Logo

Trade marketing

Branża POS – sklepowy krajobraz

Co roku pojawiają się te same pytania, co się sprawdziło, a co sprawdzi się w kolejnych latach w branży POS? Odpowiedzi udzielają Jurorki tegorocznego konkursu POS STARS – na najlepsze display’e reklamowe organizowanego przez OOH magazine.

Jakie POS-y wspierają sprzedaż?

Aleksandra Marchocka
Creative Director / Peppermint

Chcąc wyróżnić się w przestrzeni sklepowej, marki coraz częściej stawiają na niestandardowe, wysoce estetyczne formy POS-ów. Wykorzystując nowe technologiczne rozwiązania, oferują konsumentom unikalne doznania w trakcie zakupów – coś, czego nie doświadczą chociażby w sklepie on-line. Dlatego wiele projektów zaskakuje kreatywnością i rozmachem wykonania oraz zachęca do interakcji.

Agnieszka Petla
Account Manager / OMD Optimum Media

Wydaje mi się, że marki coraz częściej wykorzystują możliwości danego rozwiązania POS np. pod cross-shopping, poprzez chociażby podajniki przypółkowe, hangery, clipstripy, np. leki przeciwbólowe w sekcji alkoholowej czy chusteczki dla niemowląt przy słoiczkach z obiadkami/musami itp., ale tez toppingi – np. z odświeżaczami i płynami do czyszczenia zmywarki nałożone na ekspozycję z detergentami. Od dłuższego czasu obserwujemy też zabiegi mające na celu uatrakcyjnienie materiałów wizualnie tak, aby przyciągały klientów w ogromie pozostałych POS, jak np. kształt standu dopasowany do specyfiki produktu, nietypowy materiał, z którego jest wykonany czy nietypowe toppery. Przykładowo – Coca-Cola na święta ma display o kształcie ciężarówki czy paletowisko Żywca zbudowane à la drewniany regał. Z obserwacji rynkowych też może być dodatkowa prezentacja produktu na półce, szczególnie jeśli jest to coś mocno innowacyjnego, dzięki czemu można dokładniej mu się przyjrzeć/dotknąć/powąchać.

Skuteczne rozwiązania POS, to znaczy jakie?

A.M.: Skuteczne rozwiązania POS to te, które zwyciężą w walce o uwagę coraz bardziej wymagającego i świadomego konsumenta. Aby wyróżnić się w natłoku informacji, często stawia się na POS-y, które wykorzystują najnowsze technologie – angażujące i pozwalające wejść w interakcję z marką. Z drugiej strony najbardziej zaskakującymi i niestandardowymi projektami w przestrzeni sklepowej mogą okazać się te najprostsze, wręcz minimalistyczne, na przykład POS-y inspirowane trendem eco, z drewna lub szarego kartonu. Dodatkowo w przytłaczającym natłoku bodźców w sklepie, najbardziej atrakcyjne mogą być POS-y oferujące wyciszenie (np. mini-kącik do rozmów czy strefa baristy).

A.P.: Pod kątem sprzedażowym to przede wszystkim umiejscowienie w sklepie (tzn. główna aleja, gdzie jest największy traffic). W zależności od typu produktu może się sprawdzić też wszystko co ułatwia nawigację w kategorii w ramach samej półki – shelf-stoppery, listwy z opisem segmentu/rodzaju produktu, toppingi regałów itp.

Rynkowe trendy w materiałach POS

A.M.: Aby zaspokoić potrzeby współczesnych konsumentów, marki coraz chętniej zwracają się do nowych technologii i wprowadzają udogodnienia świata online do sklepów fizycznych. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie również w materiałach POS, które w ostatnich latach mocno ewoluowały, zmieniając sklepowy krajobraz. POS-y coraz częściej wykorzystują możliwości urządzeń mobilnych, Internetu i mediów społecznościowych. Wszystko po to, by ułatwić dostęp do informacji o produktach oraz spersonalizować doświadczenia konsumenta w sklepach. Z drugiej strony wiele kreacji stawia na dobrą zabawę bez użycia tabletów czy Internetu. Czasem wystarczy, że możemy znów poczuć się jak dziecko, np. jeżdżąc na hulajnodze z praktycznym uchwytem na torbę.

Joanna Kwiczor
Business Development Manager / SGK

Główne motywy kształtujące przyszłość rynku POS to personalizacja, interaktywność i „omnichannel”. Technologie umożliwiają transformację przestrzeni sklepowej i dystrybucję contentu marketingowego w trybie LIVE – za jednym kliknięciem. Punkt sprzedaży coraz częściej bywa już tylko miejscem finalizacji procesu zakupowego zainicjowanego kampanią w social media. Kluczowym wyzwaniem dla marketerów jest spójność wizerunku marki kreowanego online z jego fizycznym wyglądem oraz egzekucją materiałów komunikacyjnych w sklepie.

Klienci z roku na rok są coraz bardziej wymagający, oczekują efektu zaskoczenia, zaciekawienia, coraz trudniej będzie zrobić na nich wrażenie. Wraz ze wzrostem innowacyjnych rozwiązań pojawiają się coraz to nowsze pomysły i realizacje, czasami jednak te najprostsze ciekawie zaaranżowane lub wykonane również ostatecznie zwrócą uwagę kupującego. Patrząc na rozwój rynku, każdy jednak znajdzie coś dla siebie.

Artykuł ukazał się OOH magazine nr 4/2017. Pobierz wersję online TUTAJ.