Logo

Marketing MIX

Inkubator Innowacji Visa w Warszawie rozpoczął swoją działalność

W Warszawie swoją działalność rozpoczął Inkubator Innowacji Visa. Dołącza on do globalnej sieci centrów innowacji Visa, działających w czołowych ośrodkach rozwoju nowych technologii. Inkubator Innowacji został stworzony w odpowiedzi na zainteresowanie banków przedsięwzięciem pozwalającym na zmierzenie się z ogólnorynkowymi wyzwaniami. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie ogólnorynkowych rozwiązań wspierających rozwój obrotu bezgotówkowego w Polsce i cyfryzację rodzimej gospodarki.

Tworzenie innowacji będzie przebiegało zgodnie z metodologią Design Thinking, a obszary, na których skupią się prace Inkubatora to: przyszłość akceptacji płatności, rozwój inteligentnych miast, wykorzystanie danych oraz autentykacja, w tym biometria. W pierwszej kolejności Inkubator Innowacji Visa zajmie się szukaniem rozwiązań wspierających wprowadzanie terminali płatniczych przez mikro przedsiębiorców oraz tworzeniem wartości dodanej dla koncepcji e-Paragonu. Twórcy Inkubatora Innowacji mają nadzieję, że projekty, które będą realizowane w przyszłości, pozwolą na współpracę z lokalnymi start-upami i firmami branży fintech.

Inkubator Innowacji powstał w wyniku współpracy Visa z bankami-wydawcami kart Visa oraz agentami rozliczeniowymi, którzy sprawują nadzór nad kierunkiem jego prac poprzez Radę Klientów Visa Polska, składającą się z przedstawicieli tych instytucji oraz Visa.

– Etap przygotowań dobiegł końca i cieszymy się, że zespół Inkubatora Innowacji rozpoczął prace koncepcyjne nad innowacyjnymi przedsięwzięciami, które będą wspierać rozwój polskiego rynku płatności bezgotówkowych i całej gospodarki. Liczymy, że bliska współpraca z bankami, agentami rozliczeniowymi i innymi partnerami Visa przy wykorzystaniu metodologii Design Thinking oraz naszych globalnych doświadczeń w zakresie innowacji i nowych technologii pozwoli na wypracowanie rozwiązań przynoszących korzyści wszystkim uczestnikom rynku i ułatwiających życie konsumentom – komentuje Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor zarządzająca regionem Europy Środkowo-Wschodniej, Visa.

W pracach nad tworzeniem rozwiązań Inkubator Innowacji będzie wykorzystywać Design Thinking – wiodącą obecnie na świecie metodologię projektowania usług, polegającą na tworzeniu innowacji w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Za wdrożenie i wykorzystanie tej metody w ramach Inkubatora Innowacji odpowiada firma konsultingowa Innovatika.

– Design Thinking to ustrukturyzowany proces generowania innowacji, który koncentruje się na projektowaniu rozwiązań atrakcyjnych dla użytkowników oraz współtworzeniu i testowaniu koncepcji na bardzo wczesnych etapach. Dzięki temu, cele biznesowe osiągane są skutecznie i bez przypadkowych inwestycji. Członkowie zespołów projektowych angażują się w działania na każdym etapie projektu – od doświadczania problemów istotnych dla użytkowników aż po testowanie wspólnie z nimi zaprojektowanych rozwiązań. Zespoły tworzone są zawsze w taki sposób, aby zagwarantować różnorodność pomysłów i spojrzenie na problem z różnych perspektyw, o co zadbaliśmy w Inkubatorze Innowacji. Metoda ta cieszy się coraz większym uznaniem na całym świecie – w pracach nad innowacjami wykorzystuje ją m.in. Google i inni giganci technologiczni – wyjaśnia Katarzyna Królak-Wyszyńska, CEO, Innovatika.

– Przez ostatnie tygodnie kompletowaliśmy zespół Inkubatora Innowacji, w którego skład weszli zarówno przedstawiciele banków, agentów rozliczeniowych, jak i innych partnerów Visa. Zakończyliśmy tzw. fazę rozgrzewki i wkrótce rozpoczniemy fazę eksploracji, czyli drugiego etapu projektowania według metodologii Design Thinking, którego celem jest zdefiniowanie problemu. Przed nami okres intensywnej pracy twórczej – najpierw chcemy zidentyfikować potrzeby, a następnie wypracować najlepsze możliwe rozwiązania dla wybranych zagadnień – komentuje Igor Zacharjasz, Inkubator Innowacji Visa w Warszawie.

Pierwsze dwa zagadnienia podjęte przez Inkubator Innowacji to poszukiwanie rozwiązań ułatwiających udostępnianie terminali płatniczych przez przedsiębiorców, którzy nie przyjmują jeszcze płatności bezgotówkowych oraz rozwój koncepcji e-Paragonu, tworzonej obecnie na poziomie rządowym. Warszawa, dołączając do globalnej sieci centrów innowacji Visa w Berlinie, Dubaju, Londynie, Miami, San Francisco, São Paulo, Singapurze i Tel Awiwie, zyskuje dostęp do procesów tworzenia najbardziej zaawansowanych innowacji, które mogą zostać wykorzystane w pracach nad rozwiązaniami dla polskiego rynku.

– Dzięki Inkubatorowi Innowacji skutecznie wykorzystamy globalne zasoby Visa na lokalnym rynku. Pracując wspólnie z bankami-wydawcami kart Visa i partnerami w oparciu o odpowiednią metodologię, zaproponujemy innowacyjne rozwiązania, które wdrożyć będzie mógł każdy zainteresowany. Z biegiem czasu Inkubator Innowacji ma być również miejscem zachęcającym fintechy i start-upy do współpracy nad rozwojem płatności bezgotówkowych i cyfryzacji polskiej gospodarki – dodaje Maciej Maciejewski, Inkubator Innowacji Visa w Warszawie.

Inkubator Innowacji będzie także promował w środowisku developerów wykorzystanie platformy Visa Developer, poprzez którą już teraz – z myślą o tworzeniu nowej generacji rozwiązań dla handlu – Visa udostępnia część swoich programistycznych interfejsów aplikacji (API), zestawów narzędzi programistycznych (SDK) i dokumentacji.

Zespół projektowy Inkubatora Innowacji w Warszawie tworzą stali pracownicy Inkubatora oraz osoby oddelegowane do współpracy przez banki-wydawców kart i partnerów Visa. Przedsięwzięciem kierują Maciej Maciejewski oraz Igor Zacharjasz odpowiedzialni za współpracę z partnerami Visa i ogólną koordynację. Maciej Maciejewski od 8 lat związany jest z Visa, gdzie zajmuje się innowacjami. Prowadził lub nadzorował m.in. dotychczasowe wdrożenia płatności mobilnych i zbliżeniowych Visa. Igor Zacharjasz od ponad 15 lat związany jest z branżą IT, zajmował się innowacjami m.in. w Alior Banku i firmie IBM.

JK