezpieczenia, jego roli. Opakowanie to kluczowy element strategii marki i oręż marketerów w walce o uwagę i lojalność klienta. – Dobrze widać to na przykładzie piw rzemieślniczych, gdzie konkurencja jest niezwykle silna, a środki na reklamę ograniczone. Tworząc opakowania dla kooperacyjnej serii piw AleBrowaru sięgnęliśmy po zadruk bezpośrednio na szkle. Było to nowością w tym segmencie rynku i pozwoliło wyróżnić nową linię produktową na półce – mówi Michał Rybczyński, Account Manager w agencji Ostecx Créative. Idąc tym tokiem myślenia należałoby zatem stwierdzić, że uszlachetnianie etykiety czy opakowania powinno służyć zainteresowaniu produktem i w konsekwencji zachęceniu do dokonania zakupu. – Często drukujemy etykiety z pełnym lakierem i cold-stampingiem i one rzeczywiście mają zwracać uwagę także potężną dawką stosowanych zdobień. Coraz powszechniej natomiast zdarza nam się drukować etykiety, w których uszlachetnienie pełni rolę subtelnego podkreślenia pewnych elementów etykiety. Szczególnie widoczne jest to w przypadku stosowanego przez naszą firmę rozwiązania jakim jest zastosowanie finishingu (uszlachetniania etykiety) przy druku cyfrowym. Personalizacja jest tu zwykle kluczowym czynnikiem wyróżniającym produkt, uszlachetnianie natomiast stanowi pewien dyskretny dodatek, nadający prestiżu i podkreślający wyjątkowość opakowanego produktu – podkreśla Justyna Kierzkowska-Grzyb z Aniflex.

– Nic nie zastąpi oczywiście genialnego produktu, ale w rzeczywistości wielości, czy nawet nadmiaru funkcjonalnie podobnych ofert na rynku i spadającego zaufania do tradycyjnej reklamy, to opakowanie jest niezwykłą szansą na przyciągnięcie uwagi i nawiązanie relacji z konsumentami. Nawet jeśli chcemy wierzyć, że kupujemy racjonalnie, w rzeczywistości na nasze konsumenckie wybory wpływ mają też emocje i potrzeba przeżywania przyjemności. Dlaczego więc, projektując opakowania, nie zadbać o wartość dodaną w postaci przyjemności płynącej z obcowania z pięknem? Przy okazji – takie opakowania postawione w łazience, czy w kuchni, mogą spełniać funkcję dekoracyjną – dodaje Joanna Rewaj z Dragon Rouge.

Reasumując, uszlachetnienia i dekorowanie opakowań i etykiet istotnie wpływa na wyróżnienie produktu spośród konkurencji. Mnogość nowoczesnych rozwiązań dedykowanych branży powoduje, że obecnie każdej etykiecie i każdemu opakowaniu można nadać niepowtarzalnego charakteru i unikalnego wyglądu. A co za tym idzie – przyciągnąć uwagę konsumenta i wpłynąć na jego decyzje zakupowe.
Jaga Kolawa