Logo

Marketing MIX

Przewrotny plakat „Wisła wciąga”zwycięzcą 17. konkursu Galerii Plakatu AMS

W konkursie zorganizowanym przez AMS pod hasłem „Myślę o Wiśle” zwyciężył plakat Nikodema Pręgowskiego, absolwenta Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie plakatu, który będzie promował Wisłę w 2017 roku – Roku Rzeki Wisły, upamiętniającym jej historyczny, kulturowy i ekonomiczny potencjał.

– Plakat „Wisła wciąga” przykuł moją uwagę już podczas pierwszego oglądania wszyst­kich prac nadesłanych na konkurs, a było ich kilkaset. Jest jak znak drogowy: mocny, kla­rowny i czytelny. Działa jak dobry snajper, strzela raz i trafia. Pozornie groźny i odstraszają­cy od Wisły, moim zdaniem jednak tylko pozornie. Nóżka wszak damsko-męska, lekko kaba­retowa. Z własnego doświadczenia wiem, że wciągające wiry w rzeczywistości częściej spotyka się w wannie lub szklance herbaty, niż w Wiśle. Wisła jest wielkim strumieniem energii, który przyciąga swą mocą ludzi. Ci, którzy dali się uwieść i swe życie z Wisłą związali, wiedzą to najle­piej– mówi Przemysław Pasek, członek jury, prezes Fundacji „Ja Wisła”.

W konkursie przyznano także wyróżnienia, które otrzymali: Dominika Czerniak-Chojnacka, Paulina Kozicka, Karolina Lubaszko oraz Wojciech Mazur.

– Temat tej edycji konkursu okazał się nie tak łatwy, jak się wydawał – powiedział prof. Janusz Górski, kurator Galerii Plakatu AMS. – Członkowie jury długo dyskutowali, nie potrafiąc podjąć decyzji, któremu plakatowi należy się główna nagroda. Pogodził nas prezes Fundacji „Ja Wisła”, przekonując do zwycięskiej pracy. Natomiast wśród prac wyróżnionych spodobały się nam szczególnie dwie, które łączy dys­kretne poczucie humoru: królowa polskich rzek w kostiumie kąpielowym (którym są dwa wi­ślane mosty) oraz trzech pływaków namalowanych trochę w stylu Davida Hockney’a, którzy, skacząc do wody, układają się w liczbę 550 (w 2017 roku przypada 550. rocznica pierwszego wol­nego flisu Wisłą) – dodaje prof. Górski.

Nagrodzone plakaty od stycznia 2017 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach komunikacji miejskiej w całej Polsce.

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

•           Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS,

•           Edgar Bąk, grafik,

•           Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie,

•           Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS,

•           Rafał Nagiecki, Design Department Executive Director Saatchi & Saatchi Interactive Solutions,

•           Przemysław Pasek, prezes Fundacji Ja Wisła,

•           Marcin Władyka, grafik projektant.

Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy także głosowanie internautów, które rozpocznie się 16 grudnia 2016 r. na stronie www.galeriaplakatu.ams.com.pl.

Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 17 stycznia 2017 roku.

MW