Logo

Marketing MIX

Reklamy na lotniskach zyskują na popularności

Ubiegły rok był rekordowym dla naszych rodzimych lotnisk. Ruch w całym kraju wyniósł 30,58 mln pasażerów, co daje wynik o 12,5% wyższy niż w 2014 roku. Ogrom podróżujących codziennie pasażerów i osób im towarzyszących prowadzi do wzrostu zainteresowania reklamą właśnie na portach lotniczych.

Emocje biorą górę

Podekscytowanie przed wylotem na wakacje, radość z powrotu po wielu latach do rodzinnego kraju, smutne pożegnania przed wyjazdem na emigrację, stres przed biznesową podróżą. Na lotniskach ludziom towarzyszą często zupełnie skrajne emocje. Także to, co otacza ich w tych szczególnych momentach potęguje te doznania. Ze względu na to nie ma chyba drugiej równie silnej wizerunkowo lokalizacji dla działań out-of-home jak porty lotnicze. Dlatego też przekazy reklamowe tam lokowane mogą w tak silny sposób oddziaływać.

Jak pokazują przykłady kampanii realizowanych przez firmę Synergic – koordynującą działania reklamowe na wszystkich lotniskach w Polsce, w tym obsługującą na wyłączność Modlin, Wrocław, Poznań i Katowice -niezwykle skuteczne będą tu wszelkiego typu akcje niestandardowe, które zaangażują pasażera. Wprowadzenie gości lotniska w inny wymiar reklamy, wciągnięcie ich w jej świat pozwoli im na dłużej zachować w pamięci markę. Koncepcje reklam w naszym kraju dorównują w pełni tym, realizowanym w wielu europejskich stolicach. Ma na to wpływ zarówno zwiększająca się liczba osób wybierających właśnie samolot jako środek transportu w podróżach prywatnych i zawodowych, wzrost zamożności naszych rodaków, a co za tym idzie – większy potencjał zakupowy, co marki skrzętnie wykorzystują.

Wśród ciekawych kampanii, oddziałujących na pasażerów, można wymienić chociażby zeszłoroczną akcję  wizerunkowo-promocyjną biura podróży Itaka zorganizowaną w kolaboracji z Portem Lotniczym Okęcie. Z okazji dnia dziecka został zorganizowany ambient, podczas którego na specjalnie przygotowanej wyspie, prowadzone były animacje dla dzieci. Niecodzienna, zaskakująca forma marketingowa, imitująca swym wyglądem prawdziwą wyspę, przyciągała uwagę rodziców z dziećmi. Prowadzone animacje dawały podróżnym spontaniczną radość, uchwyconą w starannie zaaranżowanej scenerii tropików. Każdy kto odwiedził wyspę mógł też wziąć udział w konkursach, grach i zabawach, gdzie nagrodami były firmowe gadżety, co pozwalało na dalszą, fizyczną interakcję z marką, także po powrocie do domu.

Nie ukryjesz się

Reklamy otaczają nas niemalże na każdym kroku. Z czasem nauczyliśmy się część z nich po prostu pomijać – czy to wychodząc do innego pomieszczenia podczas emisji reklam w tv, instalując na komputerach oprogramowanie blokujące tego typu treści, czy zwyczajnie ucząc się niereagowania na nośniki w naszej najbliższej okolicy. Są jednak takie miejsca, w których przekazy reklamowe docierają do naszej świadomości mimochodem. Można tu wymienić właśnie porty lotnicze, gdzie zarówno podróżujący, jak i osoby oczekujące na swoich bliskich spędzają wiele czasu.

– Lotniska to miejsca bardzo specyficzne. Oczekując na lot chętnie rozglądamy się dookoła, wędrujemy po określonym terenie. Przy tym jesteśmy dużo bardziej czujni, gdyż nie chcemy przeoczyć istotnych z puntu widzenia podróży informacji. Gwarantuje to lepszą przyswajalność treści przez odbiorców. Ważne przy tym, by kampanie były zarazem atrakcyjne graficznie, jak i miały ciekawą, rzucającą się w oczy formę, by wypełnić czas oczekiwania – mówi Joanna Szlemińska, Wiceprezes Zarządu Synergic.

Nie można jednak zapominać, iż eksponowany przekaz musi być dla pasażerów atrakcyjny na tyle, by każdy czuł się komfortowo będąc w ten sposób otoczony. Rozsądne podejście przełoży się na wzmożoną identyfikację z marką, a co za tym idzie wzrost poziomu sprzedaży. 

JK