Logo

Marketing MIX

Polpharma, Polfarmex i GSK – topowe marki farmaceutyczne

Polpharma otrzymała tytuł Top Marki farmaceutycznej w Polsce. Brand uzyskał wyraźną przewagę nad konkurentami. Na podium znalazły się także Polfarmex i GSK – wynika z rankingu Top Marka, przygotowanego przez „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” i magazyn „Press”.

Na temat 5 najczęściej wymienianych w prasie brandów farmaceutycznych ukazało się blisko 5 tys. publikacji w okresie od lipca 2015 do czerwca 2016 r.

Pierwsze miejsce w zestawieniu zajęła Polpharma (2,2 tys. materiałów). Na sukces starogardzkiej spółki złożyły się doniesienia, mające charakter korporacyjny, ale także informacje odnośnie 80-lecia firmy czy niekonwencjonalnych jubileuszowych eventów, np. sztafety biegowej PolRun i próby bicia rekordu Guinessa w układaniu największego domina z opakowań po lekach. W mediach nie brakowało też informacji o działaniach CSR brandu oraz pracach firmy nad nowymi biolekami.

Drugie miejsce w rankingu należało do Polfarmexu (1,5 tys.). Na dobry wynik marki duży wpływ miało zaangażowanie sponsorskie – brand wspiera drużynę koszykarską z Kutna. W top 3 uplasowała się też brytyjska marka GSK (0,4 tys.).

Kolejne lokaty zajęli Bayer i Biofarm.

Analizowane materiały zostały oszacowane pod kątem ekwiwalentu reklamowego. W tym zestawieniu liderem pozostała Polpharma z wynikiem 41,9 mln złotych, na drugiej pozycji uplasował się GSK (35,2 mln zł.), a za nim Bayer (27,6 mln zł). Niemiecki koncern wysokie AVE zawdzięcza informacjom biznesowym, które były publikowane w ogólnopolskich portalach specjalistycznych, głównie z zakresu ekonomii i finansów.

Podobnie jak w prasie, w internecie najczęściej przywoływano Polpharmę (7 tys.) oraz Polfarmex (5,8 tys.). Trzecia lokata należała do Bayeru (2,3 tys.). Zestawienie top 5 zamykają brandy Biofarm (2,1 tys.) i nieobecny w pierwszej piątce marek prasowych –Roche (1,4 tys.) za sprawą publikacji, informujących o planach inwestycyjnych wartych pół mld złotych.

Przekaz medialny marek Bayer i Roche zdominowały materiały o zasięgu ogólnopolskim. W przypadku Polpharmy,i Polfarmexu stosunek doniesień z witryn ogólnopolskich i regionalnych rozłożył się po połowie. Natomiast Biofarm przeważał w serwisach regionalnych.

Marka GSK była najpopularniejszą marką farmaceutyczną w mediach społecznościowych. Na jej temat ukazało się 9,7 tys. wpisów i komentarzy, z czego 97 proc. na Facebooku. W zestawieniu obok Polpharmy i Bayera pojawiły się także brandy Johnson & Johnson i Adamed. 

 

MW