Logo

Marketing MIX

Stawiamy na relacje | Bożena Wieczorek

O marketingu i promocji marki alessandro International w Polsce, sposobach dotarcia do klienta, zarówno w kontekście rynku B2B, jak i B2C, a także potencjale targów rozmawiamy z Bożeną Wieczorek, założycielką agencji LIMELIGHT, z ponad 15-letnim doświadczeniem w branży kosmetycznej.

Jak oceniacie polski rynek pielęgnacji dłoni, stóp i paznokci?
To segment, który rozwija się niezwykle dynamicznie. Marka alessandro International jest obecna na rynku polskim niezmiennie od 25 lat m.in. dzięki temu, że cały czas reaguje na pojawiające się zmiany i aktualne trendy. Mając świadomość, że konkurencja jest coraz większa, priorytetem w naszych działaniach jest przede wszystkim jakość i innowacyjność produktów oraz usług. Największymi (dla nas jako biznesu B2B) odbiorcami na tym rynku są małe i średnie salony funkcjonujące w modelu retencyjnym. Oczywiście rośnie również liczba salonów franczyzowych, ale ma to przede wszystkim pozytywny wpływ na podnoszenie jakości usług i dbałość o klienta we wszystkich salonach kosmetycznych.

Jakie są główne kanały komunikacji marki alessandro International w Polsce?
Branża usług kosmetycznych ma charakter relacyjny i na tym opieramy działania komunikacyjne. Stawiamy na jak najbardziej osobisty kontakt z klientem, który możliwy jest dzięki rozbudowanym działaniom zespołu sprzedażowego na terenie całego kraju. Niezwykle ważne jest budowanie zaufania i dobrych, długotrwałych relacji z klientem oraz profesjonalizm na każdym etapie współpracy. Małe i średnie salony kosmetyczne to zazwyczaj jedno bądź kilkuosobowe działalności gospodarcze, w których właściciel często musi godzić kilka funkcji jednocześnie. Ma to wpływ na czas, który może poświęcić na zapoznanie się z ofertą i możliwościami, które marka oferuje. Poza standardowymi działaniami, czyli współpracą z branżowymi pismami czy obecnością na targach, najważniejszy jest system szkoleń, który oferowany jest nie tylko w katowickiej Akademii, ale również bezpośrednio w siedzibie klienta. Oczywiście stawiamy również na szeroką obecność marki w kanałach social media, regularnie aktualizowana jest strona internetowa, a do końca roku planowane jest otwarcie nowego sklepu on-line.

Docieracie zarówno do klienta profesjonalnego, jak i końcowego. Czym różni się strategia promocji w przypadku tych odmiennych targetów?
Dla właścicieli salonów i ich pracowników liczy się przede wszystkim jakość oferowanych produktów i usług oraz know-how marki alessandro. Dzięki temu budują mocną pozycję na rynku i mogą rozwijać swoją działalność. Powtórzę się więc tutaj i jeszcze raz podkreślę – duże znaczenie ma wyjątkowa oferta szkoleń alessandro International, które organizowane są w Polsce i Niemczech. Regularnie zapraszamy klientów na spotkania i treningi pod okiem m.in. Franka Schäberle dyr. artystycznego marki (kilkukrotny mistrz Nail Art oraz zwycięzca Nailympics w Londynie).

Równie ważne jest też to, że poza najwyższą jakością, oferowane produkty zgodne są z aktualnymi trendami. Tutaj swoje możliwości marka pokazuje współpracując z najlepszymi polskimi projektantami. Od początku 2015 roku Artistc Team alessandro International Polska stale pracuje przy pokazach mody Gosi Baczyńskiej, Łukasza Jemioła czy Michała Szulca. Najnowsze kolekcje pokazywane są w sesjach realizowanych dla magazynów modowych i lifestylowych w Polsce.

Liczy się dla nas przede wszystkim sektor B2B, ale nie zapominamy o tzw. kliencie końcowym. Tutaj nasze działania kierujemy w stronę blogerów i osób opiniotwórczych. Współpracujemy również z mediami tradycyjnymi. Działy urody wszystkich liczących się magazynów otrzymują od nas regularnie produkty do przetestowania i są informowane o wszystkich nowościach. Dzięki publikacjom klienci końcowi zorientowani są w tej części oferty marki, która skierowana jest bezpośrednio do nich. W tym roku po raz pierwszy podjęliśmy współpracę przy dużej akcji wydawnictwa Marquard Media (magazyn HOT Moda). Dzięki „Stylowemu Maratonowi” marka pokazała się szerzej klientom indywidualnym m.in w Krakowie, Bielsku-Białej czy Warszawie. Wszyscy chętni mogli bezpłatnie skorzystać z usług i porad manicurzystów pracujących lub współpracujących z alessandro.

Czy wystawiacie się na targach branżowych? Jaki potencjał, Waszym zdaniem, tkwi w tym narzędziu marketingowym?
Targi pozwalają na skuteczną formę prezentacji produktów bardzo szerokiej grupie odbiorców. To nie tylko miejsce wystawiennicze, ale nieoceniony sposób bezpośredniej komunikacji z obecnym i potencjalnym klientem oraz zaprezentowania zarówno najnowszych produktów, jak i swoich największych osiągnięć. To jednen z elementów budowania wizerunku marki i pokazania jej pozycji na rynku, dlatego uważam, że dużym błędem byłby brak obecności na targach.

Jaką rolę odgrywa w Waszej strategii event marketing? Czy organizujecie eventy dla swoich klientów?
Świadomie nie zdecydowaliśmy się na taką formę promocji. Rozumiemy jak cenny jest czas naszych partnerów, dlatego zdecydowaliśmy na organizację jednego, ale bardzo wyjątkowego wydarzenia z okazji 25-lecia marki alessandro w Polsce. W lutym 2016 roku klienci z całej Polski zostali zaproszeni na uroczystą galę w hotelu Marriott w Warszawie. Wydarzenie było nie tylko pokazaniem historii marki w naszym kraju, ale przede wszystkim podziękowaniem za dotychczasową współpracę. 25 lat doświadczenia alessandro na polskim rynku pozwoliło nam zbudować stabilną i ugruntowaną pozycję w świadomości naszych klientów. Kolekcje wprowadzone są do sprzedaży co sezon, w zgodzie z rytmem modowego kalendarza i obowiązującymi trendami. Współpraca z projektantami, prasą i liderami opinii to budowanie prestiżu marki i poszerzenie grona jej odbiorców. Stawiamy sobie wysoko poprzeczkę, dlatego nasza oferta oraz ilość i jakość szkoleń jest ciągle poszerzana i dostosowywana do bieżących potrzeb, a sama ich formuła udoskonalana.

Rozmawiała Katarzyna Lipska-Konieczko

Bożena Wieczorek – właścicielka LIMELIGHT, z ponad 15-letnim doświadczeniem w branży kosmetycznej. Od ponad 2 lat świadczy usługi PR i marketingu m.in. dla marek alessandro International i La Biosthetique Paris. Agencja reprezentuje również Gosię Baczyńską oraz Michała Szulca. Doświadczenie zdobywała pracując na stanowiskach managerskich ekskluzywnych marek należących do LVMH Group (Guerlain, Benefit Cosmetics) w Polsce i za granicą. W latach 1992-2010 pracowała jako makijażystka przy projektach w USA, Irlandii i Polsce. Udział w wielu prestiżowych projektach pomógł jej zdobyć doświadczenie zawodowe i znajomość niezwykle wymagającej i szybko zmieniającej branży kosmetycznej oraz modowej, a także zrozumienia jak działają one na każdym etapie budowy i realizacji , jeśli chodzi o przekaz i wzajemne relacje na linii marka-media oraz media-klient.

Wywiad ukazał się w OOH magazine. Wersja online znajduje się TUTAJ